باسلام
رله چراغ ( به اشتباه آفتامات ناميده شده) 4 تا پايه داره كه كافيه 2 تا از اونها رو بشناسيد . اين 2 پايه، پايه هاي بوبين رله هست كه معمولا نقشه مدارش با شماره پايه ها بر روي بدنه رله حك شده.اما راههاي ديگري هم براي شناسائي وجود داره. معمولا شماره پايه هاي رله با يك سري اعداد شماره گذاري ميشن . پايه هائي كه رقم آخر آنها 1و 2 هست مثلا 81 و 82 و ... مربوط به بوبين و پايه هائي كه رقم آخر آنها 3 و4 هست.( 53و 54 و....) متعلق به ورودي و خروجي جريان اصليه.. اگر هيچكدام از اينها ميسر نشد دو تكه سيم به پايه هاي رو بروي هم وصل كرده و به باطري ماشين اتصال دهيد. در حالتي كه صداي تيك تيك شنيديد بدانيد سيمها به دو پايه بوبين وصل شده.( در رله هاي خاموش - بسته اين روش به هيج وجه توصيه نميشه و خطر اتصال كوتاه و ذوب شدن كنتاكتهاي داخل بوبين وجود داره)
توضيح: منظورم از رله خاموش - بسته رله هائي است كه با وصل شدن جريان به بوبين ، مدار اصلي رو قطع ميكنند و رله هاي خاموش - باز ، رله هائي است كه با وصل شدن جريان بوبين ، جريان اصلي رو وصل ميكنند. رله مورد نياز شما دومي يعني خاموش - باز است.
طريق سيم كشي:
سيم مثبت كه از كليد به چراغها وصل شده رو به پايه مثبت بوبين اتصال بديد.
يك سيم از بدنه به پايه منفي بوبين اتصال بديد.
اگر درست وصل كرده باشيد با زدن كليد چراغ رله تيك تيك خواهد كرد.يك سيم نسبتا قوي با يك فيوز مناسب تهيه كرده و از باطري به پايه ورودي بوبين وصل كنيد(پايه هاي باقي مانده رله با هم تفاوتي ندارند .هر كدام كه ورودي بگيريد ، ديگري خروجي است)از پايه خروجي رله به چراغها وصل كنيد.
نكته:براي چراغ رله هاي مخصوصي در بازار هست كه به رله دوقلو معروفه . بهتره از اين نوع رله استفاده كنيد تا بتونيد هم نور بالا و هم نور پائين رو به رله وصل كنيد. طريقه سيم كشي هم فرقي با بقيه رله ها نداره فقط 2 رله مجزا داخل يك جعبه هست.