تولید لاک پشتی خودروهای پایه گازسوز
علیرغم اینکه طراحی و نمونه سازی مراحل سهگانه و حتی پیش تولید موتور پایه گازسوز به خوبی انجام گرفت اما متأسفانه تولید آن با تأخیر بسیار طولانی مواجه شد به طوریکه علیرغم مصوبه هیات دولت مبنی بر مشروط کردن شمارهگذاری تاکسیهای تولیدی توسط خودرو سازان به داشتن موتور پایه گازسوز از اردیبهشت ماه سال 88، تا کنون تنها 30 هزار خودرو پایه گازسوز در کشور تولید شده است. به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی CNG کشور، رییس هیات مدیره شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) دلایل تاخیر در تولید خودروهای پایه گازسوز را موارد زیر بر می شمرد:
1- برخی از قطعهسازان داخلی آمادگی کافی برای تولید قطعات موتور ملی را نداشتند.
2- برخی از قطعاتی که از خارج تأمین میشد با مشکلات تحریم مواجه شد.
3- به دلیل رقابت شدید بین موتور ملی و موتورهای وارداتی و با توجه به این که تولید موتور ملی منافع بسیاری از وارد کنندگان و کارگزاران آنها را به خطر میاندازد نسبت به این موضوع مقاومت میشود.
در حالی که براساس برخی اخبار غیر رسمی گفته میشود تولید این موتور متوقف شده است، تولید موتور پایه گازسوز متوقف نشده ولی کندتر از برنامه انجام گرفته است. موانع فنی آن هم به آماده نشدن خط تولید در ایران خودرو، مهیا نشدن برخی قطعه سازان داخلی برای تولید قطعات سفارش داده شده و خودداری تعدادی از قطعه سازان خارجی از همکاری مناسب پس از جدی شدن تحریمها بوده است.
جانمایی جدید
مهندس میر سلیم افزود: یکی دیگر از اقداماتی که در حال پیگیری است جانمایی مخزن CNG در کف خودرو است، چرا که امکان افزایش گنجایش ذخیره سوخت CNG و در نتیجه پیمایش بیشتر را فراهم میکند، برای انتقال مخازن ذخیره سوخت CNG از صندوق عقب به کف خودروهای گازسوز نیاز به طراحی کفی جدید می باشد.