باز گشایی LC داخلی به تنهایی مشکلات خودروسازان را حل نخواهد کرد




Click here to enlarge
Click here to enlargeبه گزارش خبر خودرو، دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان این مطلب که بازگشایی LC داخلی به تنهایی مشکلات خودروسازان را حل نخواهد کرد گفت: بازگشایی LCداخلی یکی از مواردی است که می توانست در کنار سایر موارد تا حدودی مشکلات این صنعت را حل کند .
احمد نعمت بخش در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودروگفت: مشکل اصلی این صنعت و اکثر صنایع این است که مجبوریم برای واردات برخی مواد ارز را یکجا حواله کنیم در حالیکه در گذشته به این گونه نبود و تنها 10درصد آن پرداخت و مابقی هنگام رسیدن کالا به گمرک یا یکسال بعدپرداخت می شد.
وی افزود: همچنین در حال حاضر لیزینگ ها نیز فعال نیستند و 4 هزار میلیارد تومان از سوی شرکت های ایران خودرو و سایپا صرف سرمایه گذاری در لیزینگ شده است بنابراین یکی از کمک هایی که می شود به این صنعت کرد این است که بانکها تسهیلات مورد نیاز شرکت های لیزینگ را تامین کنند. از سوي ديگر در حال حاضر حدود 4هزار ميليارد تومان از نقدينگي شركت‌هاي خودروساز در گرو فروش اقساطي محصولاتشان است در حاليكه فروش اقساطي خودرو و تامين منابع آن بايد از سوي شركت‌هاي ليزينگ انجام شود اما پايين ‌بودن سود فعاليت اين شركت‌ها موجب خروج آن‌ها از اين بازار شده است .
دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به مشکلات فعلی صنایع خودرو و قطعه کشور،گفت: مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول، دلیل اصلی رویکرد مسئولان به در نظر گرفتن ارز صادراتی برای تولید است. معقولانه این است که متقاضی ارز، به صادرکنندگانی که ارز در خارج از کشور دارند ریال بدهد و در عوض صادرکنندگان نیز مواد اولیه و قطعات مورد نیاز آنها را با استفاده از منابع ارزی خود در خارج از کشور تامین کنند.
وی تصریح کرد:در حال حاضر نقل و انتقال پول برای تولیدکنندگان از جمله خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی سخت شده و عملا امکان انتقال پول به خارج از کشور برای واردات مواد اولیه و قطعات وجود ندارد، آنها می‌توانند از صادرکنندگان بخواهند نیازشان را تامین و در قبال ارز استفاده شده، ریال بدهند.
نعمت بخش دریافت ارز صادراتی را گشایشی برای صنعت خودرو دانست و گفت: وقتی برای واردات مواد اولیه و قطعات از ارز صادراتی استفاده کنیم، دیگر نیازی به نقل و انتقال پول بابت تامین مواد موردنیاز نیست، زیرا صادرکنندگان ارز لازم و مورد نیاز ما را به شرکت های خارجی فروشنده می دهند و ما در داخل معادل ریالی آن را به آنها می‌دهیم.
دبیر انجمن خودروسازان در پایان گفت: ما در حال حاضر حدود 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم و هم‌اکنون نیز دیگر نیازی به پیمان سپاری ارزی نیست و این به آن معناست که می‌توان از این ارز برای واردات مواد اولیه و قطعات به کشور استفاده کرد.