بدون حضور ذی نفعان اصلی ، استراتژی صنعت خودرو پایدار نخواهد بود
به گزارش خبر خودرو، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که با تغییر شرایط ،بازنگری در سند استراتژی خودرو لازم است گفت: با توجه به اینکه شرایط موجود برای صادرات و واردات هر لحظه در حال تغییر است همین امر باعث می شود دسترسی به بازار های جهانی محدود یا بازتر شود به همین منظور این بازنگری ضرورت دارد.
شهریار طاهر پور در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو گفت: بنابراین تدوین یک استراتژی خیلی نمی تواند به فرد خاصی متکی باشد وبا تغییر در ریاست سازمانی تمام مراحل گذشته را نمی توانیم نادیده بگیریم.
وی افزود: با توجه به اینکه این استراتژی در چند سال گذشته تدوین شده بود برخی موارد از جمله تولید سه میلیون خودرو که در این استراتژی ذکر شده بود با توجه به شدت تحریمها مقداری دور از واقعیت است به همین منظور لازم است این بازنگری صورت گیرد.
وی خاطر نشان کرد: لزوم بررسی وتجدید نظر در استراتژی ها با توجه به شرایط محیطی ومتغیر بودن شرایط نیاز است ودر این امر دولت نباید دخالتی داشته باشد بلکه دولت وظیفه تدوین این استراتژی ها را فقط برعهده دارد.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: تدوین استراتژی صنعت خودرو باید با مشارکت ذی نفعان یعنی شرکت های خودروسازی صورت گیرد و به گونه ای تدوین شود که قابلیت اجرایی داشته باشد وبنابراین تا زمانیکه این شرایط حاکم نباشد صنعت خودرو کشور به سمت خصوصی سازی پیش نخواهد رفت.
طاهر پور در پایان ضمن اشاره به برخی موارد ذکر شده در این استراتژی گفت:در استراتژی آمده است در بخش تولید خودرو تا سال ۱۴۰۴ باید به تولید سه میلیون دستگاه برسیم که این امر مستلزم مقدماتی است که در سند استراتژی ذکر نشده است براین اساس رفع موانع تولید خودرو باید در اولویت قرار گیرد.استراتژی یاد شده در برخی موارد راه حلهایی را نیز برای این مشکل ارائه داده است که از آن جمله می توان به راه اندازی بانک ویژه خودروسازان اشاره کرد. تأسیس بانک فناوری با دعوت از متخصصان تراز اول جهانی برای ارتقای فناوری خطوط تولید، تولید قطعه، ارتقای طراحی و روشهای تولید از دیگر راه حلهای مورد نظر است منتهی تا کنون خودروسازان کشور به هیچ یک از این اهداف دست نیافته اند