لزوم بازنگری بر سبد خودروهای فرسوده در کشور
به گزارش خبر خودرو، دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور با اعلام اینکه قطعات بکار رفته در خودروها اجازه بازگشت به چرخه حمل و نقل کشور را ندارند ،اظهار داشت: این امر بر همه واقف است که تمامی قطعات خودرو پس از اسقاط می بایست به صنایع بازیافت تحویل داده شوند.
علیرضا چلویی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اعلام اینکه تمامی مراکز اسقاط و بازیافت کشور ضوابط تدوین شده برابر قانون را مورد رعایت قرار می دهند، گفت: بر همین اساس کلیه قطعات خودروهای فرسوده به هیچ عنوان با عنوان قطعات یدکی به چرخه حمل ونقل باز نمی گردند.
وی متذکر شد: دلیل این امر را می توان ، عدم بازگشت مشکلات ناشی از بکارگیری قطعات خودروهای فرسوده به چرخه حمل و نقل کشور عنوان کرد.
وی به اعمال سیاست های حمایتی دولت در راستای تحقق هرچه بهتر این مهم اشاره کرد و ابراز داشت: با توجه به بالا بودن سن فرسودگی خودروها در کشور، عاقلانه و منطقی به نظر نمی رسد که قطعات آنها پس از اسقاط مجدداً مورد استفاده قرار گیرند و لازم است که حتماً تحویل صنایع بازیافتی کشور گردند.
وی یادآور شد: چنانچه سن فرسودگی خودروها در سالهای آتی به میزان قابل ملاحظه کاهش یابد، میتوان انتظار داشت که قطعات بکار رفته در خودروهای اسقاطی به لحاظ حفظ سرمایه ملی به عنوان قطعات یدکی مجدداً مورد استفاده قرار گیرند اما داشتن همچین انتظاری در شرایط کنونی، به هیچ عنوان صحیح نمی باشد.
وی با بیان اینکه در ماه های اولیه سال به دلایل مختلف از جمله تصویب بودجه لازم جهت از رده خارج شدن فرسوده ها از چرخه حمل و نقل، عملاً اقدام خاصی جهت اجرای طرح های نوسازی صورت نمی پذیرد، اظهار داشت: با همه این تفاصیر می توان گفت امسال در مقایسه با سال گذشته پیشرفت خاصی را جهت خارج نمودن فرسوده ها از سیستم حمل و نقل کشور تجربه ننموده ایم و در کل نتایج مطلوبی در این خصوص حاصل نشده است.
دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت در ادامه سخنان خود ضمن تاکید بر بازنگری بر سبد خودروهای فرسوده در کشور تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه میزان خودروهای فرسوده کاهش یافته و با در نظر گرفتن این مطلب که آمار و انباشتی از خودروهای فرسوده از سالهای دور وجود دارد که به لحاظ در دسترس نبودن آن ها و مسائلی از این دست هنوز به جمع اسقاطی ها ملحق نشده اند ،از اینرو لازم است که سبد خودروهای فرسوده افزایش یابد و خودروهای بیشتری مشمول شرکت در طرح نوسازی گردند.
چلویی ابطال کارت سوخت خودروهای فرسوده را به عنوان قوانین و مقرراتی برشمرد که دولت در راستای پیشبرد طرح نوسازی اعمال می نماید.
وی در پایان جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده را گامی موثر در راستای بهبود روند نوسازی و جایگزینی فرسوده ها اعلام و خاطرنشان کرد:با توجه به اینکه قدم نهادن در راستای اجرای قوانین به عنوان یک اصل کلی منجر به بهود روند اجرای قوانین می گردد می توان گفت که تحقق این امر می تواند در راستای تسریع بخشی بر روند خروج فرسوده ها از چرخه حمل و نقل کشور موثر واقع شود.