Click here to enlarge
نمایشگاه خودرو فرانکفورت(37)
اینسینیا، صاعقه قدرتمند اُپل
پرشین خودرو : اُ‌پل اینسینیا سدان، خودرویی که پس از گذشت پنج سال بار دیگر بر روی سکوهای نمایشگاه آمده و ادعای به روز شدن می‌کند، ادعایی که به گفته اُپل، فضای داخلی جذاب‌تر، طراحی بیرونی دوباره مورد طراحی و بروزرسانی قرار گرفته، موتورهای آن قوی‌تر و کارآمد‌تر شده و شاسی آن مورد طراحی مجدد قرار گرفته است، اما آیا واقعا جدید شده است؟
اُپل اینسینیا برای اولین بار در سال 2008 معرفی و خط تولید آن در سال 2009 شروع به کار کرد، خودرویی با شرایط آیرودینامیکی بالا و مناسب برای خانواده‌ها با موتورهایی قدرتمند که تمامی قوانین یورو 5 را در آن رعایت کرده بودند، موتورهایی بنزینی چهار سیلندر با 115 اسب‌بخار و شش سیلندر با 260 اسب‌بخار و موتورهای دیزلی 110 اسب‌بخاری و 160 اسب‌بخاری که هر کدام به ترتیب 260 و 350 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کردند و این قدرت را توسط دو گیربکس شش سرعته اتوماتیک و دستی منتقل می‌کردند. طولی برابر با 4830 میلی‌متر و فاصله بین دو محور برابر با 2737 میلی‌متر داشت. اما یک مشکل بزرگ برای اپل با نام رقابت وجود داشت که هم وطنان سرسخت آلمانی خود نظیر مرسدس بنز، ب‌ام‌‌و و آئودی تا دندان مسلح شده و هر کدام برای بالا بردن سهم خود در بازار آلمان و جهانی با هم مبارزه می‌کردند، همین امر باعث شد اپل اینسینیا آن جور که باید دیده می‌شد دیده نشود و باعث سکوت پنج ساله برای این خودرو شد. حال فرزند ارشد اینسینیا به پا خواسته و با قدرت هرچه تمام آمده تا حق پدر خود را از بازار بگیرد.
مهم‌ترین شاخصه اصلی موفقیت یک خودرو پیشرانه آن است که اپل اینسینیا در این خودرو از موتورهای قدرتمند با تزریق مستقیم سوخت استفاده کرده است که با مصرف سوخت پایه بنزین، گازوئیل و گاز LPG محدوده قدرتی بین 110 اسب‌بخار تا 325 اسب‌بخار را برای این خودرو به وجود آورده است. پیشرانه اول متشکل از یک موتور 2.0 لیتری دیزلی مجهز به توربو است که قادر به تولید 120 اسب‌بخار قدرت و 320 نیوتن‌متر گشتاور با مصرف سوخت تنها 3.7 لیتر در صد کیلومتر و تولید 99 گرم گاز CO2 در هر کیلومتر است. دیگر موتور 2.0 لیتری دیزلی تحت عنوان BiTurbo CDTI با استفاده از توربوشارژر در دو مرحله توان تولیدی موتور را به 195 اسب‌بخار قدرت و 400 نیوتن‌متر گشتاور رسانده است. دو موتور 2.0 لیتری و 1.6 لیتری بنزینی SIDI مجهز به توربو شارژر نیز موجود هستند که هر کدام به ترتیب 184 و 170 اسب‌بخار قدرت و 400 و 260 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کنند. گزینه‌ای دیگر با مصرف پایه گاز LPG نیز وجود دارد که با حجم 1.4 لیتری خود دست به تولید 140 اسب‌بخار قدرت و 200 نیوتن‌متر گشتاور می‌زند، با رعایت استانداردهای یورو 6 مصرف سوخت ترکیبی برابر با 7.6 لیتر داشته و میزان تولید گازهای گلخانه‌ای برابر با 124 گرم در هر کیلومتر است. همه ما به خوبی می‌دانیم که موتور خودرو هرچقدر هم قدرتمند باشد بدون یک گیربکس قدرتمند عملا بازده مطلوبی را در پی نخواهد داشت که متاسفانه اپل در این مورد تجدید نظری نداشته و از گیربکس شش سرعته دستی و اتوماتیک استفاده شده بر روی مدل قبلی اینسینیا، استفاده کرده است.
طراحی داخلی با تغییرات زیادی نسبت به مدل قبلی، رو به رو شده است، عنصر چوب در تزیین داخلی خودرو به کلی حذف شده و پلاستیک جای خالی آن را پر کرده است. کنسول مرکزی به روزرسانی شده و با اصلاح چیدمان دکمه‌ها سهولت کار و نظم را در بر داشته است، فرمان و صفحه کیلومتر جدید شده و ظاهری مطابق با فضای داخل به خود گرفته‌اند، روکش صندلی‌ها به کلی عوض شده و سانروف به کلی حذف شده است. در میان این همه تغییرات تنها دستگیره داخلی درها و کلیدهای شیشه بالابر هستند که از قافله جامانده و به همان صورت قبل درون خودرو ظاهر شده‌اند. حال پس از بررسی تغییرات اعمال شده درون خودرو نوبت به بررسی امکانات استفاده شده در این فضای نو می‌رسد، ابتدا از کنسول میانی شروع می‌کنیم، در کنسول میانی از یک صفحه نمایشگر لمسی 8 اینچی استفاده شده است که به طور متوسط یک سوم فضای کنسول را به خود اختصاص داده است، فضایی که بدون شک ارزش دادن آن و گرفتن ایستگاه‌های رادیویی متنوع، قابلیت اتصال گوشی‌های هوشمند، نقشه‌های 3D سیستم ناوبری، صفحه نمایش لمسی و امکانات سرگرم کننده دیگر را دارد.
طراحی خارجی اینسینیا برنده چندین جایزه متعدد شده است، جلو پنجره مشبک کروم براق که با حفظ ظاهر اصلی خود به نسبت قبلی کمی افزایش سایز داشته است، چراغ‌های جلو دوباره طراحی شده و از چراغ‌های مخصوص روز، زنون و LED و کاسه مشکی در ساختار آن استفاده کرده است، چراغ‌های مه شکن کوچک‌تر و دایره‌ای شکل شده و جایی برای خود در میان قاب مشکی رنگ و دریچه کوچک ورودی هوای طرفین سپر دست و پا کرده‌اند. عقب خودرو به غیر از اسپویلر ثابت عقب مجهز به چراغ سوم ترمز که به صورت یکپارچه بر روی در صندوق عقب به وجود آمده است، با تغییرات زیادی رو به رو شده است، چراغ‌های عقب به کلی تغییر شکل داده و لوله‌های اگزوز به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند. چراغ‌های دنده عقب در امتداد خط کرومی درب صندوق قرار گرفته و چراغ‌های عقب تمام LED شده‌اند.
اپل اینسینیا سدان با مالیات بر ارزش افزوده با موتور 1.4 لیتری 140 اسب‌بخاری و محور جلو محرک، برچسب قیمتی برابر با 24.325 یورو دارد که در کشور آلمان می‌توان با کمی هزینه بیشتر صاحب یک آئودی A4 مدل 2014 با سیستم چهار‌چرخ محرک و قدرت تولیدی 220 اسب‌بخار و یا صاحب یک ب‌ام‌و سری3 مدل 2014 محور عقب با قدرت 180 اسب‌بخار و یا حتی صاحب یک مرسدس بنز C کلاس مدل 2014 محور عقب با قدرت 201 اسب‌بخار شد. حالا قضاوت با شما!
اُپل خودروساز مطرح آلمانی ابتدا توسط آدام اوپل در 9 می سال 1837 بنیان گذاری شد، این کارخانه در ابتدا با محوریت تولید چرخ خیاطی آغاز به کار کرد و تا 8 سپتامبر 1895 سازنده چرخ خیاطی بود، با مرگ آدام اپل شرکت در سال 1899 تغییر کاربری داده و به تولید خودروهای سواری روی آورد. کارخانه اپل در کنار خودرو بین سال‌های 1888 الی 1937 دست به ساخت دوچرخه نیز می‌زدند و تا به امروز که این خودروساز آلمانی در زیر چتر جنرال موتورز سرپا ایستاده و دست به تولید خودروهای متفاوت می‌زند.






Click here to enlarge

Click here to enlarge

Click here to enlarge

Click here to enlarge

Click here to enlarge

Click here to enlarge

Click here to enlarge

Click here to enlarge

Click here to enlarge

Click here to enlarge