لزوم ورود خودروهای مطلوب به چرخه ناوگان تاکسیرانی پایتخت
به گزارش خبر خودرو، مدیرعامل سازمان کنترل و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران بر لزوم ورود خودروهای مطلوب به چرخه ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید کرد و گفت:از آنجایی که تمامی خودروهایی که هم اکنون در ناوگان تاکسیرانی مورد استفاده قرار می گیرند استانداردهای لازم را ندارند ،لازم است که خودروهای مطلوب که خودروهای وارداتی را شامل می شوند ،به چرخه ناوگان تاکسیرانی ورود یابند. احمدی بافنده در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو ضمن اشاره به تاثیرات مثبت بهره گیری از خودروهای با استاندارد بالا در ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله کاهش مصرف سوخت ،کاهش آلودگی هوا و نیز افزایش میزان رضایتمندی برای مسافر و تاکسیران ، افزود: لازم است تا دولت محترم همانگونه که درصد بالایی از هزینه خرید اتوبوس های فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی را متقبل می شود، در راستای بهبود وضعیت ناوگان تاکسیرانی تسهیلاتی را از جمله کاهش هزینه گمرکی ورود خودروهای وارداتی به صفر درصد به منظور پیوستن به ناوگان تاکسیرانی در نظر گیرد.
وی به استفاده از خودروهای هیبریدی در ناوگان تاکسیرانی سایر کشورها اشاره کرد و ابراز داشت: طراحی و ساخت خودروهای هیبریدی و بکارگیری آن ها در سیستم حمل و نقل عمومی مدت ها پیش مطرح گردید اما متاسفانه آنطور که باید جدی گرفته نشد و مسکوت باقی ماند.
بافنده با بیان این مطلب که هر وسیله نقلیه ای سهمی را در افزایش آلودگی هوای شهر تهران داراست، گفت:از آنجایی که خودروهایی که هم اکنون در ناوگان تاکسیرانی فعال می باشند از استاندارد بالایی برخوردار نیستند، می توان گفت که تاکسی ها نیز سهم قابل توجهی را در تشدید آلودگی هوای شهر تهران دارند.
وی با اعلام اینکه در حال حاضر برای تمامی تاکسی های پایتخت به دلیل وجود بار ترافیکی تنها امکان تردد با سرعت5/16 تا 18 کیلیومتر در ساعت وجود دارد ،افزود: یکی از عوامل افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوای شهر تهران می تواند عدم امکان افزایش سرعت تردد تاکسی ها باشد .
وی تصریح کرد: به همین جهت سازمان تاکسیرانی شهر تهران پیشنهاداتی را از جمله ایجاد خطوط ویژه تاکسیرانی ( HOV) در نقاط مختلف شهر ارائه داده است که خوشبختانه با استقابل و موافقت مسئولین شهرداری تهران روبرو شده است.
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی پایتخت بر لزوم انجام بررسی های کارشناسانه جهت تحقق امر مذکور تاکید کرد و گفت:با توجه به اینکه اجرایی نمودن طرح فوق از اهمیت بسزایی برخوردار است، بنابراین لازم است که با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.
احمدی بافنده در ادامه سخنان خود یکی از علل عدم ورود خوردوهای مطلوب و وارداتی به ناوگان تاکسیرانی را بالا بودن درصد سود عوارض گمرکی این دسته از خودروها دانست و گفت: از اینرو لازم است که دولت محترم نسبت به ایجاد شرایط نسبتاً خوب برای رانندگان تاکسی ،امکان ورود این دسته از وسایل نقلیه را به ناوگان حمل و نقل عمومی فراهم آورد.
به گفته وی، هم اکنون دولت 5/82 درصد از هزینه تامین اتوبوس را به شهرداری های سراسر کشور می دهد .
وی با اعلام اینکه ناوگان تاکسیرانی تهران همپای ناوگان اتوبوسرانی در حال ارائه خدمت به شهروندان می باشد ،لازم است که برنامه ها و تسهیلاتی مناسب جهت ورود خودروهای ارزان قیمت ،کم استهلاک و کم مصرف به این ناوگان پیش بینی شود.
بافنده در پایان خاطرنشان کرد: تمامی خودروهای فعال در ناوگان تاکسیرانی پایتخت به منظور انجام تست های معاینه فنی هر سه ماه یکبار به صورت رایگان معاینه فنی می شوند.