با ورود CNG به بخش حمل و نقل مصرف بنزين و گازوييل 28 درصد كاهش يافته است .
مدير عامل شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتيايران مصرف فرآورده هاي نفتي توسط ناوگانحمل و نقل کشور را 33 درصد اعلام کرد و افزود: با ورود گاز طبيعي (سي.ان.جي)، اينرقم به 28 درصد کاهش يافته است.
به گفته وي در حال حاضر مصرف روزانه گازسي.ان.جي معادل حدود 17 ميليون ليتر بنزين در روز است.
سالاري افزود حداكثر مصرف روزانه بنزين كشور تا پايان برنامه پنجم توسعه (تاپايان سال 1393) در بدبينانهترين شرايط 70 تا 72 ميليون ليتر خواهد رسيد.
جليل سالاري در گفتگو با خبرنگارخبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به اين كه با اجراي قانون هدفمند كردنيارانهها مصرف بنزين و ساير فرآوردههاي نفتي كاهش چشم گيري داشته است، خاطرنشانكرد: با اجراي مراحل بعدي اجراي اين قانون، مصرف بنزين روندي كاهشي خواهد داشت؛ بهطوري كه با وجود افزايش تعداد خودروها، مصرف روزانه بنزين به 70 ميليون ليتر نخواهدرسيد.
او با اعلام اين كه با راهاندازي كاملطرحهاي بهينهسازي پالايشگاهها روزانه 13 ميليون ليتر بنزين و با بهرهبرداري ازطرح هاي بنزين سازي نيز روزانه حدود 26 ميليون ليتر بنزين به توليد فعلي كشورافزوده ميشود، اظهار كرد: با تكميل پالايشگاه ستاره خليج فارس توليد روزانه بنزينكشور 36 ميليون ليتر افزايش خواهاد يافت و ظرفيت توليد روزانه بنزين كشور به 96ميليون ليتر خواهد رسيد و بر همين اساس صادرات اين فراورده نيز افزايش خواهد يافت.
سالاري با اعلام اين كه با روند مصرفبنزين كشور، قبل از اجراي قانون هدفمند كردن يارانهها، يك موسسه انگليسي پيش بينيكرده بود كه مصرف روزانه بنزين ايران در سال 2010 به 91 ميليون ليتر برسد، گفت: اينموسسه همچنين مصرف روزانه بنزين كشور را براي سالهاي 2020 و 2030 به ترتيب 128و144 ميليون ليتر پيشبيني كرده بود.
وي با اظهار اين كه اين موسسه انگليسي پيشبيني ميکرد که در سال 2012 ايران وارده کننده 50 درصد از فرآورده هاي نفتي موردنياز خود باشد، از برآب شدن نقشه آنها خبر داد و گفت: بر اساس اين پيشبينيها،آنها تصميم گرفتند که با تحريم واردات بنزين به ايران موجب اخلال در کشور شوند، امابا برنامه ضربتي توليد بنزين از پتروشيميها در سال 1388 تنوانستيم ميان عرضه وتقاضاي اين فراورده نفتي تعادل ايجاد کنيم.
وي با اعلام اين که مصرف بنزين و گازوييلنسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتيب 5 و 3.3 درصد کاهش داشته است، ادامه داد: البته بدون در نظر گرفتن مصرف گازوييل مورد نياز نيروگاهها و صنايع کشور، کاهشمصرف گازوييل در حمل ونقل حدود 9.8 درصد بوده است.
سالاري مصرف فرآورده هاي نفتي توسط ناوگانحمل و نقل کشور را 33 درصد اعلام کرد و افزود: با ورود گاز طبيعي (سي.ان.جي)، اينرقم به 28 درصد کاهش يافته است.
به گفته وي در حال حاضر مصرف روزانه گازسي.ان.جي معادل حدود 17 ميليون ليتر بنزين در روز است.
مدير عامل شرکت پخش فراوردههاي نفتيايران يکي ديگر از مزاياي اجراي سامانه هوشمند سوخت را کنترل مصرف بنزين داخليعنوان کرد و گفت: با اجراي اين سامانه مصرف بنزين کاهش يافت؛ به طوري که در صورتعدم اجراي اين طرح و عدم سهميه بندي، مصرف بنزين درسال 1390 به روزانه 120 ميليونليتر در روز مي رسيد؛ اين در حاليست که هم اكنون مصرف بنزين بر 60 ميليون ليتر درروز تثبيت شده است.
وي با اشاره به اين که قبل از هدفمند کردنيارانه ها مصرف انرژي در ايران چهار برابر مصرف جهاني بود، يادآور شد: قبل از اجرايقانون هدفمند کردن يارانه ها سالانه حدود 15 ميليارد دلار يارانه انرژي در كشورپرداخت مي شد.
وي از اجراي سامانه هوشمند سوخت در سال1388به عنوان اولين جراحي در بهينه كردن مصرف انرژي نام برد و افزود: با اجراي اينسامانه علاوه بر کاهش قاچاق سوخت، واردات بنزين از 27.5 ميليون ليتر در روز به 17ميليون ليتر رسيد که در صورت عدم اجراي اين کار بايد روزانه 48 ميليون ليتر بنزينبه كشور وارد ميشد.