عدم ضرورت افزایش سهم دوگانه سوزها در سبد سوخت کشور
![]()
به گزارش خبر خودرو، معاونت ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور با بیان اینکه هم اکنون صنعت سی ان جی کشور از مرحله ابتدایی عبور نموده و لازم است که با فراهم شدن مقدمات لازم مراحل پیشرفت را نیز پشت سر گذارد، اظهار داشت: در این میان باید به تولید خودروهای پایه گاز توسط شرکت های خودروساز توجه ویژه ای شود. علی ربیعی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو ضمن تاکید بر لزوم تولید خودروهای با کیفیت دوگانه سوز، افزود: در چند ساله اخیر به لحاظ مختلف از جمله فرهنگ سازی جهت استفاده از خودروهای دوگانه سوز، بر امر ایجاد استانداردهای ایمنی و ضرورت کاهش مصرف سوخت دوگانه سوزها توجه کافی صورت نپذیرفت. اما هم اکنون با توجه به اینکه در مرحله رشد و تکامل به سر می بریم، رعایت موارد مذکور به شدت مورد توجه مسئولین ذیربط قرار گرفته است.
وی ضمن مناسب اعلام نمودن شمار خودروهای دوگانه سوز که هم اکنون در سطح کشور در حال تردد می باشند، ابراز داشت: با توجه به اینکه در سبد سوخت کشور برای دوگانه سوزها سهم 25 درصدی پیش بینی شده و از آنجایی که هم اکنون تعداد این دسته از خودروها به بیش از 3 میلیون دستگاه افزایش یافته است، بنابراین می توان گفت که در حال حاضر نیازی جهت افزیش کمی دوگانه سوزها احساس نمی شود.
وی با اشاره به سیاست های اخیر دولت مبنی بر تولید خودروهای پایه گاز سوز و کاهش میزان تبدیلات کارگاهی خودروهای دوگانه سوز، گفت: از آنجایی که استفاده از خودروهای پایه گاز سوز تفاوت های عمده ای از جمله پیمایش بالاتر، مصرف سوخت کمتر و نیز ایمنی بیشتر را در مقایسه با استفاده از خودروهایی که به صورت کارگاهی تبدیل می شوند دارا هستند، از اینرو هم اکنون مسئولین مربوطه درصدد فراهم آوردن مقدمات لازم جهت افزایش سهم شرکت های خودروساز جهت تولید دوگانه سوزها می باشند.
وی با بیان اینکه متوسط پیمایش خودروهای دوگانه سوز که به صورت کارگاهی تبدیل شده اند، بین 100 الی 150 کیلومتر در ساعت می باشد، تصریح کرد: این در صورتی است که میزان پیمایش در خودروهای پایه گاز سوز تفاوت قابل ملاحظه ای با سایر دوگانه سوزها دارد.
به گفته وی، طی سال های اخیر ، شرکت های خودروساز داخلی ملزم به تولید خودروی دوگانه سوز به صورت پایه گاز سوز شدند که خوشبختانه در این راستا شاهد همکاری مناسب این شرکت ها بوده ایم.
معاونت ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور در ادامه سخنان خود یادآور شد: ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور به منظور جلوگیری از ادامه روند دوگانه سوز شدن خودروها به صورت کارگاهی تدابیری را از جمله جلوگیری از ورود بی رویه مخازن سی ان جی وارداتی بی کیفیت اتخاذ نموده است.
ربیعی در ادامه سخنان خود بر لزوم توسعه جایگاه های سی ان جی تاکید کرد و گفت: تعداد کم مراکز عرضه سی ان جی مشکلاتی را برای دارندگان خودروهای دوگانه سوز در زمان سوخت گیری فراهم آورده و از اینرو لازم است که تعداد جایگاه های سی ان جی متناسب با خودروهای دوگانه سوز افزایش یابد.
وی در پایان با اشاره به وجود 2 هزار باب جایگاه سی ان جی در کشور، خاطرنشان کرد: در این میان لازم زمینه حضور بخش خصوصی در این عرصه فراهم آید.