ارتقاء خودروها به استاندارد یورو 4 توجیه اقتصادی ندارد




Click here to enlarge
Click here to enlargeبه گزارش خبرخودرو ، سرپرست گروه خودرویی دانشگاه خواجه نصیر در خصوص ارتقاء خودروها به استاندارد یورو 4 گفت : در این خصوص لازم است طراحی ساخت خودروهای داخلی مناسب با این استانداردها انجام شود زیرا خودروهای تولیدی فعلی که تحت لیسانس شرکتهای اروپایی هستند اساسا متناسب با استانداردهای یورو 4 طراحی و ساخته نشده اند و توانمندی دستیابی به استانداردهای یورو 4 را دارا نیستند .
سید علی جزایری در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو افزود : به منظور ارتقاء موتور خودروها به استاندارد یورو 4 لازم است تجهیزاتی اضافی در سیستم اگزوز و قطعات مربوطه دیگر از نظر کاتالیست های شیمیایی تعبیه شود تا بتوانند به استانداردهای یورو 4 دست یابند . این مسئله باعث افزایش هزینه های تولید خودرو می شود از نظر ماندگاری در جاده تبدبل استانداردهای یورو 2 به یورو چهار با توجه به افزایش قیمت تمام شده خودرو ها توجیه اقتصادی نخواهد داشت .
وی در ادامه افزود : بنابراین لازم است که خودورها از نظر طراحی ساخت با استانداردهای یورو 4 طراحی شوند و این مسئله مستلزم افزایش دانش فنی ساخت خودرو است و این مسئله اولین مانع جهت ارتقاء خودروها به استاندارد یورو 4 است .
وی همچنین عنوان کرد : استانداردهای یورو 4 و یورو 5 استانداردهای اروپایی هستند و کاربرد چندانی برای کلان شهرهای کشور ندارد بنابراین لازم است که استانداردهای محلی و منطقه ای متناسب با شهر تدوین شود و با نظارت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و محیط زیست خودروهایی متناسب با شرایط زیست محیطی و آلودگی های تولید شود و خودروهایی که در هر شهر تردد می کنند اعم از وارداتی یا داخلی استانداردهای همان شهررا دارا باشند .
کارشناس صنعت خودرو : جهت نظارت بر کیفیت آلودگی هوا در دنیا عرف منطقه ای وجود دارد اما در کشور ما با وجود اینکه قوانین در این خصوص کاملا شفاف و روشن هستند رویه های نظارت بر اجرا و تدوین قوانین درست انجام نمی شوند . زیرا دانش فنی لازم در کشور وجود ندارد و به شیوه درست اجرا نمی شود .
وی در خصوص کاهش آلودگی هوا از طریق نوسازی خودروهای فرسوده اظهار داشت : بخش اعظمی از آلودگی هوا از طریق سیستم گرمایشی در کلان شهرها ایجاد می شود زیرا سوخت مصرفی برای گرمایش از میزان آلایندگی بسیاری برخوردار است علاوه بر آن تعداد زیادی از خودروهای فرسوده کلان شهر ها متعلق به خودروهای دودزایی هستند که از شهرها و روستاهای اطراف وارد شهرها می شوند و آلودگی زیادی تولید می کنند .
وی در خاتمه بیان داشت : خودروهای فرسوده کلان شهرها به جای اینکه اسقاط شوند بهتر است که به روستاها و شهرهای اطراف که با مشکل آلودگی هوا مواجه نیستند منتقل شوند .