افزایش قیمت سوخت بدون تقویت حمل و نقل عمومی باعث نارضایتی میشود
به گزارش خبر خودرو، سهم جا به جاییهای درون شهری تهران با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای نخستین بار در نیمه دوم سال 90 از مرز 50 درصد گذشت.
مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران با انتشار گزارشی ضمن مقایسه پایتخت کشورمان با سه شهر موفق دنیا در زمینه حمل و نقل عمومی به بررسی نقاط قوت و ضعف حمل و نقل شهری تهران پرداخته است.
بر اساس این گزارش، ترافیک تهران در مقایسه با شهرهای سئول (کره جنوبی)، کوریتیبا (برزیل) و پایتخت سنگاپور، سهم کمتری در استفاده از حمل و نقل عمومی دارد در صورتی که حدود 80 درصد جا به جاییها در شهرهای موفق جهان از طریق حمل و نقل شهری انجام میشود.
این گزارش میافزاید، طول خطوط متروی سئول که جمعیتی 5/1 برابر تهران دارد، بیش از 3 برابر خطوط متروی تهران است و سنگاپور که جمعیتی نصف تهران دارد، بیش از تهران از خطوط ریلی برخوردار است
بنا بر این گزارش قیمت بنزین در ایران در مقایسه با نرخ جهانی در پایینترین سطح کشورهای آسیایی قرار دارد که این عامل در کنار کم توجهی تاریخی به حمل و نقل عمومی، تأثیر فراوانی در استفاده از خودروهای شخصی و تشدید ترافیک داشته است.
این گزارش اضافه میکند بر خلاف سایر کشورها که در آنها استفاده از تاکسی به صورت دربست توسط یک مسافر معمول است، در تهران تاکسیها در یک زمان توسط تعدادی از مسافران مورد استفاده قرار میگیرند که این موضوع علاوه بر نرخ پایین بنزین، موجب استفاده بالا از تاکسی شده است.
به موجب این گزارش در تهران با جمعیت 5/8 میلیون نفر سهم عمده حمل و نقل باید بر دوش شبکههای سریع و حجیم نظیر مترو و اتوبوسهای تندرو (BRT) باشد، چنانچه کوریتیبا در برزیل به رغم ضعفهای اقتصادی و تکنولوژیکی در زمینه توسعه مترو، از طریق گسترش شبکه پیوسته و با کیفیت اتوبوسرانی به خوبی توانسته از عهده تأمین سهم حمل و نقل عمومی بر آید.