کرایه تاکسی با خدمات و هزینههای تاکسیرانان تناسب ندارد
به گزارش خبر خودرو، نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران با اعلام این که تعریف تاکسی و مأموریت متفاوت راننده تاکسی در کشور ما با همه جای جهان متفاوت است، گفت: امروزه حتی در افغانستان، عراق و بنگلادش نیز تاکسی را یک وسیله نقلیه لوکس میدانند در حالی که تاکسی در کشور ما معنای دیگری یافته است.
مهندس حسن بیادی افزود: ما میخواهیم با نرخ کرایه اندک با تاکسی به مقصد برسیم چرا که نگاهمان به آن در قالب وسایل حمل و نقل عمومی است و همین تعریف متفاوت سبب شده تعداد تاکسیها در کشور ما بیش از اندازه و لجام گسیخته رشد کند.
وی علت این افزایش را عدم توجه به حمل و نقل عمومی در گذشته دانست و اظهار کرد: احداث و گسترش مترو به موقع صورت گرفته و شهرسازی همگام با طرح جامع انجام نشده و همچنین محل زندگی افراد با محل کار آنها با هم تناسب ندارد و همه این مشکلات دست به دست هم دادهاند تا اختلافات بر سر کنترل نزخ کرایه تاکسی افزایش یابد.
مهندس بیادی با اشاره به این که نرخ کرایه تاکسی متناسب با خدماتی که ارائه میدهد و مبلغی که برای ارائه خدمات هزینه میکند نیست، تصریح کرد: گذشته از آن، هزینه نگهداری تاکسی در حال افزایش است و در یک جمله درآمد رانندگان تاکسی متناسب با خدمات و هزینههای آنها نیست.
وی با تأکید بر این که افزایش نرخ تورم و بروز مشکلات معیشتی تاکسیرانان، افزایش نرخ کرایه تاکسی را ناگزیر کرده، اضافه کرد: یک تاکسی خطی در یک نوبت کاری با احتساب ترافیک تنها 5 بار میتواند مسیر مورد نظر را طی کند و باز گردد و در هر مسیر نیز تنها میتواند 4 نفر را جابهجا کند و بنا بر این یک راننده تاکسی در یک شیفت 40 تا 50 نفر را جابهجا میکند.
نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران که در آستانه بررسی لایحه نرخهای پیشنهادی حمل و نقل عمومی از جمله نرخ کرایه انواع تاکسی در صحن مجلس شورای اسلامی سخن میگفت، در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به هزینههای گزاف تعمیر و نگهداری تاکسی، راننده تاکسی باید مبلغی را به عنوان کرایه از مسافران دریافت کند که برای او صرف داشته باشد.