الزامات اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها در حوزه CNG
الزامات اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها در حوزه CNG
رویکرد دولت در مرحله دوم اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، نباید فقط ایجاد درآمد جهت تامین یارانه نقدی باشد، بلکه می بایست به منظور:
1- جلوگیری از تبعات امنیتی، سیاسی و اجتماعی ناشی از عدم توسعه جایگاه های CNG و افزایش روزافزون مدت زمان انتظار برای سوختگیری در این جایگاه ها، با توجه به کمبود حداقل 1000 جایگاه CNG در کشور
2- حمایت از سرمایه گذاری های انجام شده و اشتغال ایجاد شده در صنعت CNG
3- ایجاد رونق در بخش های مختلف صنعت CNG مانند خودروسازی، مخزن سازی، کمپرسورسازی و کیت سازی، از طریق ایجاد امکان توسعه جایگاه های CNG، به عنوان گلوگاه این صنعت
4- جلوگیری از افزایش آلودگی هوا
دو عامل مهم تناسب منطقی بین قیمت CNG و بنزین و همچنین تعیین کارمزد مناسب برای جایگاه های CNG، مورد توجه جدی قرار گیرد.
در رابطه با رعایت تناسب منطقی بین قیمت CNG و بنزین باید خاطر نشان ساخت:
1- اکنون با توجه به اینکه یک پنجم بنزین مصرفی کشور 700 تومانی و چهار پنجم آن 400 تومانی است، لذا متوسط قیمت بنزین مصرفی در کشور، 460 تومان می باشد و با توجه به قیمت 300 تومانی CNG به ازای هر متر مکعب، قیمت CNG بیش از 65% قیمت بنزین است.
2- به دور از عدالت و انصاف است که قیمت گاز تحویلی به جایگاه های CNG بیش از قیمت صادرات این حامل انرژی به به کشور ترکیه باشد.
3- چنانچه گاز تحویلی به جایگاه های CNG، ببر مبنای قیمت صادرات باشد، می بایست بنزین نیز به قیمت FOB خلیج فارس عرضه گردد.
در تعیین کارمزد مناسب برای جایگاه های CNG، موارد زیر می بایست مورد توجه جدی قرار گیرد:
1- ایجاد توجیه اقتصادی برای جایگاه های با ظرفیت متوسط (400 متر مکعب بر ساعت) به منظور حل مشکل کمبود جایگاه در کلانشهرها که با کمبود زمین و گرانی شدید قیمت آن روبرو هستیم
2- قطع شدن اعطای کمپرسور رایگان توسط دولت و لزوم تامین آن توسط سرمایه گذار بخش خصوصی
3- لزوم خصوصی سازی بیش از 80% جایگاه های CNG تک منظوره کشور، به منظور افزایش بهره وری
4- ضرردهی جایگاه های با فروش کمتر از 300 هزار متر مکعب در ماه شامل:
4-1- جایگاه های دومنظوره با ظرفیت های 250 و 500 متر مکعب بر ساعت (حدود 300 جایگاه در کشور)
4-2- جایگاه هایی که در مناطقی واقع شده اند که تعداد خودرو گازسوز کافی برای سوختگیری وجود ندارد (احداث جایگاه بیش از نیاز خودروهای گازسوز موجود در این مناطق، مانند خمین، آبادان، ماهدشت کرج، انار، شهر بابک و ...).
5- هزینه های بسیار بالای دوران ساخت و بهره برداری جایگاه های CNG با توجه به فشار کاری بسیار بالا (12 هزار برابر فشار گاز خانگی)، پیچیدگی های فنی، تکنولوژی بالا و وارداتی بودن قطعات یدکی مورد نیاز (یک جایگاه CNG به دلیل موارد مذکور با یک پالایشگاه کوچک مقایسه می شود)
6- افزایش سالیانه حداقل دستمزد توسط وزارت کار
7- افزایش سالانه ضریب مالیات و عوارض ارزش افزوده
8- افزایش دیماند و قیمت برق مصرفی جایگاه های CNG در مرحله دوم اجرای طرح هدفمندی یارانه ها
9- تورم سالیانه
10- افزایش سالانه تعرفه انواع بیمه جایگاه های CNG (مسئولیت مدنی، شکست ماشین آلات و آتش سوزی)
11- قرار گرفتن در شرایط بسیار دشوار تحریم که افزایش چند برابری زمان تامین قطعات یدکی و در نتیجه افزایش خواب جایگاه ها و همچنین افزایش چندین برابری هزینه تامین قطعات یدکی جایگاه ها را به دنبال دارد.
12- کاهش فروش جایگاه ها در نتیجه افزایش قیمت CNG در مرحله دوم اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها