تعطيلي هر روز جايگاههاي سيانجي و اتلاف سرمايه 6،5 ميليارد دلاري
CNGيكي از مشتقات گاز طبيعي است كه 20 درصد از سهم سبد سوخت كشور را به خود اختصاص داده است، بنابراين براي حدود 12 ميليون و 800 هزار خودرويي كه در سطح كشور موجود است حدود 2500 باب جايگاه براي سوخت CNG نياز است اما تاكنون تنها 1700 باب جايگاه CNG به بهرهبرداري رسيده كه براي احداث اين تعداد جايگاه نيز مبلغي معادل 6.5 ميليارد دلار سرمايه صرف شده است.
اين گزارش حاكي است قبل از آغاز اجراي قانون هدفمند كردن يارانهها شركت ملي گاز هر متر مكعب گاز را به مبلغ 8 تا 10 تومان به جايگاهدار فروخته و جايگاهدار نيز بعد از تبديل آن به CNG و با احتساب هزينههاي جايگاه و دستمزد كار هر متر مكعب گاز CNG را به قيمت 40 تومان عرضه ميكرد، اما به يكباره و بعد از اجراي اين قانون در 28 آذر ماه 89 بر اساس مصوبه ستاد هدفمند كردن يارانهها شركت ملي گاز به ازاي هر متر مكعب گاز به جايگاهداران سي ان جي 260 تومان دريافت ميكند و جايگاهدار نيز بر اساس اين مصوبه موظف شد تا قيمت هر متر مكعب CNG را 300 تومان به متقاضيان به فروش رساند.
بر اين اساس افزايش يكباره قيمت اين حامل انرژي موجب شد تا مصرف گاز CNG در اولين ماههاي اجراي اين قانون به يكباره و علي رغم رشد چشمگير مصرف آن قبل از اجراي هدفمندي يارانهها كاهش يابد و بعد از مدتي روند صعودي خود را البته نه همانند گذشته طي كند.
از طرفي نيز بالا رفتن قيمت فروش گاز به جايگاه داران موجب شد تا براي آنها مشكلاتي بوجود آيد؛ اگر چه قبل از اجراي اين قانون نيز اين مشكلات وجود داشت، ولي به دليل پايين بودن قيمت گاز به چشم نميآمد.
بنابراين گزارش اولين مشكلي كه جايگاه داران سي ان جي با آن روبه رو هستند بالا رفتن عمر بيش از 80 درصد از جايگاهها به بيش از 4 سال است. اين افزايش عمر موجب ميشود تا هزينه نگهداري و بروز رساني جايگاهها افزايش يابد و دولت نيز هيچ گونه كمكي براي تعميرات و به اصطلاح اورهال جايگاههاي CNG نينديشيده و تمام اين هزينه را بر دوش جايگاهدار بياندازد.
از طرفي نيز دريافت ماليات بر ارزش افزوده از اين جايگاه داران عليرغم اينكه اين ماليات از جايگاههاي بنزين گرفته نميشود،نيز موجب بالارفتن هزينه هاي جاري اين جايگاه ها شد،البته نبايد اختلاف در كنتور و ميترينگ شركت ملي گاز و جايگاهها كه موجب شده است تا اين شركت هزينهاي بيشتر از گاز تحويلي به جايگاههاي CNG دريافت كند را فراموش كرد.
يكي ديگر از مشكلات جايگاههاي CNG محاسبه برق جايگاه بر اساس برق خانگي است كه البته قرار بود برق اين جايگاهها بر اساس كم باري محاسبه شود، اما تاكنون اين كار صورت نگرفته است.
از طرفي نيز پايين بودن كارمزد جايگاههاي CNG به دلايل فوق و بالا رفتن هزينه دستمزد نيروي شاغل در اين جايگاهها موجب شده است تا بخش خصوصي ديگر رغبتي براي حضور در اين عرصه نداشته و حتي تعداد زيادي از جايگاهها نيز در سراسر كشور تعطيل شوند.
اين گزارش اضافه ميكند دولت موظف است براساس قانون 800 جايگاه CNGديگر را براي تعداد خودروي موجود در كشور احداث كند،اما در چنين شرايطي كه اين مشكلات وجود دارد و از طرفي مشكل كمبود زمين در كلانشهرها و نبود سرمايه در شهرهاي كوچك سبب شده است احداث اين تعداد جايگاه به كندي پيش برود و در كوتاه مدت امكان احداث اين تعداد جايگاه وجود نخواهد داشت.
بنابراين گزارش در چنين شرايطي اردشير دادرس رئيس هيئت مديره جايگاه داران سي ان جي چند پيشنهاد براي حل مشكلات جايگاهداران مطرح مي كند تا بتوان اين عرصه را براي ورود بخش خصوصي جذاب كرد كه اولين پيشنهاد كاهش قيمت فروش گاز طبيعي به جايگاهداران و از اين طريق بالا بردن كازمرد جايگاهداران است،ديگري تشكيل شوراي تأمين سوخت و انرژي به عنوان نهادي كه بتواند بر روند فعاليت جايگاهها نظارت كرده و مرجعي براي حل اختلاف جايگاهداران و دولت باشد.
خبرگزاري فارس هفته گذشته براي حل مشكلات جايگاهداران تصميم به برگزاري ميزگردي با حضور مسئولان ستاد حمل و نقل سوخت، شركت ملي گاز ايران، شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي و رئيس هيأت مديره جايگاهداران.