لزوم حفظ سوخت ال پی جی در سبد سوخت کشور
به گزارش خبر خودرو،عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و کارشناس صنعت خودور، با اشاره به تاریخچه استفاده از سوخت ال پی جی در دنیا،اظهارداشت: ال پی جی به عنوان یکی از مشتقات نفت برای نخستین بار در سال 1910 به مرحله تولید و در سال 1940 جهت تامین سوخت خودروها مورد استفاده قرار گرفت.
دکتر امیر شامخی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو ضمن اشاره به بالا بودن ارزش حرارتی ال پی جی به کیلوگرم نسبت به بنزین،افزود: از جمله ویژگی های سوخت ال پی جی وسی ان جی تبخیر سریع هر دوی آن ها در فضا می باشد با این تفاوت که سوخت ال پی جی به علت سنگین بودن،پس از تبخیر بر روی زمین نشست می کند و سی ان جی به دلیل سبکی سریعاً وارد فضا می شود.
وی با اعلام اینکه سالانه حدود 20 میلیون تن ال پی جی جهت تامین سوخت مورد نیاز حدود 13 میلیون خودرو در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد،گفت: سوخت ال پی جی پس از بنزین و دیزل در جهان با بیشترین تقاضا روبروست به طوریکه به عنوان سومین سوخت دنیا مطرح می باشد.
وی بهره گیری از سوخت ال پی جی را همانند سی ان جی ،نیازمند مجهز شدن خودور به کیت یا مخزن دانست و اذعان کرد:لازم است که سیستم موتور خودروها مطابقت مناسبی با سوخت های مورد استفاده در آن ها داشته باشد چراکه در صورت عدم این تناسب میان موتور خودرو و نوع سوخت مورد استفاده در آن ،خودرو عموماً با معضل افت توان روبرو می شود.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه از یکی ازمعایب استفاده از سوخت های مذکور در خودروهای طراحی شده با موتور بنزین سوز سخن به میان آورد و گفت:استفاده از این نوع سوخت در این دسته از خودروها فرسایش زودهنگام موتور و در نهایت کاهش عمر متوسط خودرو را به همراه دارد.
شامخی لزوم طی فرآیندهای پالایشگاهی و هزینه بر بودن تولید سوخت ال پی جی را از جمله دلایل عدم گسترش آن و رواج استفاده از سی ان جی در کشورعنوان کرد و ابرازداشت:اکثر کشورهایی که منابع نفتی محدودی دارند تقاضای قابل توجهی را جهت استفاده از ال پی جی به منظور تامین سوخت خودروها دارند.
وی سوخت ال پی جی و سی ان جی را تحت عنوان سوخت های جایگزین اعلام و اذعان کرد:این دو سوخت لازم است در سبد سوخت کشور در کنار سوخت غالب( بنزین و دیزل)، جایگاه مناسبی داشته باشند.
وی بر لزوم اعمال سیاست هایی مبنی بر تعریف سبد سوخت معین برای خودروها و سیستم حمل و نقل کشور تا کید کرد و بیان داشت:اجتناب از تبدیل کارگاهی از ضروریات استفاده از سوخت های جایگزین در کشور است و در این راستا شرکت های خودروساز می توانند با طراحی و تولید خودروهای پایه گاز نقش موثری جهت تحقق امر مذکور داشته باشند.
وی در پایان بر حفظ ال پی جی در سبد سوخت کشور تاکید و خاطرنشان کرد:وزارت نفت با تعیین میزان سهم این سوخت در سبد سوخت می تواند خودروسازان را جهت تطابق تولیداتشان با آن یاری رساند.