رقابتی نمودن بازار خودروهای داخلی؛ کلید ارتقا بخشی محصولات
به گزارش خبر خودرو، عضو هیئت علمی دانشکده فنی – مهندسی دانشگاه تهران نبود مراکز آزمون جاده ای خودرو در کشور را از دلایل اصلی عدم توجه خودروسازان به فنون طراحی خودرو در کشور دانست و گفت: اینکه ایجاد مراکز آزمون جاده ای برای خودرو می تواند یکی از عواملی باشد که صنعت خودروسازی کشور را با تحول روبرو نماید ، امری واضح و مبرهن است اما نمی توان گفت که دلیل بی توجهی خودورسازن کشور بر مقوله طراحی و تولید پلتفرم های جدید خودرو، نبود چنین مراکزي می باشد.
دکتر کارن ابری نیا در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اعلام اینکه مشکل صنعت خودروسازی کشور در حال حاضر نبود مراکز آزمون جاده ای نیست، افزود: مسئله اصلی وجود بازار انحصاری برای خودروهای تولید داخل می باشد.
وی با بیان این مطلب که خودروسازان داخلی عملاً علاقه ای جهت ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدی خود ندارند، ابراز داشت: از آنجایی که هم اکنون بازار خودروهای داخلی به دلیل تعرفه های بالای گمرکی منحصراً دراختیار شرکت های خودروساز داخلی قرار دارد و تقاضای کافی برای محصولات تولیدی خودروسازان کشور وجود دارد، از اینرو می توان گفت که با وجود شرایط فعلی هم اکنون هیچگونه الزامی برای شرکت های سازنده خودرو جهت ارتقا بخشی بر کیفیت محصولاتشان وجود ندارد.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، راهکاری که در این میان می توان ارائه داد این است که به صورت تدرجی از تعرفه واردات خودروهای خارجی به منظور رقابتی نمودن بازار خودرو، کاسته شود، البته این کارهکار پیش از این نیز ارائه گردیده بود اما به دلایلی مورد استقبال قرار نگرفت.
ابری نیا متذکر شد: رقابتی نمودن بازار خودروهای داخلی، کلید ارتقا بخشی بر محصولات گروه خودرویی می باشد.
وی در پایان بر ضرورت احداث مراکز آزمون جاده ای در کشور تاکید و خاطرنشان کرد:مسلماً احداث چنین مراکزی در کشور می تواند زمینه رشد و شکوفایی را برای صنعت خودروسازی کشور به ارمغان آورد.