خودروسازان برای تولید موتورهای یورو 4 نیازمند تجربه هستند




Click here to enlarge
Click here to enlargeبه گزارش خبر خودرو،عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ضمن بیان اینکه هم اکنون بیش از نیمی از خودروهای تجاری تولید شده در کشور با برند داخلی تولید می شوند، گفت:از آنجایی که مطرح می شود بر اساس سند چشم انداز 1404 می بایست میزان تولیدات صنعت خودروسازی کشور در پایان این برنامه به 3 میلیون دستگاه در سال افزایش یابد به طوری که برند نیمی از خودروهای تولیدی نیز، ایرانی باشد،می توان گفت در حال حاضر نیز صنعت خودروسازی کشور توانسته در راستای هدف دوم یعنی تولید نیمی از خودروها با برند داخلی موفق عمل کند.
دکتر مشهدی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبرخودرو گفت: بر روی تولید موتوردر خودروهای یورو 4 اقدامات اساسی صورت گرفته است که البته باید گفت این تعداد هم اکنون محدود است و امید است تا پایان سال به تولید انبوه برسد.
وی با اعلام اینکه هم اکنون دانش فنی دستیابی به هدف مذکور از حیث وجود سیستم های نرم افزاری در دانشگاه ها و شرکتهای صنعتی کشور وجود دارد، بیان داشت:با این وجود،صنعت خودروسازی کشور به منظور تحقق امر فوق هنوز نیازمند کسب تجربه می باشد زیرا متاسفانه تا کنون در این رابطه غالبا از تجربیات شرکت های خارجی بهره گیری نموده است.
وی بر لزوم حوصله بیشتر شرکت های خودروساز داخلی در راستای طراحی و ساخت موتور های یورو 4 تاکید كرد و گفت: با توجه اینکه طراحی و ساخت موتورهای یورو 4 عملاً اقدامی پیچیده و زمان بر می باشد،لازم است که شرکت های خودروساز داخلی برنامه های طولانی مدت را در این خصوص پیش بینی نمایند. اما با توجه به اینکه همواره در همه مقاطع، خودروسازان اهداف را در کوتاه مدت می بینند، تنها راه تحقق آنها را در همکاری خارجی جستجو می کنند.
مشهدی تصریح کرد: با توجه به اینکه اجرایی نمودن امر فوق برای خودرسازان هزینه هایی را نیز در بر خواهد داشت،از اینرو این شرکت ها ترجیح می دهند تا زمانی که خودروهایشان به فروش می رسد از انجام هزینه های مذکور اجتناب نمایند.
وی در پایان گفت: کاهش تعرفه خودروهای وارداتی می تواند زمینه رقابت را برای شرکت های خودروساز داخلی و در نهایت موجبات ارتقای سطح کیفی خودروها ی تجاری و نیز اجبار آنان در طراحی و ساخت موتور های جدید را فراهم آورد.