عمده قطعات استراتژیک خودروهای داخلی وارداتی است
به گزارش خبر خودرو، عضو انجمن سازندگان قطعات و تجهیزات وابسته به خودرو با اعلام اینکه صنعت قطعه سازی کشور در حیطه طراحی و ساخت قطعات استراتژیک خودرو در وضعیت نامطلوبی به سر می برد، گفت: متاسفانه صنعت قطعه سازی کشور ما به دلایل مختلف نتوانسته همگام و همپای صنایع قطعه سازی سایر کشورها درجات تعالی ورشد را بپیماید.
محسن رزمخواه در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اعلام اینکه هم اکنون اکثر قطعات استراتژیک خودرو ، جزء محصولات وارداتی به کشور می باشند، افزود:در حال حاضر صنعت قطعه سازی کشور ما به دلایل مختلف از جمله عدم حمایت های موثر از آن کماکان نتوانسته درعرصه تولید قطعات استراتژیک و اصلی خودرو موفق ظهور نماید، از اینرو این دسته از قطعات وابسته به خودرو عمدتاً از سایر کشورها خریداری و وارد می شوند.
وی ضمن اشاره به غیر استاندارد بودن برخی از قطعات "های تک" یا استراتژیک تولید داخل ، ابراز داشت: هم اکنون بسیاری از قطعاتی که در کشور تولید می شوند از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نمی باشند .
وی ادغام شدن واحدهای کوچک قطعه سازی را به عنوان راهکاری بسیار موثر در راستای بهبود وضعیت این صنعت در حیطه تولید قطعات استراتژیک خودرو برشمرد و اظهار داشت: ادغام شرکت ها و واحدهای کوچک قطعه سازی قطعاً می تواند از طریق افزایش سرمایه مالی قدرت تصمیم گیری را در شرکت های قطعه سازی به منظور حرکت به سوی تولید قطعات استراتژیک افزایش دهد .
وی افزایش میزان سرمایه گذاری به منظور توسعه خطوط تولید پیشرفته و ارتقای سطح کیفی قطعات و نیز ترغیب قطعه سازان به منظور سرمایه گذاری در بخش آراندی را از جمله مزایای ادغام واحدهای کوچک قطعه سازی برشمرد.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه سخنان خود متذکر شد: لازم است که توان طراحی و ساخت محصولات به شیوه مهندسی در صنعت قطعه سازی کشور ارتقاء یابد .
رزمخواه در پایان با بیان اینکه دست یابی به این مهم در سایه صرف سرمایه های هنگف امکان پذیر خواهد بود، خاطرنشان کرد:محقق شدن امر مذکور در کنار ادغام واحدهای قطعه سازی ثمراتی نظیر بومی سازی قطعات استراتژیک خودرو را برای صنعت قطعه سازی کشور به ارمغان خواهد آورد .