عدم ورود قطعات با کیفیت چینی به کشور جای تامل دارد
به گزارش خبر خودرو، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به تاثیر تحریم های اعمال شده از سوی کشورهای بیگانه بر کاهش ظرفیت های تولیدی در صنایع خصوصاً صنعت خودرو و قطعه سازی کشور، گفت: عدم امکان واردات مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان موجبات کاهش ظرفیت های تولیدی را در این بخش از صنعت کشور فراهم آورد و همین مسئله نیز به نوبه خود سبب گشت تا تیراژ تولید خودرو در صنعت خودروسازی کشور نیز با افت روبرو شود. دکتر اصفهانیان در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با بیان اینکه هم اکنون امکان حرکت صنعت خودروسازی کشور در راستای تولید خودروهای با سوخت غیر فسیلی جود ندارد، افزود: البته جای بحث دارد که چرا صنعت خودروسازی کشورما به رغم اینکه فعالیت خود را همزمان با صنعت خودروسازی کشور کره آغاز نموده ، هم اکنون در جایگاهی همتراز با صنعت خودروسازی کشور کره قرار ندارد؟!
وی با اشاره به اینکه کشور ما طی چند سال اخیر با افزایش فشارهای سیاسی حاکم بر مسائل اقتصادی از سوی کشورهای بیگانه روبر و شده است ، ابراز داشت: توجه به مطلب فوق ، این نتیجه را حاصل می کند که طی سال های گذشته برنامه و راهبرد خاص و جامعی برای صنعت خودروسازی کشور تدوین نشده است.
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: ادامه روند تولید و همچنین کیفیت محصولات تولید شده در صنایع پایین دستی در رابطه مستقیم با چگونگی عملکرد و روند تولید در صنایع بالا دستی قرار دارد به طوریکه می توان گفت میزان وابستگی میان این دو بخش ،بسیار بالاست.
به گفته وی، کاهش ظرفیت های تولیدی در واحدها و مجموعه های قطعه سازی عملاً موجبات افت و کاهش میزان تولید محصولات گروه خودرویی را در شرکت های خودروسازی فراهم آورده است.
وی با اعلام اینکه هم اکنون حجم تولید محصولات گروه خودرویی به یک میلیون دستگاه در سال افزایش یافته است، اذعان کرد: از آنجایی که شرکت های قطعه ساز داخلی از پتانسیل کافی جهت تامین نیازهای خودروسازان به طور کامل برخوردار نیستند از اینرو خودروسازان جهت تامین قطعات مورد نیاز خود به سمت واردات قطعات از سایر کشورها خصوصاً کشور چین(به دلیل دارا بودن صرفه اقتصادی) روی می آورند.
وی متذکر شد: متاسفانه از آنجایی که قطعات وارداتی از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند ، ادامه دار بودن واردات قطعات بی کیفیت قطعاً مشکلات و معضلات جدیدی را گریبان گیر صنعت خودروسازی کشور می نمایند ضمن آنکه موجب می شود ظرفیت های تولیدی در مجموعه های قطعه سازی با افت بیشتری روبرو گردد.
اصفهانیان با اشاره به بالا بودن هزینه های تولید در صنایع کشور در مقایسه با سایر کشورها، گفت: از اینرو قطعه سازان کشور قادر به رقابت با شرکت های قطعه سازی سایر کشورها خصوصاً کشور چین نمی باشند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان متذکر شد: مسلم است که قطعاتی که از کشور چین وارد می شوند نسبت به قطعات داخلی از کیفیت پایین تری برخوردارند اما لازم است که یادآور شویم ،سازندگان قطعه در کشور چین بسیاری از قطعات مورد نیاز شرکت های خودروساز مطرح در سطح جهانی را تولید و تامین می نمایند و این امر حاکی از آن است که تمامی قطعات چینی بی کیفیت و فاقد استاندارد نیستند.
وی خاطرنشان کرد: این مسئله که چرا تنها قطعات فاقد استاندارد و بی کیفیت چینی وارد کشور می شود، جای تامل دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در پایان بر لزوم پیش بینی برنامه های بلند مدت در صنایع خودروسازی تاکید فراوان نمود و گفت: متاسفانه خودروسازان کشور نسبت به این مسئله بی توجه بودند و از فرصت های طلایی که در سال های گذشته در اختیار داشتند بهره کافی را نبردند. لازم است که هم اکنون فعالان عرصه صنعت خودروسازی برنامه های جامعی را ضمن تعامل و همکاری با سایر بخش ها از قبیل دانشگاه ها ،پیش بینی نمایند.