تنوع در سبد سوخت تضمینی بر امنیت انرژی در کشور است
به گزارش خبر خودرو، مدیر بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ، شتاب اولیه تولید خودروهای گاز سوز در کشور را شتاب معقولی ندانست و گفت : هم اکنون بسیاری از بخشهایی که خواستار روند سریع تولید خودروهای پایه گاز سوز در کشور بودند به این نتیجه رسیدند که شتاب اولیه در تولید خودروهای پایه گاز سوز ، شتاب معقولی نبوده است.
سید رضا فیض آبادی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو، افزود: هم اکنون در کشورهای پیشرفته جهان سهم سی ان جی به عنوان سوخت خودرو به مراتب کمتر از سهم موجود در سبد سوختی ایران است به طوری که 10 کشور اول دنیا که حدود 70 درصد کل گاز تولیدی جهان در آنها تولید می شود سهم اندکی از ناوگان سی ان جی سوز را دارند(البته به استثنای ایران).
وی 10 کشور اول دنیا در زمینه تولید گاز را به ترتیب روسیه ،آمریکا، ،کانادا، ایران ،نروژ ، هلند ، الجزایر،قطر اندونزی و چین ذکر کرد و اظهار داشت: کشور هایی که در حال حاضر بیشترین تولید گاز در جهان را دارند آیا با شتابی که ما به سمت تولید خودروهای گاز سوز حرکتداشته ایم، اقدام نموده اند؟
وی با اشاره به اینکه روسیه و آمریکا بزرگترین تولیدکننده گازجهان هستند، خاطر نشان کرد :هم اکنون روسیه و آمریکا که بالاترین رده تولید گاز را در دنیا برعهده دارند به طوری که 20 درصد گاز دنیا را آمریکا، و 19.5 درصد را روسیه است تامین می نماید که در مجموع نصف گاز جهان را این دو کشور تامین می کنند که با این میزان تولید گاز باید پرسید چرا این کشورها به به طور جدی به سمت تولید خودروهای گازسوز حرکت نکردند.
وی در ادامه محدودیتهایی موجود در مصرف سی ان جی را از جمله دلایل حرکت کند کشورهای دنیا در تولید خودروهای پایه گاز سوز عنوان نمود و تصریح کرد : با توجه به محدویتهایی که در مصرف سی ان جی وجود دارد شتاب کند موجود در تولید این خودروهای پایه گاز سوز روند مناسبی است و معتقدم باید این رویه ادامه یابد.
وی تصریح کرد: در افق چشم انداز، سی ان جی در سبد سوخت کشور زیر 10 درصد در تعریف شده است که البته این رقم به پیشنهاد وزارت نفت بوده است و هم اکنون نیز ترکیب سبد سوختی کشور نیز به همین درصد است.
مدیر بهینه سازی انرژی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت همچنین به لزوم تنوع در سبد سوختی کشور اشاره و اظهار داشت: امنیت انرژی یکی از فاکتورهای مهم در تدوین سبد سوخت بخش حمل و نقل در کشور بوده است که توسط شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و وزارت نفت به دولت پیشنهاد گردید به طوری که به موجب این پیشنهاد در یک افق میان مدت و در چشم انداز 1404 سهم تولید هر یک از خودروهای بنزین سوز،گازوئیل سوز(دیزلی)،ال پی جی و سی ان جی سوز در سبد ناوگان کشور تدوین گردید.
فیض آبادی تصریح کرد:البته در محاسبه سهم سی ان جی در سبد سوخت کشور زیر ساخت های ایجاد شده از پارامترهای بسیار مهم بوده است و در فرضیات اعمال شده فرض شده است که تولید خودروهای سی ان جی با موتور پایه گاز سوز باشد و تبدیل کارگاهی و کارخانه ای صورت نگیرد.
وی در خاتمه خاطر نشان کرد: چنانچه دست اندر کاران بخش صنعت و انرژی کشور در چارچوب سبد سوخت و ناوگان حساب شده و منطقی که به تصویب رسیده برنامه ریزی نموده واستراتژیک خود را در جهت تحقق اهداف چشم انداز تدوین و به مرحله اجرا بگذارند و از افراط و تفریط که همواره افت ها و خسارت جبران ناپذیری برای کشور داشته است ،پرهیز نمایند یقینا توفیقات شایان توجهی نصیب کشور خواهد شد.