موتورهای آسنكرون
به خاطر كاربرد فراوان این موتور در لوازم خانگی و كارخانجات و …. توضیح كامل تری نسبت به موتورهای سنكرون در این وبلاگ مینویسم
ساختمان موتور آسنكرون:
1- استاتور
2- روتور
استاتور: یك استوانه تو خالی ، كه این استوانه از صفحات نازك فولاد سیلیسیم دار به ضخامت 5/0 میلیمتر ساخته شده است.و این استوانه داخل یك پوسته چدنی پیچ شده است .
روتور: از یك استوانه آهنی كه از ورقه های مخصوص فولاد كه نسبت به هم عایق هستند ساخته شده و روی محوری سوار میشود .
در محیط این استوانه شیارهائی یا سوراخهائی تعبیه شده كه این شیارها نیمه بسته یا تمام بسته هستند. كه انواع مختلفی دارد :
1- روتور قفسه سنجابی : از یك عده میله مسی یا آلومینیومی كه در شیارهای محیطی استوانه آهنی كار گذاشته است.كه بر دو نوع است كه نوع اول از میله های گرد تشكیل شده است و در نوع دوم از میله های مستطیلی و یا به شكل دو دایره كه به هم متصل و یا جدا از هم هستند تشكیل میشود .
روتور های قفسه ای یك طبقه ، گشتاور خوبی در شروع به كار ندارند .
روتور های قفسه ای دو طبقه ، گشتاور خوبی در شروع به كار دارند .
آیا می دانید چرا شیارها در روی روتور مورب می باشد ؟ با مورب كردن شیارها ، لرزش و صداهای موتور جلوگیری می كند. همچنین از تمایل روتور به ایستادن و قفل شدن در موقع راه اندازی جلوگیری می كند .
2- روتور سیم پیچی شده : به جای میله ، استاتور را می توان سیم پیچی سه فاز كرد و این سیم پیچها را به صورت ستاره وصل می كنیم . در روی محور این موتور سه حلقه كه نسبت به هم و نسبت به محور عایق هستند (رینگ) قرار دارد . سه سر سیم پیچی روتور به این سه حلقه متصل می شود و به وسیله جاروبكهائی كه روی حلقه ها تكیه دارند به یك مقاومت سه فاز ستاره متصل میشود.