ارتقاء استاندارد خودروها به یورو 4 در شرایط کنونی ، تحمیل هزینه بر مصرف کننده است
به گزارش خبر خودرو، کارشناس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت : در شرایطی که سوخت با کیفیت و استاندارد تولید نشده است هر گونه اجبار نسبت به ارتقاء خودروها به استاندارد یورو4 ، صحیح نیست.
دکتر امینی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، افزود : الزام به ارتقاء خودروها به استاندارد یورو4 باید در در مجموعه عواملی دیده و سپس اجرایی شود.
وی تصریح کرد : اجرای استاندارد یورو 4 وابسته به چندین مجموعه است و تنها به اقدام خودروسازان در این زمینه مرتبط نیست به طوری که بخشی از اجرای استاندارد یورو4 به شرایط و امکان شرکتهای خودروساز در این راستا مربوط است و بخش دیگری از آن وابسته به اقدامات وزارت نفت است.
وی گفت :استاندارد یورو4 زمانی تحقق خواهد یافت که مجموعه این عوامل به درستی حرکت کنند و پیش از همه آن بنزینی متناسب با آن تولید و توزیع شود.
وی تصریح کرد : مگر می شود که خودرو با استاندارد یورو4 تولید شوداما سوخت متناسب با آن وجود نداشته باشد.
وی در ادامه بر لزوم هماهنگی بیشتر بین مجموعه های مرتبط در این زمینه پرداخت و گفت : باید مجموعه عوامل مرتبط با اجرای استاندارد یورو 4 ، با برگزاری جلساتی با یکدیگر هماهنگ و تصمیم گیری نمایند.
وی افزود : قطعا الزام خودروسازان برای اجرای این استاندارد به تنهایی صحیحی نیست چرا که امروز مهمترین مشکل آلایندگی هوا مربوط به کیفیت و استاندارد پایین بنزین تولیدی در پالایشگاههاست.
وی گفت : باید مجموعه عوامل موثر در این الزام مثل وزارتخانه های نفت ، صنعت و معدن ، سازمان استاندارد و محیط زیست در تعامل با هم تصمیم گیری نمایند چرا که این اجبار قانونی به تنهایی امکان پذیر نیست .
وی همچنین اجرای استاندارد یورو4 را علاوه بر لزوم سرمایه گذاری بالا توسط شرکتهای خودروساز،برای مصرف کننده نیز هزینه بر دانست و گفت : در شرایطی که قیمت خودرو با تغییر و افزایش مواجه شده است ، قطعا ارتقاء استاندارد خودروها به یورو4 نیز ضمن تاثیر بر قیمت خودرو ، هزینه ای را بر مصرف کننده تحمیل خواهد نمود.
این کارشناس صنعت خودرو همچنین بخش مهمی از آلایندگی هوا را مربوط به خودروهای فرسوده ذکر کرد و گفت : وجود خودروهای فرسوده در حوزه حمل و نقل عمومی و نبود سوخت با کیفیت نفت و گاز طبعا آلایندگی هوا را افزایش می دهدو بنابراین تحت فشار گذاردن خودروسازان برای تولید خودروهای سبک با استاندارد بالا ، الزام مناسبی نیست ، چرا که امروز بخش زیادی از آلودگی هوا مربوط به خودروهای سواری و اتوبوس های فرسوده است.