MTN گزارش عملکرد خود را منتشر کرد
تعداد مشترکین گروه MTN تا ۳۱ ماه مارس ۲۰۱۲ به ۱۷۰ میلیون و ۵۷۳ هزار نفر رسید که نسبت به تعداد ۱۶۴ هزار و ۵۰۱ مشترک ثبت شده در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱ رشد ۳٫۷ درصدی را در این سه ماه نشان میدهد.
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، با وجود افزایش سطح رقابت در بازارهای مهم، گروه MTN عملکرد چشمگیری داشته است.
مطابق با ساختار مدیریتی جدید گروه MTN، این گزارش شامل بررسی تفصیلی هر یک از پنج شعبه بزرگ (MTN آفریقای جنوبی، MTN نیجریه، MTN ایرانسل، MTN غنا و MTN سوریه) و موارد قابل توجه از دیگر شعب است.
MTN آفریقای جنوبی با برخورداری از ۱۳٫۳ درصد مشترکین گروه، عملکردی عالی را در بازاری کاملا رشد یافته به ثبت رسانده است. در این سه ماهه تعداد مشترکین این شعبه به میزان ۳٫۲ درصد افزایش یافته است.
بخش دائمی با افزایش ۴/۴ درصدی عملکرد بسیار خوبی داشته که این امر عمدتا ناشی از به کارگیری برنامههای جذاب مبتنی بر داده بوده است. بخش اعتباری با وجود افزایش رقابت در بازار توانست تعداد مشترکین خود را ۲٫۹ درصد افزایش دهد. این امر ناشی از طرحهای تشویقی رقابتی از جمله تداوم موفقیت «طرح منطقه طلایی MTN» در کانالهای توزیع غیر رسمی است.
MTN نیجریه با در اختیار داشتن ۱/۲۵ درصد مشترکین گروه، تعداد مشترکین خود را در این سه ماهه ۳ درصد افزایش دادهاست. علیرغم اعتصاب سراسری در ژانویه و بازار رقابتی شدید، یک میلیون و ۲۵۸ هزار مشترک جدید به شبکه اضافه شده است.
کاهش مشترکین جدید در آغاز سال منجر به کاهش سهم MTN در بازار شده است. با این وجود، اقدامات اصلاحی باعث شد این شعبه بتواند ظرفیت شبکه را افزایش دهد و میزان مشترکین جدید را در ادامه سه ماهه فوقالذکر بهبود بخشد. هماهنگسازی پایگاه داده مشترکین ثبت شده MTN نیجریه با پایگاه داده NCC همچنان در جریان است. در این سه ماهه میانگین درآمد به ازای هر کاربر (به واحد پول نیجریه) به میزان ۱/۱ درصد کاهش داشته است.
۲۱٫۶ درصد از مشترکین گروه به ایرانسل تعلق دارد. باتوجه به اینکه ۴۹ درصد از سهام این شرکت به MTN تعلق دارد سهم آن از تعداد مشترکین ۱۱٫۰۹ درصد خواهد بود. عملکرد مثبت ایرانسل تداوم داشته و مشترکین آن ۶٫۲ درصد افزایش یافته است. همچنین سهم وی در بازار در این سه ماه افزایش یافته است.
MTN غنا نیز با در اختیار داشتن ۶٫۱ درصد از تعداد مشترکین گروه، موفق به افزایش ۲٫۳ درصدی تعداد مشترکین در این سه ماهه شده است. همچنین این شعبه توانسته است علیرغم فضای رقابتی موجود سهم خود را در بازار حفظ کند. این امر به دلیل ارائه طرحهای تشویقی جذاب و همچنین اجرای یک ساختار منطقهای به منظور مدیریت بهتر فروش و بازاریابی میباشد. تجدیدنظر در برنامههای ارزشدهی نقشی اساسی در افزایش ۴٫۳ درصدی میانگین درآمد به ازای هر کاربر (به واحد پول غنا) داشتهاست. مهلت نهایی جهت ثبتسیمکارت ۱ مارس ۲۰۱۲ بود که منجر به قطع خدمات ۲۱ هزار و ۲۷۳ مشترک یعنی ۲ درصد تعداد مشترکین شد. اپراتور ششم تلفن همراه این کشور در پایان آوریل ۲۰۱۲ شبکه خود را به صورت تجاری راهاندازی کرد.
MTN سوریه ۳٫۳ درصد از مشترکین گروه را در اختیار دارد. ناآرامیهای داخلی در این کشور ضمن متوقف ساختن عملکرد رو به رشد این شعبه، منجر به کاهش ۲۳ هزار نفری تعداد مشترکین و نیز کاهش ۸٫۵ درصدی میانگین درآمد به ازای هر کاربر (به لیره) شد.
دیگر شعب این اپراتور ۳۰٫۵ درصد مشترکین گروه را در اختیار دارند و تعداد مشترکان آنها به میزان ۵/۳ درصد افزایش یافته است. به علت نیاز به ثبت سیمکارت و در پی آن کند شدن روند بازار، تعداد مشترکین امتیان اوگاندا صرفا به میزان ۱٫۲ درصد افزایش یافته است.
MTN سودان با برنامههای جذاب ارزشآفرینی و بهبود سیستم توزیع توانست با رشدی خوب تعداد مشترکان خود را به میزان ۵٫۳ درصد در سه ماهه موردنظر افزایش دهد.
MTN کامرون نیزعملکردی خوب داشت و تعداد مشترکان خود را به میزان ۹٫۸ درصد افزایش داد. این امر به دلیل راهبرد جدی در توزیع غیر رسمی و همچنین برنامههای جذاب ارزشآفرینی به کار گرفتهشده میباشد. افزایش مشترکین امتیان ساحل عاج به علت حذف ۲۰۰ هزار سیمکارت بدون درآمد و همچنین کاهش مشترکین جدید به علت نیز به ثبتسیمکارت، اندک و به میزان ۰٫۵ درصد بود.