بررسی و رفع موانع تولید خودروهای پایه گاز سوز در کشور
به گزارش خبر خودرو، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به روند تولید خودروهای پایه گاز سوز در کشور گفت: به جهت تقاضای بالایی که نسبت به دریافت گاز سی ان جی در کشور وجود دارد ، به نظر می رسد تقاضای خرید و استفاده از خودروهای پایه گاز سوز و دو گانه سوز کاهش نیافته است.
سید مهدی صادق در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو افزود: با وجود تقاضای خوبی که نسبت به خودروهای گاز سوز وجود دارد ، قطعا روند کند تولید این خودروها به جهت وجود موانعی در روند تولید این خودروها بوده که باید بررسی و مشکل ایجاد شده برطرف شود.
وی همچنین به روند توزیع جایگاههای سی ان جی در کشور را پرداخت و گفت: به نظر نمی رسد عدم توزیع متوازن جایگاههای سی ان جی در کشور علتی بر کاهش تقاضا و روند کند تولید خودروهای گاز سوز در کشور باشد چرا که بر اساس اطلاعات هم اکنون تعداد جایگاههای بنزین و گاز در اغلب شهرها مساوی است در حالی که تمایل به خرید خودروهای گازسوز نیز بیش از سایر خودروهاست.
وی با اشاره به تمایل خرید خودروهای گازسوز در ناوگان حمل و نقل عمومی خاطر نشان کرد: در حال حاضر صرفه اقتصادی استفاده از خودروهای گازسوز ، مهمترین دلیل گرایش به خرید این خودروهای گازسوز است به همین جهت تمایل به خرید خودروهای گازسوز در افراد فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی و حمل و نقل بار بسیار بیش از سایر بخش ها است.
نماینده آستانه اشرفیه در ادامه با اشاره به مزیت های استفاده از خودروهای گازسوز ،یاد آور شد: آلایندگی بسیار کم خودروهای گازسوز نسبت به خودروهای بنزینی از مزیت های استفاده از این نوع خودروها در کشور است که به جهت منابع غنی گازی که در ایران وجود دارد ، قطعا استفاده از این سوخت در کشور از مزیت بالاتری برخوردار است.
صادق همچنین خودروهای دیزلی به جهت آلایندگی و منافع اقتصادی نسبت به خودروهای گازسوز از مزیت بیشتری برخوردار دانست و اظهار داشت : هم اکنون در دنیا استفاده بیشتری از خودروهای دیزلی صورت می گیرد اما در ایران به جهت عدم تولید گازوئیل استاندارد این امکان فراهم نیست.
وی افزود: البته توانمندی تولید خودروهای گازوئیلی در ایران فراهم است بنابراین چنانچه گازوئیل استاندارد تامین و توزیع سراسری شود ، قطعا خودروسازان نیز تولید این خودروهای دیزلی را در اولویت قرار خواهند داد.
__________________