خبری از ارز مرجع نیست
به گزارش خبر خودرو، دبیر انجمن قطعه سازان از عدم بازگشایی LC داخلی خبر داد و گفت: عليرغم قولهای داده شده مبنی بر فعال سازی LC های داخلی ، این اقدام عملی نشده است و در صورتیکه این امرعملی شود مشکلات قطعه سازان تا حدودی حل خواهد شد.
ساسان قربانی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو گفت: با فعال شدن LC داخلی نیز مشکلات ادامه خواهد داشت زیرا افزایش نرخ سود تسهیلات از طرفی و همچنین عدم تامین ارز مرجع و گشایش اعتبار محدودیت ها را چندین برابر کرده است.
وی افزود: با توجه به افزایش هزینه ها ،نرخ ارز مرجع حدود 10 درصد افزایش یافته است که این ميزان افزایش به گونه ای باید در قیمت تمام شده محصولات لحاظ شود که در حال حاضر باید گفت که خبری از ارز مرجع نیست و همچنین نرخ مواد اولیه حدود 50درصد افزایش یافته است که بر همین اساس تولید کننده حداقل باید 30 درصد افزایش قیمت داشته باشد تا بتواند هزینه ها را جبران کند که متاسفانه هنوز این امر اتفاق نیفتاده است.
وی تصریح کرد: با وجود این مشکلات هم اکنون شرکت های خودروسازی کشور به دلیل این عوامل مجبور به کاهش تولید شده اند و همچنین پرداخت های خودروسازان به قطعه سازان با مشکل مواجه شده است و از طرفی هم شرکت های خودروسازی در دریافت تسهیلات و افزایش قیمت خودرو با محدودیت مواجه هستند و سیستم بانکی نیز با وجود این مشکلات صنعت کشور را همراهی نمی کند.
وی عدم همراهی بانکها را باعث افزایش مشکلات دانست و گفت: عليرغم همه قولهای داده شده متاسفانه بانکها با بخش صنعت همراهی نمی کنند و در صورتیکه شرکتی دارای اقساط معوقه باشد برای آن شرکت محدودیت ایجاد کرده و تولید کننده نمی تواند به راحتی به فعالیتش ادامه دهد.
دبیر انجمن قطعه سازان افزود:در ماههای پایانی سال انتظار می رود سریعاً وزارت خانه های صنعت معدن و تجارت و اقتصاد برای ترخیص مواد اولیه قطعه سازان و خودروسازان که در گمرک انبار شده است ضمانت های گمرکی را تمدید کنند تا تولید ادامه یابد. در همین راستا گزارشی از سوی قطعه سازان منتشر شده است که برخی قطعه سازان به دلیل اینکه توان پرداخت عوارض گمرکی را ندارند مواد وارداتی را ترخیص نکرده اند بنابر این باید فرصتی به تولید کنندگان داده شود تا بتوانند مواد و قطعات با استفاده از ضمانت نامه گمرکی ترخیص کنند.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد: در شرایط حساس کنونی باید بیش از پیش به تولید توجه شود .در حال حاظر قطعه سازان تلاش می کنند به هر ترتیب چرخه تولید را متوقف نکنند ولی نباید فراموش کرد گره های وجود دارد که نه خودروساز و قطعه ساز نمی توانند آنها را باز کنند که از جمله می توان به قیمت مواد اولیه ارز و سود بانکی و تسهیلات و ضمانت نامه های گمرکی اشاره کرد.
__________________