حرکت موفق ایران خودرو در مسیر تولید موتور ملی پایه گاز سوز
به گزارش خبر خودرو،مدیر گروه خودرویی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور ضمن تاکید بر ضرورت تولید موتور ملی خودروهای پایه گاز سوز توسط شرکت های خودروساز داخلی ، گفت:در سالهای اخیر طی تلاش های صورت گرفته، شرکت خودروساز ایران خودرو توانست با ارائه محصولی تحت عنوان خودروی "EF7 " در راستای تحقق این مهم گامی موثر بردارد.
هاشمی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با بیان این مطلب که این شرکت خودروساز سال گذشته توانست 20 الی 25 درصد از خودروهای دوگانه سوز تولیدی خود را ، به صورت پایه گازسوز تولید و عرضه نماید، افزود: این شرکت خودروساز در سال گذشته 350 هزار دستگاه خودروی گاز سوز تولید نمود.
وی یادآور شد: می توان نتیجه گرفت که شرکت ایران خودرو در راستای جامع عمل پوشاندن بر امر فوق، حرکت زیر بنایی و موثری داشته است.
وی ضمن ناکافی دانستن تلاش ها و اقدامات صورت گرفته در این خصوص، اذعان کرد: سال گذشته شرکت ایران خودرو تعداد 60 هزار دستگاه خودروی پایه گاز تولید نمود که بر اساس برنامه های پیش بینی شده توسط این شرکت مقرر گشته که امسال این رقم به 80 هزار دستگاه خودرو افزایش یابد.
وی ضمن نا مناسب دانستن روند تولید خودروهای پایه گاز سوز در کشور،گفت: با توجه به اینکه دولت مبلغی نزدیک به یکصد میلیارد تومان به شرکت های خودروسازی جهت تولید موتور پایه گاز سوز کمک نموده از اینرو لازم است که تولید این دسته از خودروها در کشور با روندی مطلوب ادامه یابد.
سخنگوی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور با اعلام اینکه مقرر گشته که تا پایان برنامه پنجم توسعه صد درصد از خودروهای گاز سوز داخلی به صورت پایه گاز سوز تولید و عرضه شوند، افزود: هم اکنون تنها 20 درصد از محصولات به صورت پایه گازسوز تولید شده اند.
وی تصریح کرد، در پایان این برنامه ، شماره گذاری خودروهای دوگانه سوز منوط به پایه گاز سوز بودن آن ها خواهد بود.
نکته مهمی که هاشمی در ادامه سخنان خود به آن اشاره کرد این است که هم اکنون بسیاری از خریدران خودروهای پایه گاز به دلیل عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب در خصوص این دسته از خودروها، ناراضی هستند که لازم است مسئولین مربوطه توجهات لازم را در راستای ارائه خدمات پس از فروش مطلوب به خریداران این نوع از خودروها مبذول نمایند.
هاشمی همچنین بر ضرورت تغییر پلتفرم خودروهای دوگانه سوز (پایه گاز سوز)تاکید و اضافه کرد:به منظور حفظ ایمنی بیشتر و افزایش میزان استقبال از خودروهای دوگانه سوز، لازم به نظر می رسد که مکان مخازن سی ان جی خودروهای پایه گاز سوز از صندوق عقب به مکانی دیگر تغییر یابد.
وی با بیان این مطلب که میزان ذرات آلایندگی Nax در خودروهای دوگانه سوز با موتور بنزینی به مراتب بیشتر می باشد،اذعان کرد: البته صحت این مطلب هنوز به اثبات نرسیده اما آنچه که در این میان حائز اهمیت بوده و نیز به اثبات رسیده ،این است که استفاده از خودروهای گاز سوز در مقایسه با نوع بنزین سوزشان آسیب های کمتری را متوجه محیط زیست می نماید.
سخنگوی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت در پایان از برگزاری کنفرانس صنعت سی ان جی در هفته گذشته خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این کنفرانس، ارتقای صنعت سی ان جی با مشارکت گسترده خودروسازان و سایر دست اندرکارن صنعت سی ان جی کشور می باشد.