ارتباط دادن همه ایرادهای کیفی خودروها به قطعه سازان داخلی نوعی کم لطفی است
به گزارش خبر خودرو، دبیر انجمن قطعه سازان با بیان اینکه هر خودرویی که تولید می شود از سطح کیفی مشخصی برخوردار است ، گفت : همواره هر شرکت خودروسازی در طراحی و تولید هر محصولی سطح کیفی مشخصی را برای آن تعریف می نماید.
ساسان قربانی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو اقزود : در این راستا قطعه سازان وابسته به زنجیره تامین شرکتهای خودروساز موظفند بر اساس سطح کیفی تعریف شده از سوی شرکتهای خودروساز تولید نموده و برای شرکتهای خودروساز ارسال کنند، بنابراین سطح کیفی یک قطعه متناسب با سطح کیفی خودرویی که طراحی شده، خواهد بود بنابراین بر اساس ضوابطی که شرکتهای خودروساز تعریف می نمایند، قطعه سازان موظند ضوابط کیفی تعیین شده را رعایت و قطعات سفارشی را بر همین اساس تحویل دهند.
وی با اشاره به رعایت این اصل در همه کشورهای صاحب صنعت خودرو اعلام کرد : در ایران نیز این موضوع باید رعایت شود .
وی در ادامه خاطر نشان کرد : تمام خودروهایی که در ایران داخلی سازی می شوند از سطح کیفی تعریف شده ای برخوردارند به عنوان مثال اگر قطعات برای موتور یا سیستم تعلیق و یا حوزه ایمنی خودرو باشند هر کدام تعریف خاص خود را دارند در حالی که قطعات تزیینی مثل داشبورد و یا صندلی نیز از تعریف دیگری برخوردارند.
وی تصریح کرد : هم اکنون تمام شرکتهای قطعه ساز موظفند استاندارد شرکتهای خودروسازی را رعایت کنند یعنی خودروساز هر قطعه را براساس استاندارد مورد نظر از قطعه ساز دریافت می کند.
وی گفت : چنانچه هر شرکت خودروسازی ، قطعه نامرغوبی را دریافت کند ، قطعا خودروساز مقصرخواهد بود بر همین اساس اظهار نظر مهندس میرخانی مشاور انجمن خودورسازان صحیح نیست زیرا اگر از پنچ شرکت قطعه ساز فقط 3 شرکت استاندارد های کیفی را رعایت کنند و 2 شرکت نیز این گونه نباشند طبعا شرکتهای خودروساز نباید از آنها خرید کنند.
وی تصریح کرد : البته در این راستا ممکن است قطعه سازی قواعد تولید را رعایت نکند که این مساله در همه جای دنیا وجود دارد اما قطعا در این زمان ***** ها و سیستم های کنترلی شرکتهای خودروساز است که نباید چنین اجازه ای را به شرکت قطعه ساز دهد.
وی گفت : بنابراین با این استدلالی که مطرح شد هر فردی که عنوان کند ، ایراد کیفی خودروها به قطعه بر می گردد نوعی کم لطفی است چرا که این اشکال بیشتر به شرکت خودروساز بر می گردد که قطعه را تحویل می گیرد.
دبیر انجمن قطعه سازان از جمله عوامل طرح چنین مسائلی در خصوص کیفیت صنعت قطعه سازی را مربوط به سیاست کاهش قیمت تمام شده تولید و به دنبال آن خرید قطعات غیر کیفی دانست گفت : صنعت خودرو هر کشوری به معنای صنعت خودرو و قطعه سازی است چرا که این دو بخش لازم و ملزوم یکدیگرند بنابراین اگر کشوری ادعا کند که صنعت خودروسازی قوی دارد قطعا باید صنعت قطعه سازی توانمندی نیز در کنار آن فعالیت داشته باشد البته شاید عکس این موضوع مصداق نداشته باشد بدین معنی که می توان قطعه سازی قوی در کشوری فعالیت داشته باشد اما صنعت خودروسازی توانمندی وجود نداشته باشد به طوری که امروز در برخی از کشورها، صنعت قطعه سازی توانمندی وجود دارد که قطعاتشان را صادر نیز می کنند در حالی که صنعت خودروسازی ندارند.
قربانی تصریح کرد : اگر در یک کشوری صنعت خودرو بخواهد رشد و توسعه یابد، باید خودروساز ، قطعه ساز و مسئولین ذی ربط مثل وزارتخانه های صنعت و معدن ،اقتصاد و دارایی و سیستم بانکی در هماهنگی با یکدیگر عمل نمایند تا نتیجه مورد انتظار کسب شود.
وی افزود : بنابراین این تصور که یک شرکت خودروسازی می تواند صنعت خودرو ایران را متحول کند ، تصور درستی نیست و از سویی اگر تصور شود که با فعالیت شرکتهای قطعه سازی نیز می توان به نتیجه مورد قبول در صنعت خودرو دست یافت نیز تصور اشتباهی است چرا که اصولا نمی توان تولیدات صنعتی چه خودرو و یا هر محصول دیگری را به صورت مجرد و جدای از عوامل و بخش های مرتبط مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد.