تك نرخي شدن قيمت سوخت جزء برنامه هاي پنجم توسعه است
به گزارش خبرخودرو، مدير بهينه سازي انرژي در بخش حمل و نقل شركت بهينه سازي مصرف سوخت، تك نرخي شدن بنزين را گامي در جهت آزادسازي قيمت بنزين اعلام كرد و گفت: به هر ميزان كه نرخ سوخت به قيمتهاي واقعي و جهاني نزديكتر شود، بدون شك مصرف سوخت در كشور بهينه و شدت انرژي به ميزان قابل توجهي در بخش حمل و نقل كاهش مييابد. ضمن اينكه استانداردهاي توليد خودرو و فرهنگ استفاده از خودرو بهبود يافته و تكنولوژي به كار رفته در طراحي و ساخت خودروها ارتقا مييابد.
سيدرضا فيضآبادي در ادامه گفتگو با خبرنگارخبرخودرو، واقعي شدن قيمت سوخت را زمينه ساز ارتقاي راندمان در خودروها و بطوركلي در بخش حمل و نقل اعم از كالا و مسافر اعلام كرد و افزود: تحقق اين امر ميتواند شرايطي را فراهم آورد كه مردم رغبت بيشتري جهت استفاده از امكانات حمل و نقل عمومي و استفاده از خودروهاي كممصرف داشته باشند كه همين موضوع به نوبه خود ميتواند مسئولين كشور را به توجه بيشتر در ايجاد زيرساختهاي لازم براي گسترش امكانات حمل و نقل عمومي اعم از مترو- تراموا، منوريل، اتوبوس، ميديباس، مينيبوس و يا ساير شيوههاي حمل و نقل وادار سازد تا پاسخگوي مطالبات مردم باشند و همچنين باعث ايجاد انگيزه در خودروسازان كشور جهت بكارگيري فناوريهاي پيشرفتهتر در طراحي و ساخت خودروهاي كم مصرف مينمايد.
وي هدف از آزاد سازي قيمت حاملهاي انرژي و اجراي قانون هدفمندسازي يارانهها را واقعي نمودن قيمت حامل انرژي و در نهايت بهرهگيري از منابع حاصله از حذف يارانهها جهت سرمايهگذاري در زيرساختهاي بخش توليد و به حركت درآوردن چرخ اقتصادي كشور و به تبع آن رونق يافتن بازار كسب و كار و ايجاد اشتغال اعلام كرد.
وي با بيان اينكه آزادسازي قيمتها و در پي آن استفاده از منابع مالي ناشي از حذف و يا هدفمندي يارانهها جهت ارتقاء راندمان در واحدهاي توليدي و ايجاد زيرساختها، منافع ملي مؤثري براي كشور به همراه دارد كه نتايج ملموس آن اشتغال مولد، بهينه سازي در مصرف انرژي و كاهش شدت انرژي، شكوفائي اقتصادي و افزايش درآمد ناخالص داخلي و بسياري موارد از اين دست خواهد بود.
فيضآبادي در ادامه افزود: كل سهميه بنزين يكصد توماني باقي مانده در كارت سوخت مردم براساس آخرين اعلام ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت، حدود يكصد و بيست ميليون ليتر ميباشد و با توجه به اينكه سهميه يكصد توماني سوخت خودروها رو به اتمام است، طبيعتاً زمينه براي حركت به سمت تك نرخي شدن قيمت سوخت آغاز خواهد شد. البته تصميمگيري در اين خصوص با ستاد هدفمندسازي يارانههاست.
مدير بهينه سازي انرژي در بخش حمل و نقل شركت بهينه سازي مصرف سوخت در ادامه اذعان كرد: يقيناً مسئولين امر به منظور تكنرخي نمودن قيمت بنزين، سياستهايي را اعمال خواهند نمود كه به اقشار مختلف جامعه، بخصوص مصرف كنندگان اين سوخت در مقاطع زماني مختلف آسيبي وارد نشود و يا در حداقل ممكن كاهش يابد.
به گفته وي، از جمله اهداف پيشبيني شده در برنامه پنجم توسعه، رسيدن به قيمتهاي واقعي حاملهاي انرژي در عرضه ميباشد.
وي متذكر شد، قطعاً برنامهريزان و مسئولين در ستاد هدفمندسازي يارانهها با نگرش هم جانبه در خصوص ميزان نرخ عرضه سوخت تصميم گيري خواهند نمود.
وي در پايان سهميه بندي سوخت را در هر شرايطي بسيار مفيد ارزيابي نمود و خاطر نشان كرد: سهميه بندي علاوه بر كنترل ميزان مصرف سوخت مي تواند اطلاعات جانبي ارزندهاي را در مورد ميزان مصرف سوخت انواع خودرو، وضعيت ناوگان حمل و نقل و مواردي از اين دست در اختيار برنامهريزان كشور قرار دهد كه مي تواند كمك شاياني به مديران و تصميم گيران جهت برنامهريزيهاي دقيقتر نمايد.