دوج وایپر 2013
با تغییراتی که بر روی نسبت دندهها اعمال شده است به حداکثر سرعت وایپر 8 کیلومتر بر ساعت اضافه گشته تا بتواند به سرعت 331 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
به گزارش CarXR.com : وایپر خودرویی است که در طول دو دهه گذشته همواره با فراز و نشیبهایی همراه بوده است. از آن جائیکه دوج آن طور که باید و شاید نتوانست در طول این مدت وایپر را در مقابل رقبای آمریکایی و اروپایی اش سرپا نگه دارد کرایسلر تصمیم گرفت تا یک زیر برند خاص برای آن در نظر بگیرد و وایپر را جدای از برند دوج قرار دهد.
اقدامی که هرچند باعث میشود توجه بیشتری به این خودرو شود اما امکان بروز تغییرات گسترده در سبک طراحی را از طراحان میگیرد چرا که آنها باید به هویت قبلی خودرو نیز توجه داشته باشند. بنابر این نیاز به تغییراتی که وایپر را به روزهای اوج بازگرداند و در عین حال بر اصالت آن خدشه وارد نکند احساس میشود. این تغییرات به طرز محسوسی چه در خارج و چه در داخل بدنه احساس میشوند. تغییرات صورت گرفته در نمای خارجی آن قدر چشمگیر است که که کمتر شباهتی میان این وایپر و وایپر یک دهه قبل میتوان در آن پیدا کرد. چراغ های منحنی و فرم گوهای شکل وایپرهای گذشته جای خود را به چراغ هایی با طراحی خشن تر و کشیده تر و بدنهای مملو از فرو رفتگیها و برآمدگی ها دادهاند .
تغییرات صورت پذیرفته در کابین نیز کاملا محسوس و تاثیرگذارند. در حالی که طراحی داشبورد یکی از نقاط ضعف جدی وایپر بود و کیفیت پایین ساخت آن باعث سرافکندگی اش در برابر رقبا میشد؛ این طرح جدید و مردانه، نقاط ضعف همیشگی وایپر را به نقطه قوت تبدیل کرده و حقیقتا نمیتوان ایراد مهمی بر آن گرفت.
اما دوج تغییرات فنی گستردهای را نیز بر روی این خودرو انجام داده است؛ البته برخی از این تغییرات نظیر اجباری شدن نصب سیستم پایداری الکترونیکی اجتناب ناپذیرند. فرمان برای افزایش عملکرد خودرو تیز تر شده است؛ کمک فنرها به طور استاندارد به انواع آلومینیومی ساخت شرکت بیلستین و فنرهای پیچشی مجهز شده اند، رینگهای 19 اینچی نیز برای اولین بار با تایرهای پی زیروی ساخت پیرلی - نه میشلن- عرضه میشوند.
موتور کهنه کار 8.4 لیتری V10 نیز تا حد امکان سبک سازی شده است. مانیفولدهای ورودی از منیزیوم ساخته شده اند و سوپاپ ها نیز سبک تر گشتهاند. تمام بخشهای موتور از پیستونها گرفته تا شاتونها و میل لنگ، همگی مورد بازنگری قرار گرفتهاند که این تغییرات موجب افزایش 40 اسب بخاری قدرت و 40 پوند فوتی گشتاور شدهاند.
با تغییراتی که بر روی نسبت دندهها اعمال شده است به حداکثر سرعت وایپر 8 کیلومتر بر ساعت اضافه گشته تا بتواند به سرعت 331 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. افزایش قدرت موتور بدون تقویت شاسی و بدنه امکان پذیر نیست؛ به همین علت با استفاده از مواد سبک وزن و مستحکم؛ شاسی خودرو تا 50 درصد نسبت به گذشته قویتر شده است در حالی که وزن آن 11.4 کیلوگرم کاهش یافته است.
وایپر در ابتدای فروش در دو گونه ی "وایپر" و "وایپر " GT عرضه میشود که گونه اولی بیش از همه برای طرفداران سرسخت و کسانی که تنها عاشق رانندگی با وایپر هستند تولید شده است. این مدل از کمک فنرهای بیلستین استفاده نمیکند؛ فضای داخل آن به طور پایه سیاه رنگ است و فاقد برخی تجهیزاتی است که گونه GT از آنها بهره میبرد؛ تجهیزاتی که وجه تمایز این دو مدل و البته مشتریانشان محسوب میشوند!