خودروهای دیزلی افزایش ذرات معلق برای تهران را در پی دارد




Click here to enlarge
Click here to enlarge به گزارش خبر خودرو ،مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران استفاده از خودرو های دیزلی را برای تهران مناسب ندانست و گفت: استفاده از خودرو های دیزلی سبک برای تهران که مملو از ذرات معلق است به هیچ عنوان نمی تواند کارشناسی شده باشد زیرا این خودرو ها نسبت به سایر خودرو ها دارای ذرات معلق بیشتری هستند.
دکتر یوسف رشیدی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو گفت: استفاده و توزیع گازوییل استاندارد یورو 5 نیز این مشکل را بر طرف نخواهد کرد زیرا این سوخت نیز به مراتب بیشتر از سایر خودروها آلایندگی ایجاد می کند.
وی استفاده از گاز را بهترین گزینه برای خودرو های کشور دانست وافزود: از آنجایی که در کشوری هستیم که از بیشترین منابع گازی جهان برخوردار هستیم استفاده از گاز هایی مانند CNGو LNG بهترین گزینه برای سوخت خودرو های کشور است و به همین منظور خودرو سازان باید بیشترین هدف گذاری را برای گاز سوز کردن خودرو ها داشته باشند.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا در پايتخت مشكل اساسي آلودگي هوا را ذرات معلق دانست و گفت: با توجه به اين‌كه ميزان توليد ذرات معلق در خودروهاي ديزلي و بنزين سوز بيش‌تر از خودروهاي CNG سوز است، اگر مي‌توانستيم از سوخت CNG به صورت مناسب استفاده كنيم قادر بوديم در بحث كاهش آلودگي هوا موفق‌تر باشيم.
متاسفانه مشكلات پيش آمده در بحث خدمات رساني جايگاه‌هاي سوخت و اين موضوع كه خودروهاي ما براي سوخت CNG طراحي نشده بودند و در واقع خودروها با موتور بنزينسوز تبديل به خودروهاي دوگانه سوز شدند، سبب شد كه گاز سوز شدن خودروها آن طور كه بايد و شايد تاثيرات مثبت خود را به دنبال نداشته باشد.
رشیدی افزود: هم اکنون تعمیر و نگهداری و پشتیبانی خودرو های گازسوز و دیزلی با مشکل مواجه است و به همین منظور شاهد تعلل در ساخت در تولید این گونه خودرو ها هستیم.
وی خواستار توجه بیشتر خودرو سازان به نصب کاتالیست شد و گفت: خودروسازان باید برروی نصب کاتالیست درخودرو ها توجه بیشتری داشته باشند زیرا هم اکنون اکثر کاتالیست ها از کار افتاده و دارای مشکل هستند.