تنها 8 کارخانه سازنده تریلر نشان استاندارد دارند
به گزارش خبر خودرو، مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح و استانداردسازی سپر کامیون و تریلرهای ساخت داخل، گفت: به منظور کاهش تلفات تصادفات خودروهای سنگین آیین نامه ای مبنی بر کاهش سطح ارتفاع سپرکامیون ها از چندی پیش تصویب شده،اما متاسفانه مورد توجه بسیاری از شرکت های تولید کننده کامیون و تریلر قرار نگرفت.
بلغاری در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، مسئولیت جلوگیری از تردد کامیون ها و تریلرهایی که فاقد ایمنی و استاندارد لازم می باشند را بر عهده پلیس راهور ناجا دانست و افزود:متاسفانه علیرغم همه تاکیدات سازمان ملی استاندارد باز هم پلیس نسبت به عدم شماره گذاری تریلر و کامیون هایی که استاندارد کافی را رعایت ننموده اند،بی توجه می باشد و شماره گذاری آنها ادامه می دهد.
وی ضمن تاکید بر ضرورت جلوگیری از تردد کامیون و تریلرهایی که کاهش ارتفاع سپر آنها به لحاظ دارا بودن ایمنی لازم رعایت نشده، ابراز داشت: سازمان ملی استاندارد در این خصوص مذاکرات و مکاتباتی را با پلیس راهور ناجا ترتیب داد اما متاسفانه نتیجه بخش نبوده است.
وی با بیان این مطلب که علت تشدید اثرات و ضربات ناشی از وقوع تصادفات رانندگی، نا ایمن بودن سپر کامیون ها و همچنین عدم وجود ایمنی جانبی در آن ها می باشد، اظهار داشت: این مسئله از آنجا حائز اهیمت است که در بیشتر تصادفات خودروهای سواری به زیر این کامیون ها می روند.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با اشاره به مکاتبات وزارت صنعت، معدن و تجارت با پلیس راهور ناجا در خصوص امر مذکور، گفت: پلس راهور ناجا می توانند از طرق مختلف از جمله عدم شماره گذاری تریلر و کامیون های فاقد استاندارد، جلوگیری از تردد آن ها در مبادی ورودی و خروجی شهرها و نیز عدم مجوز تحویل بار، همکاری لازم را با سازمان های ذیربط داشته باشد.
بلغاری ضمن اشاره به فعالیت تعداد بیشماری از کارخانجات سازنده تریلر و کامیون در کشور، گفت: با این وجود تنها 8 کارخانه سازنده تریلر ضوابط استاندارد را رعایت و نشان استاندارد را اخذ نموده اند.
وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه علیرغم همه این مطالب ، بازهم پلیس راهور ناجا مجوز شماره گذاری را برای تمامی کارخانجات سازنده تریلر صادر می کند این در حالیست که استاندارد محصولات تولیدی این کارخانجات مورد تایید نیست.