بلوغ خودروسازان ایرانی در طراحی و تولید


به گزارش خبر خودرو، رئیس دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ، مهمترین چالش کنونی صنعت خودرو ایران را عدم رقابت پذیری عنوان کرد و گفت : مشکلی که هم اکنون به جهت عدم رقابت پذیری در صنعت خودرو کشور ایجاد شده است موجب گردیده تا خودروهای قدیمی با تیراژ بالا در کشور تولید و مشتریان مجبور به استفاده از این مدل خودروها شوند.
دکتر شجاعی فرد در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو ، افزود : گرچه در خودروهای تولیدی در داخل تغییراتی نیز صورت می گیرد ولی واقعیت این است که تغییرات بسیار سطحی و بی اهمیت است.
وی تنها راه پیشرفت صنعت خودرو ایران و حضور جدی در بازارهای جهانی را ورود خودروهای با کیفیت به کشور دانست و گفت : به نظر می رسد برای توسعه و پیشرفت صنعت خودرو و افزایش رقابت پذیری در این صنعت باید حداقل 10 درصد از خودروهای تولیدی در کشور ، خودروهای وارداتی با تعرفه پایین باشند .
وی تصریح کرد : چنانچه درصدی از خودروهای تولیدی در کشور ،خودروهای وارداتی نباشند و مشتری اختیاری در انتخاب خودرو نداشته باشد ،صنعت خودرو ایران پیشرفتی نخواهد داشت کما اینکه پس از گذشت بیش از 45 سال از تولید خودرو، صنعت خودروسازی کشور رو به مونتاژ آورده است در حالی که خودروسازان داخلی از توانایی های لازم برخوردار بوده و به بلوغی رسیده اند که می تواند اقدام به طراحی و تولید خودرو های قابل رقابت و صادراتی نماید.
وی گفت : اما به جهت اینکه سود حاصل در صنعت خودرو ، سود بالایی نیست و معمولا به جهت تیراژ تولید محدود ، حاشیه سود خودروسازان نیز پایین است کمتر موجب تغییر در حوزه طراحی و عدم رقابت در صنعت خودرو می شود و متاسفانه در این راستا سایر بخش ها نیز به این موضوع کمک می نمایند.
وی افزود : البته نیت اغلب شرکتها در این راستا خیر است اما متوجه نیستند که این روش تیشه به ریشه صنعت خودرو خواهد زد نشانه کامل این روند حرکت و اثرات آن ادامه مونتازکاری در صنعت خودرو باز گذشت بیش از 45 سال است.
__________________