.تعمیـــرکاران کیان ست (kiansat.tv)تابع قوانین -جمهموری-اسلامی ایران میباشد و ارسال هر گونه مطلب سیاسی،مذهبی،غیراخلاقی و خرید و فروش متعلقات ماه-واره و دیگر موارد مجرمانه ممنوع میباشد وبا کاربران خاطی به شدت برخورد میگردد انجمن فقط تعمیرات لوازم الکترونیک میباشد...













سلام مهمان گرامی؛
به کیان ست خوش آمدید برای مشاهده انجمن با امکانات کامل می بايست از طريق این لینک عضو شوید.

https://teranzit.pw/uploads/14469017281.png
پیام خصوصی به مدیریت کل سایت ........... صفحه توضیحات و شرایط گروه ویژه ........... ...........
ارتباط تلگرامی با مدیریت سایت ................. ایدی تلگرام suportripair@ .................
صفحه 618 از 771 نخستنخست ... 118518568598608609610611612613614615616617618619620621622623624625626627628638668718 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 6,171 تا 6,180 , از مجموع 7702

موضوع: اخبار خودرو

  1. #6171


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    Click here to enlarge
    سرمایه گذاری خارجی مصوب در حوزه خودرو به یک میلیارد دلار رسید
    پرشین خودرو: رییس سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران گفت: تاکنون بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در حوزه خودرو سازی به تصویب رسیده که بیش از 300 میلیون دلار آن تحقق یافته است.
    به گزارش «پرشین خودرو»، بهروز علیشیری با اشاره به حوزه فعالیت های سرمایه گذاران خارجی در صنعت خودرو ایران گفت: عمده فعالیت های این دسته از سرمایه گذاران در بخش های طراحی ، ساخت و تولید قطعات مکانیکی و الکترونیکی متمرکز بوده است.
    رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران در پاسخ به پرسشی در خصوص خط کامل تولید خودرو توسط سرمایه گذاران خارجی گفت: تاکنون چند فقره مجوز سرمایه گذاری خارجی در تولید خودروی سواری صادر شده است که موفقیت نسبی خوبی داشته اما ورود شرکت های معتبر بین المللی در ایران یک پدیده رایج نیست.
    رئیس هیات سرمایه گذاری خارجی با اشاره به ظرفیت بالای اقتصادی در جذب سرمایه گذاری خارجی در حوزه خودروسازی گفت: حمایت های قانون و آیین نامه های سرمایه گذاری خارجی در ایران ، ترجیحات و مشوق مالی و پولی به آنها به همراه تقاضای رو به رشد بازارهای ایران و منطقه می تواند جمهوری اسلامی ایران را به قطب تولید خودرو های مناسب در سطح منطقه تبدیل کند.
    علیشیری خاطر نشان کرد: برای نیل به هدف استراتژی دعوت از خودروسازان خارجی در کشور باید برنامه بلند مدتی تعریف شود که در قالب این برنامه شرکت های بزرگ و متوسط خودروی کشور به دنبال یافتن شرکای مطمئن و دائمی در صنایع خودرویی دنیا باشند و در این برنامه الگوی خوب سرمایه گذاری مستقیم خارجی باید جایگزین سایر شیوه های تامین مالی در بازارهای داخلی و خارجی برای صنایع خودرویی کشور شود.
    رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران با تقدیر از اقدامات اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت برای یافتن راه های مشارکتی برای توسعه و تحکیم صنعت خودرو سازی کشور، آمادگی سازمان سرمایه گذاری را برای مذاکرات فنی با شرکای خارجی و صدور مجوز های سرمایه گذاری اعلام کرد.

  2. نمایش تمام تشکر های حميد ذوالعلا در این پست:

    KIAN FAR (4th December 2013)

  3. #6172


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    Click here to enlarge
    آشنایی بیشتر با پادرا
    پرشین خودرو: زامیاد از محصول تازه خود با نام پادرا در حاشیه همایش بین المللی صنعت خودرو با حضور رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس پرده برداشت.
    به گزارش «پرشین خودرو»، محصول جدید زامیاد از یک پیشرانه 4 سیلندر دوگانه سوز بهره می‌برد که پیش از این در مدل‌های 24 و شوکا نیز مورد استفاده قرار گرفته بود.
    این محصول که با کد Z24 LXB شناخته می‌شود با پیشرانه‌ای به حجم 2.4 لیتر توان تولید 95 اسب بخار در 4600 دور در دقیقه و گشتاور 190 نیوتن متر در 2400 دور در دقیقه را داراست. پادرا با این پیشرانه توان حمل 2.1 تن بار را دارا بوده و استاندارد الایندگی یورو4 را دریافت می‌کند. زامیاد برای این خودرو ترمزهای دیسکی در چرخهای جلو و کاسه‌ای برای چرخهای عقب را درنظر گرفته است که به سیستم کمکی ضد قفل نیز تجهیز شده‌اند.
    عمده تغییرات این خودرو در نمای ظاهری آن به خصوص در قسمت جلویی اشاره کرد. با توجه به همکاری سابق زامیاد با شرکت فودِی چین که بدنه شوکا را از آن خریداری کرده بودند، میتوان گفت کابین و تغییرات ظاهری پادرا نیز متعلق مدل Lion این شرکت است.
    زامیاد هنوز سطح امکانات رفاهی، قیمت و زمان عرضه این محصول را اعلام نکرده است. از رقبای این محصول در بازار ایران می توان به کاپرا و وینگل اشاره داشت.



    Click here to enlarge

    Click here to enlarge

    Click here to enlarge

    Click here to enlarge





  4. نمایش تمام تشکر های حميد ذوالعلا در این پست:

    KIAN FAR (4th December 2013)

  5. #6173


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    Click here to enlarge
    توسط دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو قرائت شد:
    جزئیات بیانیه پایانی همایش بین المللی صنعت خودرو ایران
    پرشین خودرو: شامگاه روز گذشته دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در بیانیه پایانی همایش بین المللی صنعت خودرو ایران را قرائت کرد.
    به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، جزئیات این بیانیه به شرح زیر است:
    1_ سخنرانان این کنفرانس به نقش کلیدی صنعت خودروی ایران اشاره داشتند. سهم 3.6درصدی از تولید ناخالص داخلی و سهم 20 درصد از ارزش افزوده بخش صنعت و گردش مالی حدود ده میلیارد دلاری جایگاه ویژه ای به صنعت خودرو در اقتصاد ایران بخشیده است. بازار خودروی ایران به عنوان شمشین بازار رشد یابنده جهان تمایل بسیاری از شرکت های معتبر خودروساز و قطعه ساز جهانی را جهت فعالیت در این بازار به خود جلب نموده است. تقاضای بالقوه 1.5 میلیونی، ضرورت ارتقاء کمی، کیفی و تنوع محصول در بازار ایران را اجتناب ناپذیر ساخته است.
    2_ مسئولین دولتی که به عنوان سخنران کلیدی در این کنفرانس شرکت داشتند بر وظایف خود مبنی بر بهبود و توسعه فضای کسب و کار ایران تاکید داشته، از صنعت خودرو به عنوان لوکوموتیو توسعه سایر بخش های کلیدی مثل صنعت فولاد، آلومینیوم، شیشه، مس، تایر سازی، پتروشیمی و غیره یاد نمودند و بر توسعه هر چه بیشتر صنعت خودروی ایران به عنوان یکی از اهداف مهم دولت جدید ایران تاکید کردند.
    3_ شرکت کنندگان در این همایش که عمدتا از بخش خصوصی صنعت خودرو هستند از دولت جدید ایران خواستار شرایط مناسب سرمایه گذاری خارجی شدند چرا که تسهیل قوانین و مقررات سرمایه گذاری در ایران مهمترین عوامل توسعه صنایع خودروسازی و قطعه سازی بشمار می آید. همچنین مسئولین دولتی و پارلمانی ایران از سرمایه گذاری در بخش صنعت خودرو و صنایع وابسته حمایت نمودند.
    4_ با توجه به این که ارتقاء تکنیکی خودروهای ایرانی خواست تصریح شده مشتریان ایرانی و کشورهای بازار هدف صادرات می باشد لذا خودروسازان و فطعه سازان ایرانی جذب فناوری نوین در این صنعت را از اهداف مهم و فوری خود دانسته، از این رهگذر از کلیه شرکت های صاحب تکنولوژی جهت انجام پروژه های انتقال دانش فنی دعوت به عمل می آورند.
    5_ با توجه به رقابتی بودن بازار خودروی ایران و ضرورت تنوع محصول با ویژگی های نوین، خودروسازان و قطعه سازان ایرانی از تاسیس مراکز R&D جدید با همکاری شرکتهای خارجی استقبال می کنند.تاسیس شرکتهای طراحی و R&D، مراکز آزمون به شیوه همکاری مستقیم یا مشترک (FDI یا JV) می تواند راه حل مناسبی برای توسعه همکاریهای مشترک بین شرکت های ایرانی و خارجی باشد که دولت نیز از این همکاریها حمایت جدی خواهد داشت.
    6_ با توجه به فضای مثبت ایجاد شده پس از توافق اولیه در نشت ژنو ، بخش خصوصی فعال در صنعت خودروسازی و صنایع وابسته آن در ایران ضمن تاکید بر مستعد بودن این صنعت، براین باورند که ایران توانایی تبدیل شدن به پایگاه تولید و صادرات خودرو و قطعات آن را در منطقه دارد و از کلیه شرکت هایی که تمایل به همکاری با ایران را دارند استقبال نموده و آماده همکاری می باشند. امیدوار هستیم تا با توجه به نگاه مثبت به وجود آمده، ساز و کارهای لازم برای تبادل علمی، تکنولوژیکی و تولید در صنایع قطعه سازی و خودروسازی ایران از طریق همکاریهای بین المللی، فراهم شده و این همکاریها زمینه ساز صلح و دوستی، توسعه اقتصادی و ارتقای رفاه اجتماعی برای مردم ایران، منطقه و شرکای ایران باشد.

  6. 2کاربر از حميد ذوالعلا بخاطر ارسال این پست مفید سپاسگزاری کرده اند:

    KIAN FAR (4th December 2013),naaavid (2nd December 2013)

  7. #6174


    تاریخ عضویت
    Nov 2013
    نوشته ها
    4
    تشکر ها
    10
    7 سپاس از3 پست

    پیش فرض پاسخ : اخبار خودرو

    Click here to enlarge نوشته اصلی توسط حميد ذوالعلا Click here to enlarge
    Click here to enlarge
    توسط دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو قرائت شد:
    جزئیات بیانیه پایانی همایش بین المللی صنعت خودرو ایران
    پرشین خودرو: شامگاه روز گذشته دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در بیانیه پایانی همایش بین المللی صنعت خودرو ایران را قرائت کرد.
    به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، جزئیات این بیانیه به شرح زیر است:
    1_ سخنرانان این کنفرانس به نقش کلیدی صنعت خودروی ایران اشاره داشتند. سهم 3.6درصدی از تولید ناخالص داخلی و سهم 20 درصد از ارزش افزوده بخش صنعت و گردش مالی حدود ده میلیارد دلاری جایگاه ویژه ای به صنعت خودرو در اقتصاد ایران بخشیده است. بازار خودروی ایران به عنوان شمشین بازار رشد یابنده جهان تمایل بسیاری از شرکت های معتبر خودروساز و قطعه ساز جهانی را جهت فعالیت در این بازار به خود جلب نموده است. تقاضای بالقوه 1.5 میلیونی، ضرورت ارتقاء کمی، کیفی و تنوع محصول در بازار ایران را اجتناب ناپذیر ساخته است.
    2_ مسئولین دولتی که به عنوان سخنران کلیدی در این کنفرانس شرکت داشتند بر وظایف خود مبنی بر بهبود و توسعه فضای کسب و کار ایران تاکید داشته، از صنعت خودرو به عنوان لوکوموتیو توسعه سایر بخش های کلیدی مثل صنعت فولاد، آلومینیوم، شیشه، مس، تایر سازی، پتروشیمی و غیره یاد نمودند و بر توسعه هر چه بیشتر صنعت خودروی ایران به عنوان یکی از اهداف مهم دولت جدید ایران تاکید کردند.
    3_ شرکت کنندگان در این همایش که عمدتا از بخش خصوصی صنعت خودرو هستند از دولت جدید ایران خواستار شرایط مناسب سرمایه گذاری خارجی شدند چرا که تسهیل قوانین و مقررات سرمایه گذاری در ایران مهمترین عوامل توسعه صنایع خودروسازی و قطعه سازی بشمار می آید. همچنین مسئولین دولتی و پارلمانی ایران از سرمایه گذاری در بخش صنعت خودرو و صنایع وابسته حمایت نمودند.
    4_ با توجه به این که ارتقاء تکنیکی خودروهای ایرانی خواست تصریح شده مشتریان ایرانی و کشورهای بازار هدف صادرات می باشد لذا خودروسازان و فطعه سازان ایرانی جذب فناوری نوین در این صنعت را از اهداف مهم و فوری خود دانسته، از این رهگذر از کلیه شرکت های صاحب تکنولوژی جهت انجام پروژه های انتقال دانش فنی دعوت به عمل می آورند.
    5_ با توجه به رقابتی بودن بازار خودروی ایران و ضرورت تنوع محصول با ویژگی های نوین، خودروسازان و قطعه سازان ایرانی از تاسیس مراکز R&D جدید با همکاری شرکتهای خارجی استقبال می کنند.تاسیس شرکتهای طراحی و R&D، مراکز آزمون به شیوه همکاری مستقیم یا مشترک (FDI یا JV) می تواند راه حل مناسبی برای توسعه همکاریهای مشترک بین شرکت های ایرانی و خارجی باشد که دولت نیز از این همکاریها حمایت جدی خواهد داشت.
    6_ با توجه به فضای مثبت ایجاد شده پس از توافق اولیه در نشت ژنو ، بخش خصوصی فعال در صنعت خودروسازی و صنایع وابسته آن در ایران ضمن تاکید بر مستعد بودن این صنعت، براین باورند که ایران توانایی تبدیل شدن به پایگاه تولید و صادرات خودرو و قطعات آن را در منطقه دارد و از کلیه شرکت هایی که تمایل به همکاری با ایران را دارند استقبال نموده و آماده همکاری می باشند. امیدوار هستیم تا با توجه به نگاه مثبت به وجود آمده، ساز و کارهای لازم برای تبادل علمی، تکنولوژیکی و تولید در صنایع قطعه سازی و خودروسازی ایران از طریق همکاریهای بین المللی، فراهم شده و این همکاریها زمینه ساز صلح و دوستی، توسعه اقتصادی و ارتقای رفاه اجتماعی برای مردم ایران، منطقه و شرکای ایران باشد.
    به نظر شما الان وضعيت خوبي واسه خريد ماشين هست؟؟

  8. #6175


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    Click here to enlarge
    پیوند ناگسستنی خودروسازان و شرکای قدیمی‌
    پرشین خودرو: گذشته چراغ راه آینده است؛ این جمله‌ای است که خودروسازان در پاسخ به چگونگی ارتباط با شرکای خارجی بعد از لغو کامل تحریم‌های صنعت خودرو می‌گویند. معنای این جمله می‌تواند این باشد که خودروسازان قصد دارند در آغاز دور جدید شراکت‌های خود با خارجی‌ها، شیوه‌ای جدید را پیشه کنند، شیوه‌ای که متفاوت از همکاری‌های گذشته باشد.
    به گزارش «پرشین خودرو»، بعد از یک دوره نسبتا طولانی قطع ارتباط شرکای استراتژیک خودروسازان با صنعت خودرو ایران، حالا توافقات صورت گرفته در ژنو افق جدیدی را برای همکاری شرکای خارجی با ایران باز کرده است. با باز شدن گره‌های سیاسی و لغو تحریم صنعت خودرو، خودروسازان ایرانی و طرف‌های خارجی آنها در حال آماده کردن خود برای آغاز دوباره همکاری‌ها هستند.
    تمایل خودروسازان به شراکت با خارجی‌ها در حالی است که با تشدید تحریم‌ها علیه ایران و خصوصا صنعت خودرو، عملا اثبات شد قراردادها برای شرکای خارجی خودروسازان اهمیتی ندارد. برای مثال پژو به راحتی قرارداد همکاری با ایران که در سال 2003 میان روسای‌جمهور دو کشور انعقاد شده بود را زیر پا گذاشت و ایران نیز هیچ گاه شکایتی رسمی از این لغو قرارداد نکرد، در صورتی که این اقدام حق قانونی ایران محسوب می‌شد. شکایت نکردن خودروساز ایرانی شاید به این دلیل بوده که آنها به همکاری دوباره با پژو امیدوار بوده‌اند.
    با این حال آن طور که از نتایج همایش بین‌المللی خودروسازان بر می‌آید به نظر می‌رسد از این پس شاهد همکاری‌های بیشتری میان خودروسازان کشورمان با شرکای خارجی باشیم، چه پژو، چه رنو و چه شریکی تازه وارد که هنوز مشخص نیست کدام خودروساز و از کدام کشور خواهد بود.
    هر چند ارتباط دوباره خودروسازان با شرکای جهانی اتفاقی خوشایند است اما با توجه به شرایط فعلی صنعت خودروی ایران که همچنان با افتی بیش از 50 درصدی دست به گریبان است، برنامه خودروسازان برای همکاری با خارجی‌ها چگونه خواهد بود؟ آیا آنها برای بازگرداندن رشد تولید به صنعت خودرو حاضرند بار دیگر مانند 25 سال گذشته همکاری شان را به مونتاژ خودرو محدود کنند یا تسلیم افت تولید و کمبود خودرو نمی‌شوند و بر روی تولیدات مشترک تمرکز می‌کنند؟
    موضوع افت تولید و تضعیف صنعت خودرو و قطعه کشور مساله‌ای است که می‌تواند نوع همکاری خودروسازان با شرکای خارجی را بسیار تحت‌تاثیر قرار دهد. هرچند مدیران دو خودروسازی بزرگ بر تولید و توسعه محصولات جدید تاکید دارند؛ اما برای تکرار نشدن تجربه‌های گذشته چه برنامه‌ای دارند؟
    حالا خودروسازان از قراردادهایی می‌گویند که بر اساس آنها شرکای خارجی به همکاری خود پایبند خواهند ماند؛ زیرا خروج ناگهانی شرکای خارجی بر اساس مصالحشان تولیدات خودروسازان را با چالش‌های فراوانی همراه کرد و این موضوع برای خودروسازان تجربه شده است.
    سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی عقیده دارد شرکایی که ایران را ترک کردند راه دیگری نداشته‌اند؛ زیرا آنها نیز مانند خودروسازان ایرانی تحت نظارت و نفوذ دولت‌هایشان هستند و نمی‌توانند خارج از سیاست‌های کلان دولت‌هایشان عمل کنند.
    به عقیده لیلاز هیچ قراردادی نمی‌تواند خودروسازان خارجی را برای ماندن در ایران ملزم کند. به عقیده این کارشناس مسائل اقتصادی، تنها راه‌حل ماندگار کردن شرکای خارجی در ایران این است که دولت امنیت سرمایه‌گذاری اقتصادی و همچنین ثبات سیاسی را تامین کند.
    این نگاه لیلاز به ماجرای ماندن شرکای خارجی در کشور تحت هر شرایطی در حالی است که دبیر انجمن قطعه‌سازان عقیده دارد قراردادهای جدید با شرکای خارجی باید به گونه‌ای نوشته شوند که ترک کردن کشور برای آنها به راحتی امکان پذیر نباشد.
    ساسان قربانی به دنیای اقتصاد می‌گوید: شاید 25 سال قبل که قرارداد همکاری ایران خودرو و پژو نوشته شده هیچ گاه فکرش را هم نمی‌کردند که صنعت خودرو ایران روزی تحریم شود؛ بنابراین قراردادهای جدید باید طوری تنظیم شوند که اگر اجباری هم از سوی کشورهای خارجی برای خروج خودروسازان از ایران ایجاد شد، طبق قرارداد آنها نتوانند این کار را انجام دهند.
    اما هرقدر هم که قراردادهایی سفت و سخت میان خودروسازان ایرانی و خارجی تنظیم شود، اگر ثبات شرایط سیاسی و اقتصادی تامین نشود، چه انتظاری از شرکای خارجی می‌توان داشت؟

    شرکای خودروسازان در آینه سال‌های دور
    هر چند بحث امنیت سیاسی و اقتصادی برای جلب سرمایه‌گذاری‌های خارجی مهم است؛ اما با نگاهی به سال‌های گذشته می‌توان متوجه شد حتی در شرایطی که امنیت اقتصادی و سیاسی برای سال‌ها در کشور فراهم بود؛ شراکت با خارجی‌ها به نوعی به سود طرف مقابل بوده تا طرف ایرانی.
    برای مثال پژو حضوری 25 ساله در ایران داشت، 25 سالی که آنها با کمترین مشکل با خودروسازان ایرانی ارتباط داشتند و سودهای کلانی نیز بردند، حال این سوال مطر ح است که امنیت سیاسی- اقتصادی این سال‌ها چه دستاوردی برای خودروسازی کشور داشت؟ یکی از دستاوردهایی که این همکاری 25ساله برای شرکت تولیدکننده خودروهای پژو داشته، خودکفایی نسبی این شرکت در تولید خودرویی مانند پژو 405 است که تکنولوژی آن مربوط به 30 سال قبل است، البته این شرکت می‌تواند خودروی 206 را نیز تا حدودی تولید کند، اما آیا این میزان از تولید برای یک همکاری 25 ساله مطلوب است؟ حتی خودرویی مانند تندر 90 نیز که بخش زیادی از قطعات آن توسط قطعه سازان ایرانی تولید می‌شود، با مشکلاتی که بر سر راه همکاری ایران با رنو قرار گرفت، با افت شدید تولید همراه شد.
    موضوعاتی که به آن اشاره شد و به همراه ده‌ها کمبود و کاستی دیگر قرار است چگونه در قراردادهای جدید جبران و از تکرار آنها جلوگیری شود؟
    ساسان قربانی در رابطه با این سوال می‌گوید: خودروسازان قطعا رویکرد متفاوتی نسبت به گذشته خواهند داشت و در چارچوبی عمل خواهند کرد که به رضایت مشتری‌ها منجر شود.
    او در ادامه با اشاره به خواسته‌های مشتریان، آنها را بسیار روشن می‌داند و می‌گوید: افزایش کیفیت خودروهای تولیدی، تنوع محصولات و رقابتی بودن قیمت‌ها جزو مواردی هستند که مشتریان از خودروسازان انتظار دارند؛ اما آنها تاکنون نتوانسته‌اند این خواسته‌های مشتریان را تامین کنند. قربانی بسیار امیدوار است که با آغاز همکاری‌های جدید خودروسازان با شرکای خارجی و تغییر نگاه خودروسازان، این انتظارات برآورده شوند، انتظاراتی که با توجه به قدمت صنعت خودروی ایران معقول به نظر می‌رسند.
    دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به اینکه عملیاتی شدن لغو تحریم‌های صنعت خودرو احتمالا در ژانویه اتفاق خواهد افتاد می‌گوید: تا جایی که من در جریان هستم دو شرکت خودروسازی در طول همایش بین‌المللی خودروسازان مذاکراتی بسیار جدی با طرف‌های خارجی خود داشته‌اند که این مذاکرات تماما با توجه به تجربه‌های گذشته انجام شده است.
    او در ادامه می‌گوید: از آنجایی که عملیاتی و اجرایی شدن لغو تحریم‌ها تا ژانویه زمان خواهد برد، طی این مدت خودروسازان می‌توانند مذاکرات خود را به بهترین شکل تکمیل کنند، من بسیار خوش‌بین هستم که خودروسازان بتوانند فعالیت‌های جدید خود را در فضایی رقابتی آغاز کنند. به عقیده قربانی اتفاقات ناخوشایندی که تا کنون در زمینه شراکت خارجی خودروسازان رخ داده است، هزینه‌هایی بوده که خودروسازان برای کسب تجربیات جدید پرداخته‌اند، او تاكید كرد كه ما باید یاد بگیریم در عرصه بین‌المللی صنعت خودرو چگونه باید رفتار کنیم.
    اما درست عکس باور کارشناسان و عموم مشتریان بازار خودرو، احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران عقیده دارد همکاری‌های گذشته خودروسازان با شرکایی مانند پژو و رنو خیلی هم مفید بوده، زیرا حالا خودروسازان می‌توانند خودروی 405 را با اتکا به توان خود تولید کنند و محصولی مانند 206 هم تا 80 درصد داخلی‌سازی شده است، تندر-90 نیز محصول دیگری است که در ایران به تولید می‌رسد.
    نعمت بخش؛ اما افت شدید تولید محصولات نامبرده شده را با قطع ارتباط این دو شریک مرتبط نمی‌داند و عقیده دارد افت تولید در تمام محصولات و به صورت یکدست رخ داده است.
    اما نعمت بخش در رابطه با چگونگی همکاری خودروسازان با شرکای خارجی با توجه به تجربه‌های گذشته می‌گوید: البته در قراردادهای قبلی مشکلاتی وجود داشته و نمی‌خواهم بگویم خیلی کامل بوده‌اند؛ اما ما در حاشیه همایش خودروسازان نمایندگان پژو و رنو را بسیار شماتت کردیم؛ اما آنها هم با اجبار دولتشان با ایران قطع ارتباط کردند.
    او در ادامه می‌گوید: با لغو کامل تحریم‌های صنعت خودرو هرکدام از این شرکت‌ها کاستی‌های گذشته را جبران خواهند کرد؛ زیرا وزیر صنعت نیز در همایش رسما از آنها گلایه کرد.
    نعمت بخش با اشاره به این موضوع که ممکن است حالا این انتظار وجود داشته باشد که خودروسازان با پژو قطع رابطه کنند، می‌گوید: اگر این رابطه قطع شود ما نیز متضرر می‌شویم؛ زیرا ما طی سال‌ها همکاری قالب‌ها، قطعات و برنامه‌های مشترک زیادی با پژو داریم و به صلاح ما نیست که این کار را انجام دهیم.
    این نکته‌ای است كه لیلاز نیز به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: رفتن به سراغ شرکایی جدید آسان نیست، زیرا حالا خودروسازان ایرانی پیوندهای عمیقی با شرکای قدیمی خود دارند و ما نمی‌توانیم به راحتی شریکمان را تغییر دهیم، بهترین کاری که الان می‌شود کرد این است که دو طرف یکدیگر را راضی کنند تا همکاری بهتر و مفیدتری داشته باشند.
    به عقیده لیلاز بعید است که خودروسازان برنامه‌ریزی متفاوتی از گذشته داشته باشند. این حرف لیلاز در واقع به همان پیوندهای عمیقی که میان خودروسازان و شرکایشان وجود دارد اشاره می‌کند.
    لیلاز در ادامه می‌گوید: بهترین کاری که حالا می‌توان انجام داد این است که خودروسازان داخلی تلاش کنند تا با همکاری شرکای خارجی خود بازار خودروی از دست رفته را بار دیگر به دست بیاورند. به عقیده این کارشناس اقتصادی در حال حاضر بازگرداندن بازار به رونق سال‌های گذشته یکی از ابعاد مهمی است که خودروسازان باید در مذاکرات خود با خارجی‌ها آن را مدنظر قرار دهند.
    نعمت بخش اما در ادامه صحبت‌هایش تاکید می‌کند که هر کدام از خودروسازان بر اساس برنامه‌های خود، نوع شراکتشان را مشخص خواهند کرد و آنها قطعا تلاش خواهند کرد تا حداکثر منافع خودروسازان و مصرف‌کنندگان را در نظر داشته باشند.
    او ورود مدل‌ها و پلت‌فرم‌های جدید به صنعت خودرو را قطعی می‌داند و می‌گوید: خودروسازان حتما مناقصاتی برای تولید خودرو و پلت‌فرم جدید برگزار خواهند کرد، در این مناقصات هر خودروسازی که بتواند داخلی‌سازی بیشتر و تامین منافعی مانند صادرات را تضمین کند شریک خودروسازان خواهد بود اصلا شاید آمریکایی‌هایی در این مناقصه برنده شوند ما که نمی‌دانیم.

  9. #6176


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    Click here to enlarge
    دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی:
    تولید خودرو افزایش می‌یابد
    پرشین خودرو: دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور گفت: با توجه به بهبود فضای کسب و کار افزایش تولید خودرو در کشور قطعی خواهد بود.
    به گزارش «پرشین خودرو»، آرش محبی‌نژاد اظهار کرد: در هفته‌های اخیر آرامش و ثبات نسبی به فضای کسب و کار بازگشته و دورنمای تولید روشن‌تر شده است.
    وی با بیان این‌که به موازات این موضوع برگزاری همایش بین‌المللی صنعت خودرو تاثیر بسزایی در روشن شدن آینده صنعت خودرو داشت، خاطرنشان کرد: در صورت ادامه ثبات در اقتصاد کشور سرمایه‌ها از بخش‌های غیر مولدی چون طلا و ارز خارج شده و باید با مدیریت درست به سمت واحدهای تولیدی هدایت شود.
    دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور ادامه داد: باید از فضای شکل گرفته و آرامش ایجاد شده در فضای کسب و کار برای رشد تولید خودرو و قطعه در کشور استفاده شود.
    وی به ایسنا گفت: در این زمینه بانک‌ها باید فعال‌تر شده و نقدینگی مورد نیاز واحدهای قطعه‌سازی و خودروسازی را تامین کنند زیرا هم‌اکنون نیاز صنعت خودرو و قطعه به نقدینگی برای رسیدن به تیراژ تولید قبلی پنج تا 15 برابر نیاز گذشته است.
    محبی‌نژاد با بیان این‌که این نقدینگی باید به روش‌های مختلفی تامین شود، تصریح کرد: در این زمینه پیشنهاداتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده که البته نقش اصلی در این زمینه را بانک‌ها برعهده دارند.

  10. #6177


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    Click here to enlarge
    فرصت تاریخی شکوفایی صنعت خودرو ایران
    پرشین خودرو: غلامرضا شافعی: برای وارد کردن 2 میلیون دستگاه خودروی مورد نیاز در سال 1404 حداقل 20 میلیارد دلار ارز لازم است در حالی که برای تولید این تعداد در داخل کشور حداکثر 4 میلیارد دلار نیاز خواهد بود.
    به گزارش «پرشین خودرو»، حدود سه ماه پیشتر یکی از قطعه سازان بزرگ کشور در یکی از جلسات بررسی وضعیت صنعت خودروی کشور که هر دو هفته یکبار در ایدرو تشکیل می‌شود، موضوع برگزاری همایش بین‌المللی این صنعت را در شرایطی مطرح کرد که افق روشنی از همکاری‌های بین‌المللی دیده نمی‌شد. از دیگر سو، رئیس جمهور ایالات متحده نیز تحریم صنعت خودرو ایران را اعلام کرده بود. با این‌حال قرار شد همگان کمک کنند تا اجلاس پرباری برگزار شود و روحیه مقاوم و خلاق صنعتگران ایرانی را به رخ زیاده ‌خواهان بکشند و به آنان بگویند که چه با تحریم و چه بدون تحریم، کشور را اداره خواهیم کرد.در این گیر و دار بودیم که توافقنامه ژنو بین جمهوری اسلامی ایران و 1+5 امضا شد و تحریم صنعت خودرو نیز برداشته شد و حسب اعلام همکاران، شرکت‌های خودروساز و قطعه ساز از غرب و شرق عالم جهت شرکت در این همایش اعلام آمادگی کردند.
    در این ارتباط مفروضاتی وجود دارد که کمابیش از دید فعالان این صنعت پنهان نیست از جمله:1- ایران کشوری نفتی و گازی است و بنابراین مردم آن تا ده‌ها سال دیگر امکان استفاده از سوخت فسیلی مورد نیاز خودرو را دارند.
    2- ایران کشوری بزرگ و گسترده است و مردم آن برای تردد بین نقاط مختلف کشور وسیله نقلیه موتوری لازم دارند.
    3- ایران کشور پرجمعیتی است و علی‌الدوام به جمعیت آن افزوده می‌شود و این‌هم یعنی نیاز به خودروهای نو.
    4- تعداد 14 میلیون خودرو در حال حاضر در کشور تردد دارند. آن‌ها به هرحال مستهلک می‌شوند و اگر هرساله حداقل 4درصد آن‌ها ضرورتاً از گردونه خارج شوند، می‌بایستی سالانه حدود 000/560 دستگاه اتومبیل نو با اتومبیل‌های فرسوده جایگزین گردد.
    5- ظرف 15 سال(1375 تا 1390) تعداد خودروهای تولیدی در ایران 5/12 برابر شده است و هرآنچه تولید شده، جذب بازار گردیده است.
    6- سطح کیفی خودروها نیز اگرچه در قیاس با همان شاخص، با خودروهای به‌روز دنیا فاصله دارد لکن از پیکان در سال 75 به سمند و L90 و... تبدیل شده و ارتقا یافته است.
    7- تعداد قطعه سازان دارای «گرید» به 1300 واحد رسیده است و این صنعت توانایی و ظرفیت خود را در استانهای مختلف گسترده است.
    8- هدف سیاستگذاران این است که برای سال 1404 در کشور 3 میلیون دستگاه خودرو تولید شود که 2 میلیون دستگاه آن برای مصارف داخلی و یک میلیون آن به منظور صادرات خواهد بود.
    9- برای وارد کردن 2 میلیون دستگاه خودروی مورد نیاز در سال 1404 اقلاً 20 میلیارد دلار ارز لازم است در حالی که برای تولید این تعداد در داخل کشور حداکثر 4 میلیارد دلار نیاز خواهد بود.
    این در حالی است که با صادرات یک میلیون دستگاه که دور از دسترس هم نیست، می‌توان حدود 8 میلیارد دلار کسب کرد و به حدود 2 میلیارد دلار تراز مثبت مطلوب ارزی دسترسی پیدا کرد.
    10-در فضای جدید سیاسی اقتصادی که باز شده است، طرفهای خارجی می‌دانند که شرکت‌های قطعه‌ساز و خودروسازان ایرانی، از بین آنان به کسانی بیشتر اعتماد خواهند کرد که در شرایط تحریم‌های ظالمانه، با آنان صمیمانه همکاری کرده‌اند و نه کسانی که به‌صورت یکطرفه و ستمگرانه خطوط تولید آنان را با رکود و رخوت مواجه کرده‌اند.
    اینک ما هستیم و مردم صبور و شریف کشورمان که بحق از صنعت کشور خود انتظار دارند:1- با اتکا به توانمندیهای ذاتی مهندسین و طراحان و مراکز پژوهشی خودشان «که هروقت اراده کرده و حمایت شده‌اند، خوش درخشیده‌اند» تکیه صنعت خودروی کشور را به بیگانگانی که سربزنگاه ما را تنها می‌گذارند، کمتر و کمتر کنند.
    2- پرواضح است که نکته فوق به معنی قطع همکاری با صنعتگران دنیا نیست ولی باید روابطی با آنان تنظیم شود که از موضعی برابر و توأم با احترام و وفای به عهد باشد.
    3- کیفیت محصولات داخلی موجب رضایت مردم به لحاظ کارایی، رعایت شاخص‌های زیست‌محیطی، ایمنی، مصرف بهینه سوخت، دسترسی به فناوریهای روز و... می‌شود.
    4- تراز مثبت ارزی را در صنعت خودرو کشور به ارمغان آورد.
    5- سهم مشخصی از قطعات خودروهای تولیدی شرکت‌های خارجی طرف قرارداد با ایران را به قطعات تولیدی ایرانی اختصاص دهد.
    6- سبد محصولات داخلی از تنوع کافی برخوردار و مطابق با سلیقه مردم مشکل‌پسند کشور باشد.
    7- محصولات ایرانی با برندهای افتخارآمیز، در داخل و خارج از کشور چه به لحاظ کیفیت و چه ایمنی و چه از حیث قیمت و خدمات بعد از فروش، رقابت نمایند. به امید آن‌روز...
    و اما ایدرو؛به عنوان سازمانی که:1- سالها سهامدار عمده شرکت‌های مهم خودروساز کشور بوده و هنوز بزرگترین سهامدار شرکت‌های خودرویی کشور است.
    2- در سیاستگذاری و ایجاد شرکت‌های متعدد قطعه‌سازی در کشور نقش اساسی داشته است.
    3- طبق قانون اجرای اصل 44، اجازه داده شده است که 20درصد سهم خودرو کشور را در مالکیت و مدیریت خود داشته باشند.
    4- در صنایع نوین و Hi-Tech و حمل و نقل و انرژی مأموریت‌هایی برایش تعریف شده است؛ در نظر دارد از طرق زیر، رسالت خود را در صنایع خودروسازی ایفا نماید:
    1- تمرکز بر تعریف پلت‌فرمهای جدید در صنعت.
    2- توسعه سبد محصولات کشور و گسترش رقابت.
    3- مشارکت با بخش خصوصی (داخلی و خارجی) در طراحی و ساخت قطعات الکترونیک و کنترل هوشمند خودروها.
    4- ارتقای سطح فناوری‌های مختلف اعم از هیبریدی، موتورهای دیزلی، توربوموتورها و...به امید کسب موفقیت‌های بیشتر و روزهای بهتر.
    و اینک سخنی با شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به همکاری مشترک با ایدرو:
    1- ایران را دقیق‌تر بشناسید؛ ایران علاوه بر این‌که خود بازاری بزرگ است، در مرکز یک بازار 300 میلیونی صادراتی قرار دارد و استعداد تبدیل شدن به یک بازار منطقه‌ای و بلکه بین‌المللی را دارد.
    2- ملت ایران، علاوه بر داشتن سابقه‌ای ممتد در تمدن جهانی، امروزه ملتی است جوان و شاداب و تحصیلکرده و آماده جهش در صنعت بطور کلی و در صنعت خودرو بطور اخص.
    3- ملت ایران ظرف سنوات اخیر، سخت‌ترین تحریم‌ها را ازسر گذرانده است و بنا دارد چه با تحریم چه بدون تحریم، سربلند زندگی کند.
    4- خودروسازان و قطعه سازان و ایدرو به عنوان نمایندگانی از این ملت آمادگی دارند با خودروسازان و طراحان و مهندسانی که این منزلت را درک کنند، برای طراحی و تولید خودروهایی با کیفیت و فناوری بالا، با مصرف سوخت پایین و ایمن که ملاحظات زیست محیطی را تأمین کنند و ملاحظات فرهنگی ملت و منطقه ما را در طراحی‌ها پیش‌بینی کنند، به شکل جوینت ونچر یا اشکال قابل قبول طرفین همکاری نمایند و در این راه البته با آنان که در شرایط سخت تحریم، همراه ما بوده‌اند همراه‌تر خواهند بود.اولویت‌های ایدرو در این همکاری‌ها، شامل طراحی و مهندسی مشترک، تسهیم بازار، به کارگیری فناوری‌های جدید در پلتفرم‌ها و قوای محرکه و ارتقای آموزش مهندسین ایرانی خواهد بود.

  11. #6178


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    Click here to enlarge
    در پی توافق هسته ای صورت گرفت؛
    تولید کنندگان اصلی خودرو جذب بازار پررونق ایران شدند
    پرشین خودرو: خبرگزاری فرانسه از تهران گزارش داد: توافق هسته ای ایران باعث شد تا همه تولید کنندگان اصلی خودرو و قطعات آن در جهان تنها یک هفته بعد از گذشت امضاء این توافق در تهران گردهم آیند با این دورنما که بهره های سرشاری از بازار پر رونق صنایع خودروسازی ایران بیاندوزند.
    به گزارش «پرشین خودرو»، خبرگزاری فرانسه در این گزارش آورده است: طبق توافقی که هفته گذشته در ژنو حاصل آمد, فعالیتهای هسته ای ایران محدود شده است اما ضمن آن برخی از تحریمها علیه ایران هم موقتاً برداشته شد ازجمله تحریم صنعت خودرو.
    در ژوئن 2013 ریبس جمهور آمریکا طی حکمی هرگونه تجارت با صنعت خودرو سازی ایران اعم از فروش خودروی ساخته شده یا فروش لوازم و قطعات خودرو و یا هر گونه کمک فنی به صنعت خودرو سازی ایران را ممنوع اعلام کرد.
    برنامه صنعت خوردوسازی ایران پوشش بازار داخلی و نیز صدور خودرو به کشورهای اطراف است.
    این خبرگزاری ادامه می دهد: در این راستا شنبه گذشته کنفرانسی با عنوان کنفرانس بین المللی صنعت خودرو در تهران برگزار شد که در نوع خود اولین گردهمایی در ایران بشمار می رود.
    طبق اعلام برگزار کنندگان کنفرانس در این اجلاس بیش از 150 شرکت خودروسازی و سازنده لوازم یدکی خودرو از سراسر جهان حضور داشتند.
    به گزارش ایرنا، هدف از برگزاری کنفرانس بازگرداندن وضع عادی به صنعت خودرو که یکی از شکوفا ترین صنایع در ایران است اعلام شد. این صنعت از یک سال پیش در اثر تحریمها دستخوش رکود شده است.
    ˈمحمد رضا نعمت زاده وزیر صنایع ایران اظهار امیدواری کرد که تا پایان دسامبر تحریم صنعت خودرو از میان برداشته شود .
    نعمت زاده در مصاحبه ای با این خبرگزاری خواستار توسعه همکاریهای میان ایران با خودروسازان جهان از جمله شرکتهای فرانسوی پژو و رنو شد که تجربه ای قدیمی در همکاری با ایران دارند.
    در حاشیه این کنفرانس پاتریک بلن رئیس سازمان بین المللی تولید کنندگان اتومبیل در سخنانی گفت : ایران در سال 2011 یازدهمین بازار جهانی و سیزدهمین تولید کننده خودرو در جهان بوده و دارای پتانسیلی قوی است که از سال 2012 بلااستفاده مانده است.
    بلن به خبرگزاری فرانسه توضیح داد: همه شرکای صنعت خودروی ایران در این کنفرانس شرکت دارند و دلیلی برای نیامدن وجود ندارد.
    وی توضیح می دهد: ایران تصمیم دارد از سال 2014 سالانه 6/1 میلیون خودرو در سال تولید کند و این رقم را به 2 میلیون خودرو در سال برساند.
    وی این نکته را نیز یادآور شد: در حال حاضر نرخ سرانه تولید خودرو در ایران 89 خودرو برای هر هزار نفر است.این رقم حتی از آمار کشور پرجمعیت چین هم کمتر است ضمن آنکه قابل توجه است که درامد سرانه ایران حدود 12500 دلار است.
    ˈژیل نورمان مدیر عملیات کارخانه رنو در امور آسیا و اقیانوسیه هم خاورمیانه را بازار آینده برای همه سازندگان خودرو اعلام کرد و خاطر نشان ساخت: در این منطقه 50 درصد خودروهای فرانسوی که رقمشان به 20 میلیون دستگاه خودرو می رسد بیش از 25 سال قدمت دارند.
    وی یادآور شد که تحریمها بر بازار فروش رنو هم بشدت تاثیر گذار بوده است.
    رنو که از سال 2004 در ایران حضور دارد در سال 2012 بیش از نیمی از فروش بازار خودرو در ایران را به خود اختصاص داد یعنی معادل 100 هزار دستگاه خودرو این شرکت 10 درصد بازار خودرو در ایران را در دست دارد.
    اما این بازار فروش در پایان سال 2013 تا 30 هزار دستگاه کاهش یافت. پژو هم به نوبه خود بهار سال 2012 بازار خودروی ایران را که دومین بازار بزرگ این اتومبیل در جهان است، ترک کرد.
    پژو در سال 2011تعداد 458 هزار دستگاه خودرو در ایران فروخت و خروجش از ایران باعث شد این کارخانه بین سالهای 2011 تا 2012 مبلغ 100 میلیون یورو از دست بدهد.
    در همین وادی ساسان قربانی رئیس اداره لوازم و قعطات خودرو و ترتیب دهنده کنفرانس فوق در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: دولت با صراحت تمام از سرمایه گذاری خارجی در کشور حمایت می کند و در این ارتباط نشستهای مفیدی با شرکتهای خارجی داشته ایم و در آینده به توافقهایی دست خواهیم یافت.
    یکی از مسئولان کارخانه پژو هم به خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است که این کارخانه تماسهایی با شریک بزرگ ایرانی خود ایران خودرو داشته و مذاکرات خوبی هم میان طرفین انجام شده است.
    خبرگزاری فرانسه تصریح می کند: اما همه شرکت کنندگان در کنفرانس در عین حال بر اهمیت این موضوع تاکید دارند تا زمانی که تحریم بانکی ایران در اسرع وقت برداشته نشود رونق اقتصادی در ایران امکان پذیر نخواهد بود.
    پاتریک بلن می گوید: شتاب در به جریان انداختن کارها بشدت حائز اهمیت است، ایران باید راههایی را برای تامین اعتبار در داخل و در سطح بین المللی با هر کشوری که ممکن باشد، بیابد.
    نورمان تاکید می کند: باید کلیه مفاد توافقنامه هسته ای ایران به روشنی و شفافیت کامل مشخص شود. انتظار می رود این کار در ژانویه 2014 انجام گیرد.
    نورمان که در سطحی وسیع کارش را با ایران آغاز کرده است می گوید که: اینک نوبت به اجرای یک سیاست واقع بینانه است منتها ضمن رعایت تحریمهای بین المللی.
    این خودروساز فرانسوی خاطر نشان می شود که تا قبل از تحریمها حضور شبکه خودروسازان فرانسوی در ایران بسیار گسترده و چشمگیر بود.
    ˈآرنو دیوید بوره گار نایب رئیس فدراسیون صنایع و قطعات خودروˈی فرانسه هم اظهار داشته است: واقعاً حیف است این فرصت مغتنم از دست برود.

  12. #6179


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    Click here to enlarge
    مدیرعامل شرکت امداد خودرو رفاه ایرانیان:
    خروج خودرویی ها از زیان و کسب سود مجدد زمانبر است
    پرشین خودرو: در تمام دنیا شرکت های تولیدکننده و حتی شرکت های تجاری واردکننده، هزینه های مالی خود رادر قیمت تمام شده محصولات محاسبه می کنند و ادارات مالیاتی نیز آنها را می پذیرند.
    به گزارش «پرشین خودرو»، هزینه مالی شرکت ها در ایران به دلیل وضعیت خاص اقتصادی، رقم بالایی است که این انتقاد قابل قبول است؛ اما قطعاً خودروساز در این خصوص مقصر نبوده و این مسأله تنها به مشکلات کلان اقتصادی ارتباط دارد.
    صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایعی است که براساس امضای توافقنامه اخیر میان ایران و شش قدرت جهانی، با لغو تحریم های اعمالی از سوی اتحادیه اروپا همراه شده است. با توافقات صورت گرفته در سومین دور از مذاکرات ژنو در دولت یازدهم، لغو تحریم ها در صنعت خودرو که دومین صنعت بزرگ کشور بعد از صنعت نفت محسوب می شود، در کنار دیگر صنایع در اولویت قرار گرفت و خودروسازان از لغو تحریم های بین المللی خشنود شدند.
    مدیر عامل شرکت امداد خودرو رفاه ایرانیان با بیان این مطلب اظهار داشت: این امرباعث می شود همکاری خودروسازان ایرانی باخودروسازان خارجی وتأمین قطعات مصرفی آنها رونق گیرد و امکان حضور شرکتهای خارجی نیز می تواند تأثیر مستقیمی بر بهبود روند انتقال تکنولوژی و دانش فنی تولید خودرو به شرکت های ایرانی داشته باشد. مصرف کنندگان نیز تمایل بیشتری را برای استفاده از این نوع خودروها ابراز می دارند.
    علیرضا برنجی افزود: در صورت رفع تحریم صنعت خودرو اثرات مثبت آن در کاهش هزینه های تولید و افزایش کیفیت خودروهای داخلی از چند ماه آینده نمایان خواهد شد، زیرا فرآیند سفارش گذاری و خرید قطعات فرآیندی حدوداً شش ماهه است. بنابراین با رفع تحریم صنعت خودرو، هزینه های تأمین قطعات داخلی و خارجی کاهش یافته و کیفیت این قطعات نیز افزایش می یابد. این موضوع بر قیمت خودروهای داخلی نیز تأثیر خواهد داشت؛ به گونه ای که با کاهش هزینه های تولید، قیمت فروش خودروها نیز کاهش خواهد یافت.
    وی در پاسخ به اینکه اعمال تحریم ها تاکنون چه مبالغی هزینه جهت خرید قطعات خارجی مورد نیاز به شرکت های خودروساز تحمیل کرده که با برداشتن فشارهای بین المللی این هزینه ها بتواند حذف شود، گفت:شرکت های خودروساز در سال گذشته حدود 4 هزار میلیارد تومان ضرر مالی متحمل شدند.
    همچنین در شش ماه اول امسال بیش از هزار میلیارد تومان زیان مالی به شرکت های خودروساز وارد شده است. كاهش میزان تولید خودرو و قطعات، تعطیلی خطوط تولید بسیاری از شركت های قطعه ساز و خودروساز و در كنار آن تعدیل نیرو، نبود سرمایه در گردش شركت های تولیدی و كمبود شدید نقدینگی، صنعت خودروی ایران را با چالش های بسیار زیادی مواجه ساخته است. لذا با رفع تحریم های صنعت خودرو و تحریم های بانکی هزینه اضافی شرکت ها برای تأمین قطعات و مواد اولیه کاهش خواهد یافت و این مسأله به جبران زیان مالی شرکت ها کمک خواهد کرد.
    این کارشناس صنعت خودرو در خصوص تغییرات احتمالی در روند تولید و فروش خودروهای ساخت داخلی با توجه به امضای توافقنامه اخیر در ژنو اظهار داشت:لغو تحریم ها باعث می شود برخی شرکت های خودروساز داخلی بتوانند با برقراری ارتباط بیشتر با خودروسازان خارجی میزان تولید خود را افزایش داده و بخشی از افت تولید سال جاری را جبران نمایند و می توان گفت با رسیدن به تولید پایدار در سال آینده، شرکت های داخلی به سوددهی برسند و تحت تأثیر تغییرات دیگر امکان تأمین مستقیم قطعات فراهم شده و باعث تولید دوباره و رونق محصولاتی چون تندر، مگان و انواع پژو خواهد شد.
    از طرف دیگر تأمین گیربکس های اتوماتیک می تواند منجر به کنترل تقاضای بازار برای این خودروها و کاهش فاصله قیمتی این مدل ها با نمونه های گیربکس دستی شود.
    برنجی پیرامون زمان خروج شرکت های خودرویی از زیان و حرکت به سمت سودده شدن پس از پوشش کامل هزینه های مالی قابل توجه آنها، عنوان کرد: محدودیت های بانکی، مالیاتی و نقدینگی از جمله مشکلات داخلی صنعت خودرو در ایران است. هم اکنون بانک های کشور، خودروسازان و قطعه سازان را محدود کرده و از پرداخت تسهیلات به آنها خودداری می کنند.
    قوانین مالیاتی به ویژه نحوه دریافت مالیات بر ارزش افزوده نیز به منزله محدودیتی برای صنعت خودرو بوده و مشکلات زیادی را به ویژه برای قطعه سازان ایجاد کرده است. این وضعیت در حالی مشاهده می شود که هم اکنون به دلیل افت شدید تولید قطعه و خودرو، فعالیت‌ واحدهای قطعه سازی و خودروسازی زیان ده شده است. هرچند نباید فراموش کرد که هزینه مالی سنگین تنها مختص شرکت های خودروساز نیست.
    وی به بورس نیوز گفت: در تمام دنیا شرکت های تولیدکننده و حتی شرکت های تجاری واردکننده، هزینه های مالی خود رادر قیمت تمام شده محصولات محاسبه می کنند و ادارات مالیاتی نیز آنها را می پذیرند.
    هزینه مالی شرکت ها در ایران به دلیل وضعیت خاص اقتصادی، رقم بالایی می باشد که این انتقاد قابل قبول است؛ اما قطعاً خودروساز در این خصوص مقصر نبوده و این مسأله تنها به مشکلات کلان اقتصادی ارتباط دارد.
    در این مقطع زمانی کاهش تولید و فروش مهمترین عامل زیان ده شدن شرکت ها شده است و با تغییر رویکرد دولت و لغو تحریم ها در خصوص این صنعت و حضور شرکای قوی خارجی، خوش بینی به رفع مشکل تولید و فروش را با بهینه کردن قیمت تمام شده بیشتر کرده است. به طوریکه به نظر می رسد طی ماه های آتی شاهد بهبود وضعیت سودآوری گروه هایی همچون خودرو، پتروشیمی و بانک که به دلیل اعمال تحریم های بین المللی با مشکلات فراوانی مواجه شده اند، خواهیم بود.
    در خاتمه، مدیرعامل شرکت امداد خودرو رفاه ایرانیان چشم انداز آتی صنعت را با توجه به گمانه زنی ها برای خرید سهام برخی شرکت های این گروه توسط شرکت های خودروساز خارجی، اینگونه ارزیابی کرد:ایران یک بازار جذاب با ابعاد و پتانسیل رشد بالا است و احتمالاً یک عامل پیشرفت برای خودروسازی کل منطقه در آینده خواهد بود. با حفظ منابع مشترک و افزایش انگیزه‌ ایران و شرکت های خودروسازی خارجی، روند مثبتی برای صنعت خودرو در کشور پیش بینی می گردد.
    همچنین همایش بین المللی تهران نشان داد که فضا کاملاً تغییر یافته و همه به دنبال سرمایه گذاری و استفاده از بازار خودروی ایران هستند. جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی به صورت مستقیم یا مشترك در راستای جذب فناوری های نوین و توسعه صادرات و پایگاه مراكز طراحی، آزمون و خدمات مهندسی خودرو در منطقه از دیگر وظایف صنعت خودروی ایران بوده که اخبار مثبت از آینده این صنعت سبب توجه سرمایه گذاران به سهام شرکت های خودرویی شده است و در نتیجه به نظر می رسد خودروسازان خارجی چشم به خرید برخی از واحدهای خودروسازی کشور دارند یا اینکه سایت های تولیدی شهرستان ها اولین گزینه خریداران خارجی باشند.
    از آنجایی که شركت های تولید كننده خودرو در ایران سهامی عام هستند و سرمایه عده بسیار زیادی از سهامداران خرد و كلان را معطوف خود ساخته اند، با توجه به لغو تحریم ها، گمان می رود گرایش بسیار بالایی به معامله و خرید و فروش سهام شركت های خودروسازی در بورس ایران در آینده وجود داشته باشد.

  13. #6180


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    Click here to enlarge
    ورود قیمت گذاری خودرو به مرحله ای جدید؛
    مکانیزم قیمت‌گذاری شورای رقابت به بن‌بست رسید؟
    پرشین خودرو: قیمت‌گذاری خودرو بحثی است که با لغو تحریم‌های صنعت خودرو، درخواست وزیر برای قیمت‌گذاری بر اساس نرخ ارز آزاد و همچنین استعفای رییس شورای رقابت وارد مرحله ای جدید و پیچیده شده است.
    به گزارش «پرشین خودرو»، جمشید پژویان در حالی شورای رقابت را ترک کرد که این شورا هنوز تکلیفی برای قیمت‌گذاری خودرو بر اساس ارز آزاد، چیزی که موردنظر وزیر صنعت و خودروسازان است، روشن نکرده است.
    خودروسازان اعتقاد دارند نرخ ارز فرمول شورای رقابت، باید از نرخ ارز مبادله‌ای به نرخ ارز آزاد تغییر کند زیرا خودروسازان محصولات خود را با ارز آزاد تولید می‌کنند و این عادلانه نیست که قیمت محصولاتشان بر اساس نرخ مبادله‌ای ارز آزاد تعیین شود.
    اما شورای رقابت در مقابل این خواسته وزیر و خودروسازان مقاومت کرد حال آنکه رییس این شورا، بدون اینکه تکلیفی برای قیمت خودرو تعیین کرده باشد، موضع خود را در مقابل قیمت‌گذاری با ارز آزاد بدون نتیجه رها کرده است.
    با رفتن پژویان سوالی که مطرح می‌شود این است که با وجود اینکه یکی از سرسخت‌ترین مخالفان قیمت‌گذاری خودرو بر اساس نرخ ارز آزاد یا همان آزادسازی قیمت‌ها، از صحنه بازی خارج شده است، موافقان این مدل قیمت‌گذاری خواهند توانست در غیاب مخالف، خواسته خود را عملی کنند؟ و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، چه بر سر بازار و انتظارات مشتری‌ها برای کاهش قیمت‌ها خواهد آمد؟
    از نظر کارشناسان، تغییر فرمول قیمت‌گذاری خودرو در کنار تغییراتی که اخیرا و با لغو تحریم‌ها برای صنعت خودرو ایجاد شده است ضروری به نظر می‌رسد.
    سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با بحث قیمت‌گذاری خودرو به دنیای اقتصاد می‌گوید: مکانیزم قیمت‌گذاری شورای رقابت به بن‌بست رسیده است و تعیین یک مکانیزم جدید و متناسب با وضعیت خودروسازان در شرایط فعلی ضروری به نظر می‌رسد.
    او در ادامه با تاکید بر اینکه حالا تمام مولفه‌های مرتبط با صنعت خودرو به سمت تعیین قیمت خودرو با ارز آزاد در حال حرکت است، می‌گوید: قیمت خودرو باید با توجه به نظام عرضه و تقاضا، قیمت تمام شده و کشش بازار تعیین شود نه با خارج کردن خودروسازها از بازار رقابت و تعیین دستوری قیمت‌ها.
    لیلاز عقیده دارد شورای رقابت ارگانی است که با از دست دادن حمایت‌های دولت دهم، عملا کارآیی خود را از دست داده است؛ زیرا در ارائه راه کارهای جدید برای کنترل بازار موفق عمل نکرده است.

    مشتری‌ها و خودروسازان مقابل یکدیگر نیستند
    رشد ناگهانی قیمت خودرو که اواخر سال گذشته رخ داد، مشتریان بازار خودرو را با شوک و البته سوالات فراوانی برای دانستن چرایی افزایش قیمت‌ها همراه کرد. هر چند خودروسازان توضیحات زیادی برای توجیه افزایش قیمت‌ها به مشتریان بازار خودرو ارائه کردند، اما این توضیحات باعث نشد تا مشتری‌ها بازار خودرو را تحریم نکنند.
    نهایتا با ورود شورای رقابت، قیمت‌های افزایش یافته با کاهشی نسبی همراه شدند و بازار نیز کمابیش به فعالیت خود ادامه داد.
    اما لیلاز عقیده دارد دولت نباید کاری کند که مشتری‌ها و خودروسازان در مقابل یکدیگر قرار گیرند. او در توضیح بیشتر می‌گوید: من کشمکش بین خودروسازان و واردکنندگان یا خودروسازان و دولت را قبول می‌کنم؛ اما قبول نمی‌کنم که میان خودروسازان و مشتریان، در فضایی استاندارد کشمکشی وجود داشته باشد، زیرا اگر فضایی مناسب برای فعالیت این دو گروه وجود داشته باشد این دو به راحتی می‌توانند روابط خود را تنظیم کنند. .
    لیلاز عقیده دارد در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلات خودروسازان بازاری است که از دست رفته؛ او می‌گوید حالا باید خودروسازان تمام تلاش خود را بکنند تا بار دیگر بازار را به دست بیاورند و برای انجام دادن این کار، افزایش قیمت می‌تواند بازار را برای همیشه از دست خودروسازان خارج کند. لیلاز افزایش قیمت‌ها را برای خودروسازان کابوسی می‌داند که آنها از گرفتار شدن به آن حتی بیش از مشتریان بازار خودرو هراس دارند.
    اما اظهارات لیلاز در حالی است که قیمت‌گذاری خودرو بر اساس نرخ ارز آزاد، قیمت خودرو را با افزایش همراه خواهد كرد، این افزایش قیمت را خودروسازان نیز تایید می‌کنند، اما در کنار آن به این موضوع نیز اشاره می‌کنند که اگر قیمت‌گذاری به عهده خودروسازان قرار داده شود، با رقابتی که در بازار ایجاد می‌شود قیمت‌ها افزایش چشمگیری پیدا نخواهند کرد و چه بسا با کاهش نیز همراه باشند.
    حالا اما با استعفای رییس شورای رقابت، هیچ بعید نیست که با تلاش محمدرضا نعمت‌زاده، خودرو از لیست کالاهای انحصاری خارج شود و نظارت بر قیمت‌گذاری آن بار دیگر به دست سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بیفتد.
    هرچند تلاش‌های نعمت‌زاده برای خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری با انتقادات فراوانی همراه بود، اما او در حاشیه همایش بین‌المللی خودروسازان بار دیگر این موضوع را مطرح کرد. به نظر می‌رسد وزیر سخت به دنبال عملی کردن ایده خود است و با توجه به کم رنگ شدن نقش شورای رقابت در دولت یازدهم هیچ بعید نیست در آینده شاهد خارج شدن خودرو از لیست کالاهای انحصاری و تعیین قیمت آن توسط خودروسازان باشیم.

    مردم باور کنند کاهش قیمت خودرو امکان‌پذیر نیست
    کاهش قیمت خودرو، امیدی است که چراغ آن نزدیک به یک سال است در دل مشتریان بازار خودرو روشن است.
    هر چند این امید با لغو تحریم‌های صنعت خودرو، بازگشت شرکای خارجی خودروسازان یا موافقت صندوق توسعه ملی با پرداخت تسهیلات دو میلیارد دلاری به قطعه‌سازان پررنگ تر از قبل هم شد؛ اما کارشناسان عقیده دارند تضعیف صنعت خودرو به قدری شدید بوده است که حتی با برطرف شدن این مشکلات نیز امید به کاهش قیمت‌ها، امیدی واهی است. یکی از این کارشناسان محمود دودانگه است.
    او که عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی و رییس هیات‌مدیره شرکت خودروسازی سایپا نیز است، در رابطه با احتمال کاهش قیمت‌ها می‌گوید: ریشه مشکلات خودروسازان در واقع به اواخر سال 1390 باز می‌گردد. اشاره او به افزایش نرخ ارز در این سال و همچنین تامین نشدن تسهیلات مالی خودروسازان از سوی بانک‌ها است.
    دودانگه در ادامه می‌گوید: در این سال به دلیل مشکلات مالی فراوان، خودروسازان نتوانستند از ظرفیت تولید خود استفاده کنند، آنها همزمان با کاهش نقدینگی از سوی بازار به دلیل افت فروش و همچنین تامین نشدن نیازهای مالی شان توسط بانک‌ها با بحرانی مواجه شدند که تولیداتشان را به شدت کاهش داد.
    اودر ادامه به افزایش هزینه‌های سربار خودروسازان به دلیل افت تولید اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به همزمانی تمام این اتفاقات ناخوشایند برای صنعت خودرو می‌توان گفت یک زنجیره منفی در این صنعت ایجاد شده است که باید در جایی شکسته شود.
    او با اشاره به تاثیر مشارکت مشتریان در چرخاندن چرخ صنعت خودرو با خرید محصولات خودروسازان، شکستن این زنجیره منفی در صنعت خودرو را روشن شدن تکلیف مشتری‌های صنعت خودرو می‌داند.
    دودانگه در توضیح بیشتر می‌گوید: مردم باید از بلاتکلیفی خارج شوند؛ یعنی باید باور کنند که کاهش قیمت خودرو امکان‌پذیر نیست، خودروسازان در حال حاضر در زیان به سر می‌برند و محصولاتشان را زیر قیمت بازار می‌فروشند، با این شرایط، کاهش قیمت خودرو چطور امکان‌پذیر خواهد بود؟
    به عقیده رییس هیات‌مدیره سایپا، کاهش قیمت زمانی رخ می‌دهد که تقاضا از سوی مشتریان ادامه داشته باشد تا به این واسطه تولید نیز افزایش پیدا کند.
    چندی قبل محمدرضا نعمت‌زاده نیز صحبت‌هایی مشابه در رابطه با قیمت خودرو داشت، او نیز به این نکته اشاره کرده بود که قیمت‌ها بیش از این کاهش نخواهند یافت.
    اما با توجه به موافقت صندوق توسعه ملی با پرداخت تسهیلات دو میلیارد دلاری به قطعه‌سازان، آیا باز هم می‌توان امیدی به کاهش قیمت‌ها داشت؟ هر چند این تزریق نقدینگی به قطعه‌سازان هنوز انجام نشده است؛ اما این انتظار وجود دارد که با تامین این تسهیلات، چرخ تولیدات قطعه‌سازان روان تر بچرخد و قطعات بیشتری به خطوط تولید خودروسازان برسد، به این ترتیب شاید با رشد تولیدقیمت‌ها اندکی کاهش یابند.
    در همین حال دودانگه می‌گوید: این میزان نقدینگی تنها بخشی از نیاز زنجیره خودروسازی را تامین می‌کند، اما می‌تواند کمک خوبی برای خودروسازان باشد؛ ولی واقعیت این است که نیاز به نقدینگی صنعت خودرو بیش از اینهاست.
    او در ادامه به دو هزار میلیارد تومانی اشاره می‌کند که هیچ گاه به دست خودروسازان نرسید و می‌گوید: این میزان نقدینگی برای احیای صنعت خودرو ضروری است، زیرا خودروسازان به دلیل دولتی بودن نمی‌توانند از صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کنند؛ بنابراین این میزان نقدینگی برای خودروسازان باید از محلی دیگر به جز صندوق توسعه ملی تامین شود.
    در حال حاضر موافقت‌های اولیه برای پرداخت تسهیلات 2 میلیارد دلاری به قطعه‌سازان صورت گرفته است، اما در نهایت این قطعه‌سازان هستند که باید با جلب نظر بانک‌های عامل صندوق توسعه ملی، راهی برای دریافت این تسهیلات باز کنند.

صفحه 618 از 771 نخستنخست ... 118518568598608609610611612613614615616617618619620621622623624625626627628638668718 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  


Copyright ©2000 - 2013, Jelsoft Enterprises Ltd کیــــــــــان ستـــــــــــ ...® اولین و بزرگترین سایت فوق تخصصی الکترونیک در ایران



Cultural Forum | Study at Malaysian University