Click here to enlarge
نمایشگاه خودرو دیتروی(14)
مرسدس CLA، یک کوپه چهاردر کوچک
پرشین خودرو: مرسدس در نمایشگاه دیتروی برای طرفدارانش یک غافل‌گیری بزرگ داشت؛ یک کلاس جدید که قرار است به خانواده بزرگ ستاره نقره‌ای اضافه شود و البته پایه‌گذار کلاس جدیدی در بازار باشد.
به گزارش «پرشین خودرو»، زمانی که مرسدس از CLS پرده برداشت مدت قابل توجهی طول کشید تا رقبا به اهمیت کلاس جدیدی که کوپه چهاردر نام گرفته بود پی ببرند و محصولاتی را برای رقابت با آن روانه بازار کنند. موفقیت CLS حالا مرسدس را به فکر کلاس کوچک‌تری انداخته که همان موفقیت‌ها را این بار در ابعاد کوچک‌تر و با قیمت ارزان‌تری تکرار نماید. اگر ابعاد CLS به کلاس E و S نزدیک‌تر بود؛ این کلاس جدید که CLA نام گرفته با طول 463 سانتی‌متری به کلاس C نزدیک شده و تناسبات به کار رفته در آن‌ هم آن‌قدر تفاوت فاحشی با تناسبات C معمولی ندارد.
طراحان مرسدس در شکل بخشیدن به تناسب بخش‌های مختلف مثل همیشه با استادی عمل کرده‌اند؛ محل قرارگیری ستون‌ها، فاصله اوورهنگ‌ها، خطوط روی بدنه و فرم شیب‌دار سقف همه بسیار دقیق ساخته و پرداخته شده‌اند. اما انتقادی که بسیاری از طرفداران مرسدس به CLA وارد می‌کنند نداشتن حرف تازه برای گفتن است. فرم چراغ‌های جلو که براساس خط مشی جدید طراحی شرکت شکل گرفته؛ اگرچه به خودی خود جای چندانی برای ایراد گرفتن ندارد؛ اما چیز خاصی را هم ارایه نمی‌کند. در حقیقت همان نسخه و همان الگوها که بارها در مدل‌های دیگر مرسدس دیده‌ایم این بار چارچوب یک نام جدید تکرار شده‌‌اند و یک کلاس جدید را شکل بخشیده‌اند.
این شباهت تنها مختص به طراحی خارجی نیست. در داخل هم آرایش سه‌تایی دریچه‌های کولر و نحوه قرارگیری ادوات و رنگ‌بندی آن‌ها؛ طراحی این بخش را به کلاس A بسیار نزدیک کرده است و بر این حقیقت که مرسدس با CLA بیشتر به بخش‌های پایین‌تر بازار نگاه می‌کند صحه می‌گذارد.
حتی فاصله اندک میان گونه کانسپت ( کانسپت استایل کوپه که در نمایشگاه لوس‌آنجلس رونمایی شد ) و گونه تولیدی نشان از این موضوع دارد که برای عرضه CLA نیاز به تغییرات جدی در ساختارها وجود نداشته است.
با این حال نوآوری‌های مرسدس با CLA چه در بخش مهندسی و چه ایمنی کم نیست. به دلیل فرم سیال و پویای بدنه ضریب آیرودینامیکی به رقم بسیار خوب 0.23 CD رسیده و با وجود تکنولوژی‌هایی چون ATTENTION ASSIST وCOLLISION PREVENT ASSIST ( سیستمی که با تشخیص فاصله از خودرو مقابل اقدام به ترمزگیری می‌کند) ایمنی فعال خودرو تا حد بسیار بالایی تضمین شده است.
در بازار آمریکا مرسدس این سوگولی جدیدش را با پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر 208 اسب بخاری روانه بازار می‌کند. حداکثر گشتاور این پیشرانه به 349 نیوتون‌متر می‌رسد که انتقال آن از طریق گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌های عقب یا هر چهارچرخ صورت می گیرد.
فروش CLA از سپتامبر امسال در بازار‌ ایالات متحده آغاز خواهد شد.




Click here to enlarge

Click here to enlarge

Click here to enlarge

Click here to enlarge

Click here to enlarge

Click here to enlarge

Click here to enlarge

Click here to enlarge

Click here to enlarge

Click here to enlarge

Click here to enlarge

Click here to enlarge