.تعمیـــرکاران کیان ست (kiansat.tv)تابع قوانین -جمهموری-اسلامی ایران میباشد و ارسال هر گونه مطلب سیاسی،مذهبی،غیراخلاقی و خرید و فروش متعلقات ماه-واره و دیگر موارد مجرمانه ممنوع میباشد وبا کاربران خاطی به شدت برخورد میگردد انجمن فقط تعمیرات لوازم الکترونیک میباشد...













سلام مهمان گرامی؛
به کیان ست خوش آمدید برای مشاهده انجمن با امکانات کامل می بايست از طريق این لینک عضو شوید.

https://teranzit.pw/uploads/14469017281.png
پیام خصوصی به مدیریت کل سایت ........... صفحه توضیحات و شرایط گروه ویژه ........... ...........
ارتباط تلگرامی با مدیریت سایت ................. ایدی تلگرام suportripair@ .................
صفحه 80 از 313 نخستنخست ... 3060707172737475767778798081828384858687888990100130180 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 791 تا 800 , از مجموع 3130

موضوع: اخبار خودرو

  1. #791


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    افت فروش بزرگ ترین خودروسازان اروپا
    Click here to enlarge
    Click here to enlarge گروه بین الملل: سه شرکت پژوسیتروئن ، فیات و جنرال موتورز ظرف پنج ماهه رکورد اقتصادی اروپا ، بیشترین مقدار ضرردهی را به نام خود ثبت کردند.
    به گزارش خبر خودرو، شماره گذاری خودروهای نو در ماه نوامر با 3درصد کاهش نسبت به ماه مشابه سال گذشته به 1.07میلیون دستگاه در اروپا رسید و بیشترین مقدار رکورد از ماه ژوئن را در آمارهای انجمن خودروسازان اروپا ثبت کرد.همچنین در مدت یازده ماه نخست سال جاری فروش خودرو در این منطقه با 1.1درصد کاهش سالیانه به 12.6میلیون دستگاه افت پیدا کرد.
    پیش بینی می شود به دلیل حجم بالای خودروهای فروش نرفته در انبار خودروسازان و عدم ثبات بازار ، ان روند در ماه های آتی نیز ادامه پیدا کرده و حتی شرایط وخیمتری پیدا کند.
    در ماه نوامبر چهار عدد از پنج خودروساز بزرگ اروپا با کاهش فروش مواجه شدند.در فرانسه پژو و رنو به دلیل افت 9.2درصدی بازار کشورشان مجبور به کاهش تولید شدند.همچنین سهم فروش فیات در بازار ایتالیا به دلیل بدهی بالای این شکت به کم ترین مقدار خود ظرف 30 سال گذشته رسید.
    به طور کلی در این مدت فروش پژو ، فیات و جی ام در اتحادیه اروپا به علاوه سوئیس ، نروژ و ایسلند ، به ترتیب 13% ، 12% و 11% کاهش یافت.

  2. 2کاربر از حميد ذوالعلا بخاطر ارسال این پست مفید سپاسگزاری کرده اند:

    00030003 (19th December 2011),elc.rgb (22nd December 2011)

  3. #792


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    احداث تاسیسات جدید بی ام و در برزیل
    Click here to enlarge
    Click here to enlarge گروه بین الملل: مدیر بی ام و از ساخت یک تاسیسات جدید در برزیل و تلاش این شرکت برای پاسخگویی مناسب به تقاضای بازار خبر داد.
    به گزارش خبر خودرو، نوربرت رایتهوفر گفت : بی ام و در حال حاضر به دنبال مکان مناسب احداث این تاسیسات است.احداث آن و راه اندازی خط تولیدیش ، ظرفیت فروش بی ام و از 1.6میلیون دستگاه فعلی به2 میلیون دستگاه در سال 2020 می رسد. ماه ها است که بی ام و به دنبال ساخت یک واحد تولیدی جدید در برزیل و توقف وابستگی اش به بازار خودروی چین است.
    رایتهوفر افزود : میزان سوددهی سال 2011 به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت و حجم درآمدها قبل از کسر مالیات حداقل به 10% کل فروش خواهد رسید.
    وی با اشاره به احتمال رکورد نسبی بازار اروپا در سال آتی گفت : آمادگی کاهش فروش را در هر لحظه از سال و انتقال آن به مناطق دیگر را داریم.

  4. 2کاربر از حميد ذوالعلا بخاطر ارسال این پست مفید سپاسگزاری کرده اند:

    00030003 (19th December 2011),elc.rgb (22nd December 2011)

  5. #793


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    ارتقای خودروي جديد جگوار XJ


    شركت تيونر باربوس خودروي سواري جگوار XJ را ارتقا داده است.
    Click here to enlarge
    به گزارش CarXR.com : خودروي ارتقا يافته جگوار 2012 داراي ايربگ هاي جديد ، لامپ هاي LED است . همچنين شركت تيونر باربوس علاوه بر اينكه تغييراتي را در بدنه اين خودرو صورت داده سرعت آن را هم افزايش داده است .
    لازم به ذكر است خودروي ارتقا يافته جگوار XJ مدل 2012 سبك تر وبا چرخ هاي 21 اينچي عرضه مي شود و قسمت عقب بدنه خودرو از فولادي ضد زنگ ساخته شده است .
    گفتني است اكنون خودروي جگوار XJ يكي از خودروهاي لوكس در كلاس خود محسوب مي شود و انتظار مي رود مدل ارتقا يافته آن نيز طرفدران زيادي داشته باشد .

  6. 3کاربر از حميد ذوالعلا بخاطر ارسال این پست مفید سپاسگزاری کرده اند:

    00030003 (19th December 2011),elc.rgb (22nd December 2011),hamed_p (19th December 2011)

  7. #794


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    افزایش ظرفیت تولیدی پورشه


    شرکت خودروسازی پورشه اعلام کرد به دلیل پاسخگویی مناسب به تقاضای روز افزون خودروهای کاین و پانامرا ، شیفت سوم کاری نیز به خط تولید تاسیسات این شرکت در لایپزیگ آلمان افزوده می شود.
    Click here to enlarge
    به گزارش CarXR.com : از سال 2002 تاکنون خودروی پورشه کاین در تاسیسات لایپزیگ تولید می شود. چندی بعد پانامرا وارد خط تولید شد و تا امروز تولید این دو مدل ادامه دارد.

    آخرین با این شرکت خودروسازی در بیانیه خود از سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری برای تولید خودروی جدید کاجون خبر داده بود.اما مثل این که به دلیل ناتوانی شرکت در پاسخگویی به سفارشات بازار های بزرگ مثل چین ، فعلا تصمیم گرفته شده که مدل جدیدی وارد خط تولید نشده و تنها ظرفیت فعلی افزایش یابد.

    برهارد مابر – عضو هیئت مدیره و بخش بازاریابی پورشه – گفت : تاکنون طی مدت سپری شده از سال سفارش های زیادی را تحویل گرفته و رکوردی جدید را در این زمینه ثبت نموده ایم.این امر حاکی از میزان جذابیت برند ما برای مشتریان و کیفیت بالای محصولاتمان است.

  8. 3کاربر از حميد ذوالعلا بخاطر ارسال این پست مفید سپاسگزاری کرده اند:

    00030003 (19th December 2011),elc.rgb (22nd December 2011),hamed_p (19th December 2011)

  9. #795


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    اولین آلفارومئوی آمریکایی معرفی شد !

    Click here to enlarge


    مجله ماشین - به زودی باید شاهد ورود یک آلفارومئوی جدید به وسیله زاگاتو باشیم که البته رسماً مجوز تولید آن توسط سازنده صادر شده ولی با تمام آلفارومئوهایی که تاکنون وارد بازار شده متفاوت است.در این آلفارومئو اثری از قطعات و تجهیزات و مکانیک ایتالیایی دیده نمی‏شود بلکه به جای آن باید گفت محصولی است ناشی از ادغام دو کمپانی فیات و کرایسلر که در آن از ویژگی‏های آخرین دوج وایپر استفاده شده به‏خصوص مدل acr-x آن که موتور 10 سیلندر 4/8 لیتری آن توان تولید 640 اسب‏بخار و 585 پاوند نیروی گشتاور را دارد. چیزی که در این مدل بدون تغییر مانده قرار گرفتن موتور در وسط و انتقال نیرو به دیفرانسیل عقب و بالاخره فاصله دو محور به میزان 2512 میلی‏متر است.

  10. 2کاربر از حميد ذوالعلا بخاطر ارسال این پست مفید سپاسگزاری کرده اند:

    00030003 (19th December 2011),elc.rgb (22nd December 2011)

  11. #796


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    دایملر با نگاه به آینده خودرو می سازد

    Click here to enlarge


    مجله ماشین- دایملر نخستین نمونه اسمارت fortwo مدل 2014 رابا نام forvision با همکاری شرکت basf تولید کرده است تا چشم‏انداز اتومبیل‏های برقی آینده را روشن کند. برای سازندگان این اتومبیل‏ها سه محور فنی همکاری در اولویت قرار دارند: بازدهی انرژی، سبُک‏سازی و مدیریت حرارتی، بنابر این مهم است تکنولوژی به‏کار گرفته شده برای تولید این خودروها از گونه¬‏های مشابه یا از نتایج تحقیقات علمی سرچشمه گرفته باشد.
    با هدف بهبود بهره‏گیری از انرژی در اسمارت forvision، برای این اتومبیل یک سقف شفاف از سلول‏های خورشیدی توسط شرکت basf آلمان بر پایه مواد رنگی شیمیایی/ ارگانیک تولید گردیده است تا سیستم‏های چند رسانه‏ای را تغذیه کرده و به علاوه انرژی مورد لزوم برای تهویه هوای داخل اتاق حتی در نبود نور خورشید به اندازه لازم را نیز تأمین می‏کند.
    از آنجایی که این خودرو از دیودهای نورانی ارگانیک(oled) برای تأمین روشنایی داخل بهره‏ می¬گیرد، می‏توان ضمن انتخاب رنگ‏های مختلف، در مصرف انرژی نیز صرفه‏جویی کرد و چون دیودهای ارگانیک گرما تولید نمی‏کنند، پس چیزی از انرژی سلول‏های خورشیدی از دست نمی¬رود. به گفته تولیدکنندگان این سیستم، می‏توان راندمان بهره‏گیری از انرژی تولیدی را با بهره‏گیری از این دیودهای ارگانیک، تا 50 درصد نسبت به لامپ‏های کم‏مصرف کنونی بالا برد و در مصرف انرژی صرفه‏جویی بیشتری کرد.

  12. 2کاربر از حميد ذوالعلا بخاطر ارسال این پست مفید سپاسگزاری کرده اند:

    00030003 (19th December 2011),elc.rgb (22nd December 2011)

  13. #797


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    قطعه سازان با استفاده ازپوشش‏های نانومتری موتور صنعت خودرو سازی رامتحول می کنند

    Click here to enlarge


    مجله ماشین - پوشش‏های نانومتری با استفاده از سیستم‏های بسیار خاص پوشش دهی در لایه‏های بسیار نازک و حدود یک تا دو میکرون اعمال شوند، بنابراین سطوح این پوشش‏ها دارای خاصیت رطوبت‏پذیری بسیار اندکی هستند، یعنی این سطوح مانند برگ نیلوفر آبی، رطوبت را جذب نکرده و آب به صورت قطره روی آنها می‏غلطد. خاصیت مثبت دیگر پوشش‏های نانو، سختی بسیار زیاد است که موجب شده امروزه در خیلی از صنایع مورد استفاده قرار ‏گیرند. از زمان ظهور این تکنولوژی، حوزه کاربرد پوشش‏های نانو به موتور خودرو هم رسیده است. صنعت آلمان امروزه به طور ویژه روی پوشش‏های قطعات داخلی و همچنین بدنه خودرو کار می‏کند که مشتریان اصلی آنها شامل قطعه سازان اصلی و تامین کنندگان قطعات خودرو هستند.
    کاهش ذخائر سوختی فسیلی، رقابتهای اقتصادی و مسائل زیست‏محیطی، خودروسازان را به سمت ساخت موتورهایی با کارایی بالاتر می‏برد که روش‏های مختلفی برای رسیدن به این هدف وجود دارد. برای مثال با افزایش دمای کاری داخل موتور و خنک نگه داشتن جدار بیرونی، مصرف سوخت خودرو به شکل چشم‏گیری کاهش می‏یابد اما توجه به این نکته ضروری است که مواد به‏کار گرفته شده باید از مقاومت بسیاری برخوردار باشند تا در مقابل تغییر شکل ناشی از حرارت، اکسیداسیون در دمای بالا ، خزش و موارد دیگر مقاوم باشند.

  14. 2کاربر از حميد ذوالعلا بخاطر ارسال این پست مفید سپاسگزاری کرده اند:

    00030003 (19th December 2011),elc.rgb (22nd December 2011)

  15. #798


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    بازگشت قدرتمندانه جیپ گرند چروکی در کوه و بیابان

    Click here to enlarge


    مجله ماشین – نزدیک به 2 دهه از تولید خودروهای suv پیشرفته کمپانی جیپ یعنی گرند چروکی می‏گذرد واین خودرو تا کنون به سقف فروش بیش از 4 میلیون دستگاه رسیده است، اما مدل 2012 و نسل نو آن در حالی از سوی گروه کرایسلر روانه بازار شده که روی یک پلت‏فرم جدید با تعریف دو نوع سواری شهری و بیابانی و تغییرات در سیستم‏های تولید نیرو و گشتاور قرار گرفته است .
    کرایسلر برای طراحی این خودرو از تمامی فاکتورهای یک شاسی بلند نیمه شهری بیابانی با جلو پنجره‏ای بزرگ استفاده کرده و سعی داشته با کاهش ضریب آیرودینامیک ابعاد خودرو را نیز تغییر دهد. در نهایت طول و عرض خودرو به میزان 7 سانتی‏متر افزایش یافته که سبب بیشتر شدن فضای پا و صندوق بار شده که حجم داخل اتاق برای سرنشینان به 782 لیتر یعنی 11 درصد بیشتر از نسل قبل آن ارتقاء یافته است.
    اما پیشرانه‏ای که روی این مدل سوار شده با استاندارد آلایندگی یورو5 از نوع v6 و 3 لیتری توربو دیزل از نوع garrett vgt 2056 که با همکاری کمپانی‏های vm موتوری و فیات ساخته شده و توانایی تولید 37 اسب‏بخار قدرت در دور موتور 4000 و گشتاور بسیار مناسب 550 نیوتن‏متر در دور موتور 1800 تا 2800 را داراست که به‏صورت ترکیبی در هر 100 کیلومتر مصرفی معادل 3/8 لیتر دارد و 218 گرم دی‏اکسیدکربن در همین مسافت از خود به‏جای می‏گذارد و نهایتاً 2/8 ثانیه طول می‏کشد تا به سرعت 96 کیلومتر رسیده و حداکثر سرعت 202 کیلومتر را ثبت کند.

  16. 2کاربر از حميد ذوالعلا بخاطر ارسال این پست مفید سپاسگزاری کرده اند:

    00030003 (19th December 2011),elc.rgb (22nd December 2011)

  17. #799


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    مینی آستون مارتین اماده فروش شد

    Click here to enlarge


    مجله ماشین - وقتی کمپانی آستون مارتین تصمیم می‏گیرد یک خودروی کوچک شهری مثل cygnet بسازد چنین برداشت می‏شود که به دنبال مشتریانی است که یک اتومبیل کوچک شهری 30 هزار دلاری هم نیازشان را برطرف می‏کند. البته وارد شدن یک اسپرت‏ساز به این بخش بازار به نوعی تجربه کردن یک حال و هوای جدید است و در کنار موفقیت می‏تواند ره‏آورد خطرناکی چون شکست در بازار را نیز داشته باشد.
    کارشناسان آستون مارتین می‏گوید توانایی‏های فنی که برای این مدل تعیین شده می‏تواند بخش بزرگی از نیاز بازار را تأمین کند. cygnet یک اتومبیل کوچک شهری اما با همان فاکتورهای لوکس است و ما هیچ چیز کمتر از سایر مدل‏هایمان در این نسخه خاص اجرا نکرده‏ایم. وی درادامه گفته بود لاکشری در مقیاس خلاصه نمی‏شود بلکه رابطه کاملاً مستقیمی با کیفیت دارد. در واقع cygnet به‏عنوان هشتمین محصول کمپانی آستون از زمانی محسوب می‏شود که در سال 2004 کارخانه جدید این برند انگلیسی شروع به تولید اتومبیل کرد.در ابتدا صحبت‏هایی مبنی بر اینکه این خودرو فقط به مالکان کنونی و قبلی آستون مارتین فروخته می‏شود و اولویت با آنهاست مطرح شد که بعد از سوی مقامات کمپانی مبنی بر دریافت 400 دستگاه سفارش (یک یک سومش مالکین پیشین آستون بودند) و در اختیار قرار گرفتن 77 نمونه اول به 77 مالک آستون مارتین one-77 مورد تأیید قرار گرفت، زیرا عموماً وقتی مجموعه‏ای مانند آستون مارتین تصمیم به ورود به چنین بخشی از بازار می‏گیرد حتماً به دنبال قشر متوسط است و اگر برای فروش خودرو شرط و شروط بگذارد قاعدتاً طیف بزرگی از مخاطبینش را از دست خواهد داد.

  18. نمایش تمام تشکر های حميد ذوالعلا در این پست:

    elc.rgb (22nd December 2011)

  19. #800


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    مراقبت از روغن دنده (واسکازین) اتومبیل خود را جدیبگیرید

    Click here to enlarge



    مجله ماشین - امروزه از روانکارها مانند روغن موتور و روغن دنده به طور گسترده‏ای در اتومبیل‏ها استفاده می‏شود. از آنجایی که این روغن‏ها در دما، فشار و سرعت‏های متفاوت مورد استفاده قرار می‏گیرند، برای روانکاری مطلوب و تطبیق با شرایط عملکرد مورد نیاز از روغن‏های پایه (base oil) متفاوت و افزودنی‏های گوناگونی در ساخت آنها استفاده می‏شود به‏طورکلی انواع روغن‏های پایه که برای ساخت روانکارها مورد استفاده قرار می‏گیرند به سه گروه تقسیم می‏شوند:
    - روغن‏های پایه معدنی با ویسکوزیته 1000-460 سانتی استوک.
    - روغن‏های پایه سنتتیک (سنتزی) شامل پلی آلفا اولفین‏ها (pao)، روغن‏های استری یا پلی گلایکول‏ها و . . . با ویسکوزیته 6800-32 سانتی استوک.
    - روغن‏های پایه مخلوط متشکل از روغن‏های معدنی و سنتتیک با محدوده ویسکوزیته 1500-68 سانتی استوک.
    افزودنی‏ها
    افزودنی‏ها (additives) موادی هستند که جهت بهبود عملکرد روغن پایه به آن اضافه شده و باعث عملکرد بهتر روانکار و عمر بالاتر قطعات می‏شوند. ترکیب شیمیایی متفاوت افزودنی‏ها و مقادیر آنها بر حسب نوع و وضعیت‏های عملکرد خاص روغن (دما، فشار، جنس قطعات، سرعت و شرایط محیط) تعیین می‏شود. انواع افزودنی‏ها در روغن به شرح ذیل هستند:
    - کاهش دهنده اصطکاک: ساختار کریستالی این افزودنی‏ها لایه‏هایی مولکولی را بین قطعات قرار می‏دهد و باعث حرکت روانتر آنها می‏شود. گرافیت، مولیبدن دی سولفید، بور نیترید، تنگستن دی سولفید، پلی تترافلوئور اتیلن و . . . برخی از این مواد هستند.
    - افزودنی‏های ضد سائیدگی: وقتی لایه روغن بین قطعات قرار می‏گیرد، از تماس مستقیم فلز با فلز جلوگیری کرده و باعث افزایش عمر آنها می‏شود. فیلم یا لایه روغن با سطح فلز واکنش می‏دهد و از سطح تماس محافظت می‏کند که وظیفه اصلی انجام این عمل بر عهده موادی مثل روی دی تیوفسفات (zdp)، روی دی آلکیل دی تیوفسفات (zddp)، ‏تری کرسیل فسفات (tcp) و . . . است.
    - افزایش دهنده فشارپذیری: این مواد که به extreme pressure یا ep معروفند هنگامی که قطعات تحت فشار بسیار زیاد قرار می‏گیرند از تماس فلز با فلز جلوگیری کرده و مکانیزم عمل آنها شبیه افزودنی‏های ضد سائیدگی است. برخی از مهمترین این افزودنی‏ها عبارتند از: پارافین‏های کلردار شده، چربی‏های گوگرد‏دار شده، استرها، روی دی آلکیل دی تیوفسفات (zddp) و مولیبدن دی سولفید.
    - بازدارنده خوردگی و زنگ زدگی: با تشکیل یک لایه نازک محافظ روی لایه اولیه و جذب شدن روی همین لایه، قطعه را از تماس با اکسیژن، آب و دیگر مواد شیمیایی فعال حفظ می‏کند. ترکیبات قلیایی، استرها، مشتقات آمینو اسیدها و . . . در این گروه قرار می‏گیرند.
    - آنتی اکسیدان‏ها: روغن‏های معدنی در مقابل اکسیژن هوا واکنش نشان داده و با تشکیل اسیدهای آلی، سبب افزایش ویسکوزیته روغن، تشکیل لجن و مواد ساینده می‏شوند، افزودنی‏های ضد اکسید شدگی مانند سولفیدهای آروماتیک، روی دی تیونیل فسفات (zdp)، الکیل سولفیدو آمین‏های آروماتیک و . . . از بروز این اتفاق در روغن جلوگیری می‏کنند.
    - پاک کننده‏ها: این افزودنی‏ها مواد حاصل از واکنش‏های مختلف به جای مانده روی قطعات را از سطح فلز پاک‏سازی کرده و با تشکیل یک لایه محافظ از تشکیل لجن و ذرات ریز ساینده فلزات جلوگیری می‏کنند. آلکین‏های فنوله، سولفونه و فسفاته، آلکین‏های کلسیم‏دار، سدیم‏دار، منیزیم‏دار و باریم‏دار به عنوان پاک کننده در روانسازها استفاده می‏شوند.
    - کاهنده نقطه ریزش: نقطه ریزش (pour point) پایین‏ترین دمایی است که یک روغن می‏تواند در آن جریان یابد. در دمای پایین روغن‏های معدنی به حالت نیمه جامد (wax) درآمده و سیالیت آنها کاهش می‏یابد. این دسته از افزودنی‏ها چنین حالتی را کاهش داده و باعث جریان یافتن روغن در دمای پایین می‏شوند. هم بسپارهایی (co-polymer) مانند پلی آلکیل متا اکریلات برای این منظور به‏کار گرفته می‏شوند.
    - بهبود دهنده شاخص گرانروی: ویسکوزیته (گرانروی) روغن در دمای بالا به شدت کاهش پیدا می‏کند و سبب افت شدید قابلیت روان کنندگی روغن می‏شود. بهبود شاخص گرانروی یا vi (viscosity index) ویسکوزیته روغن را در سطح قابل قبولی نگه می‏دارد که این امر سبب پایداری لایه روغن حتی در دمای بالا می‏شود. این مواد به طور گسترده‏ای در روغن‏های چند درجه‏ای یا به اصطلاح قدیمی ترها چهارفصل مورد استفاده قرار می‏گیرند. پلیمرهای اکریلات مهم‏ترین بهبوددهنده شاخص ویسکوزیته در روانکارها محسوب می‏شوند.
    - عوامل ضد کف: ایجاد تلاطم در روغن، سبب ایجاد حباب‏های هوا و کف در روغن می‏شود. اگرچه کف سبب اکسیداسیون روغن نمی‏شود اما به دلیل کم شدن میزان روغن در قسمت مورد نیاز، سبب کاهش اثر روانکاری روغن می‏گردد. دی متیل سیلیکون‏ها (دی متیل سیلوکسان‏ها) معمولاً به عنوان عامل ضد کف شناخته می‏شوند.
    - پخش کننده‏ها: این عوامل ذرات خارجی به وجود آمده یا وارد شده در روغن مانند لجن و رسوب، گرد و خاک، محصولات حاصل از اکسیداسیون، آب و . . . را به طور یکنواحت در روانکار پخش کرده و از ناهمگن شدن آن جلوگیری می‏کنند. هیدروکربن‏های سوکسی نیمید بلند زنجیر مثل پلی ایزوبوتیلن سوکسی نیمید به عنوان پخش کننده در روان سازها استفاده می‏شود.
    روانکارها بر اساس نوع و میزان افزودنی‏ها به روغن پایه و وظیفه‏ای که بر عهده دارند، بر مبنای استانداردهای خاصی طبقه بندی می‏شوند که بیان سطح کیفی با استاندارد api و گرانروی با استاندارد sae برای خودروسازی معتبرترین و معروف‏ترین آنها محسوب می‏شود. واژه api مخفف american petroleum institute و gear lubricant (api-gl) معیاری برای تعیین قابلیت تحمل فشار روغن دنده خودرو است که در حال حاضر استانداردهای رایج و معتبر آن سطوح gl4 و gl5 هستند. روغن دنده یا واسکازین با سطح کیفی gl4 در محورهایی با دنده هیپوئید و دنده‏های مخروطی مارپیچ که شرایط عملکرد نسبتاً سختی از نظر سرعت و بار دارند، کاربرد داشته و روغندندهبا سطح کیفیت gl5 بهویژه دندههای هیپوئید و در محورهایی با شرایط عملکردی سرعت بالا، بار ناگهانی یا سرعت پایین و گشتاور بالا به‏کار میروند. در واقع واسکازین مورد نیاز اتومبیل‏های دیفرانسیل جلو gl4 و برای انواع دیفرانسیل عقب gl5 است.
    علاوه بر انواع گفته شده، روغن جعبه دنده‏های اتوماتیک معروف به روغن هیدرولیک یا قرمز با سطوح کیفی خاص atf-ii و atf-iii تولید می‏شوند که ویسکوزیته پایینی داشته و فرمولاسیون آنها نسبت به انواع دیگر پیچیده‏تر است. برای این روغن‏ها طبقه‏بندی خاصی وجود ندارد و شرکت‏های سازنده خودرو استانداردهای ویژه‏ای را تعریف کرده‏اند که mercon مربوط به شرکت فورد و dextron مربوط به شرکت جنرال موتورز، پرکاربردترین آنها به شمار می‏روند.
    پس از شناخت رده کیفیتی روغن دنده، انتخاب واسکازین نیز مانند هر روانکار دیگری نیاز به اطلاع از گرانروی آنها دارد، به‏طور کلی ویسکوزیته یا همان گرانروی در روغن‏های خودرویی با استاندارد sae مخفف عبارت society of automotive engineering تعریف می‏شود و ویسکوزیته مناسب روانکارهای هر اتومبیل در دفترچه آن تعریف شده که می‏تواند به صورت چند درجه‏ای مثلاً (sae75w80) یا تک درجه‏ای مثلاً (sae80w) باشد. بنابراین جهت انتخاب روغن دنده مناسب و زمان تعویض آن مناسب‏ترین مرجع، دفترچه راهنمای خودرو و عمل به توصیه شرکت سازنده است.

  20. نمایش تمام تشکر های حميد ذوالعلا در این پست:

    elc.rgb (22nd December 2011)

صفحه 80 از 313 نخستنخست ... 3060707172737475767778798081828384858687888990100130180 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 2 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 2 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  


Copyright ©2000 - 2013, Jelsoft Enterprises Ltd کیــــــــــان ستـــــــــــ ...® اولین و بزرگترین سایت فوق تخصصی الکترونیک در ایران



Cultural Forum | Study at Malaysian University