کاهش تعرفه واردات خودروهای کم مصرف به نفع دولت است
به گزارش خبرخودرو، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس صنعت خودرو سابقه توجه بر ضرورت تولید خودروهای کم مصرف در دنیا را از زمان افزایش قیمت حامل های انرژی در سال های 1972 میلادی اعلام کرد و گفت:از همین زمان بود که شرکت های خودروساز بزرگ دنیا ،برنامه هایی را از جمله کاهش تولید خودروهای پر مصرف و در مقابل ،افزایش تولید خودروهای کم مصرف و کوچک را در دستور کار خود قرار دادند.
دکتر امینی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبرخودرو، تغییر نوع سوخت خودروها را از دیگر اقدامات خودروسازان بزرگ دنیا جهت کاهش مصرف سوخت خودروها اعلام کرد و افزود:امروزه شرکت های خودروساز در تلاش اند ضمن رعایت تمامی استانداردهای لازم ، مصرف سوخت خودروها را در هر صد کیلومتر به 3 الی4 لیترکاهش دهند.
وی ابراز داشت: با توجه به اینکه هم اکنون کشور ما با معضل افزایش آلودگی هوا به علت مصرف بالای سوخت خودروها روبروست ،لازم است که دولت و خودروسازان کشور ما نسبت بر تولید و واردات خودروهای کم مصرف توجه لازم را مبذول نمایند.
به گفته وی ، متاسفانه تا کنون تولید خودروهای کم مصرف در کشور ما مورد توجه جدی شرکت های خودروساز داخلی قرار نگرفته و علت آن نیز این است که شرکتهای خودروساز داخلی بر این باورند که کاهش مصرف سوخت خودروها علاوه بر اینکه نیازمند بکارگیری تکنولوژی پیشرفته می باشد، سرمایه هنگفتی را نیز می طلبد .بر همین اساس این شرکت های خودروساز تولید این دسته از خودروها را در دستور کار خود قرار نداده اند.
این کارشناس صنعت خودرو ضمن بیان اینکه کاهش تعرفه واردات خودروهای کم مصرف منافع قابل توجهی را برای دولت به همراه دارد اذعان داشت:لازم است که دولت تعرفه واردات این دسته از خودروها را با هدف افزایش استقبال و همچنین فراهم نمودن قدرت خرید این دسته از خودروها برای تمامی اقشار جامعه ،کاهش دهد.
دکتر امینی ضمن اشاره بر توانایی علمی دانشگاه های کشور جهت طراحی خودروهای کم مصرف متذکر شد:در راستای تولید خودروهای کم مصرف ،لازم است که توانایی های علمی کشور ما به تولید انبوه تبدیل شود و این مهم نیز نیازمند حمایت دولت و شرکت های خودروساز از دانشگاه ها می باشد.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی در پایان افزایش قیمت حامل های انرژی را تا حدودی در کاهش مصرف سوخت و به عبارت دیگر افزایش استقبال از خودروهای کم مصرف موثر دانست و خاطرنشان کرد:مصرف بنزین در مقابل قیمت آن کشش ناپذیر است و به منظور تحقق امر فوق راهکارهای مختلفی از جمله تقویت زیر بناها،افزایش جرائم و همچنین گسترش و توسعه سیستم حمل و نقل عمومی مطرح می باشد. __________________