روش فعلی قیمت گذاری خودرو به بن بست رسیده است، آیا نرخ گمرک آزاد خواهد شد؟ روش فعلی قیمت گذاری خودرو به بن بست رسیده است
![]()
به گزارش خبر خودرو،عضو هییت علمی دانشکده علامه طباطبایی با بیان این مطلب که آزاد سازی قیمت خودرو به تنهایی جوابگو نیست گفت: صرفاً با آزاد سازی قیمت خودرو نمی توان کاری از پیش برد.
دکتر امینی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو گفت: از لحاظ اقتصادی آزاد سازی قیمت خودرو کار درستی است اما به تنهایی فایده نداشته و حتی امکان خسران نیز جود دارد.
وی افزود: در آزاد سازی قیمت خودرو باید به نحوی عمل کرد که در کنار واگذاری تعیین قیمت به خودروسازان،تعرفه وادرات را نیز کاهش داد و نرخ ارز را اصلاح کرد.
وی تاکید کرد: اگر فقط قیمت خودرو آزاد شود و تعرفه را نیز کاهش دهیم اما به اصلاح نرخ ارز نپردازیم ممکن است سرنوشتی مانند نساجی گریبان خودروسازان را بگیرد زیرا وقتی نرخ ارز درست نباشد خودروسازان با وجود آزاد بودن در قیمت گذاری نمی توانند با رقبای خارجی رقابت کنند.
وی تصریح کرد: در حالت دیگر نیز در صورتیکه نرخ ارز درست شود و قیمت گذاری نیز آزاد شودآن وقت مشتریان ضرر می کنند زیرا تعرفه واردات کاهش نیافته و آنها باید همین خودروهای داخلی را با قیمتی بالاتر از حال خریداری کنند.
امینی روش فعلی را به بن بست رسیده دانست و افزود: روش فعلی قیمت گذاری نیز به بن بست رسیده است و جواب نمی دهد و باید در خصوص آزاد سازی قیمت خودرو به شکلی عمل کرد که تولید کننده و مصرف کننده در کنار هم دیده شوند ورقابت بیشتری در میان خودروسازانبه وجود آید.
وی در پایان گفت: در دنیا نیز تعیین قیمت خودرو در اختیار خودروسازان است و به جای دلال ها خودروسازان سود می برند واین سود را در راه تحقیق و توسعه صرف می کنندولی از انجاییکه خودروسازی ایران شرایط خاص خودرا دارد بیم آن می رود خودروسازان به شکلی افسار گسیخته قیمت ها را افزایش دهند.