پلیس در توقف شمارهگذاری وانتنیسان تقصیری نداشت
قائم مقام مدیرعامل زامیاد در حوزه تأمین و تولید گفت: تأخیر در به روزرسانی استانداردهای نیسان وانت باعث توقف شمارهگذاری این خودرو شد و پلیس در این مسئله مقصر نبوده است.
مجید یحیایی قائم مقام مدیرعامل زامیاد در حوزه تأمین و تولید در یک نشست خبری اظهار داشت: سال گذشته 57 هزار دستگاه محصولات زامیاد تولید شد که پیشبینی میشود امسال این رقم به 70 هزار دستگاه برسد.
وی در مورد دلیل توقف پلاکگذاری وانت نیسان گفت: حدود دو ماه در تأمین قطعات خارجی با وقفه روبرو بودیم که در حال حاضر این مسئله برطرف شده است.
وی با بیان اینکه محصولات زامیاد باید در سال 91 از نظر استانداردی بهروزرسانی میشدند، افزود: در این خصوص باید 4 استاندارد از جمله نصب ترمز abs، فرمان دو تیکه و محدودکننده سرعت بهروزرسانی میشد.
وی ادامه داد: طبق مصوبه دولت، تا تیرماه امسال مجوز تولید وانت نیسان بدون نصب ترمز ضدقفل را داریم اما به صلاح ما نبود که در سال جاری وانت نیسان را بدون abs تولید کنیم.
قائم مقام مدیرعامل زامیاد اظهار داشت: در سال 90 تعدادی وانت نیسان بدون ترمز ضدقفل تولید کردیم، اما در سال 91 بهتر بود که این کار را انجام ندهیم.
وی با بیان اینکه پلیس در قضیه توقف شمارهگذاری وانتنیسان تقصیری نداشت، اظهار داشت: 14 هزار دستگاه وانت نیسان بدون ترمز abs در سال 90 تولید شد که پلاکگذاری آنها متوقف بود.
یحیایی افزود: برای تحویل خودرو طی ماههای بهمن و اسفند با مدل 91 باید مجوز میگرفتیم، از سوی دیگر تا پایان فرودینماه مجوز شمارهگذاری وانت نیسان بدون ترمز abs را داشتیم و علاوه بر این، مجوز داشتیم که خودروهای تولیدی بهمن و اسفند با مدل 91 عرضه شوند.
وی افزود: برای فروش 14 هزار دستگاه وانت نیسان بدون ترمز ضد قفل از دولت مجوز داشتیم که این مجوز را 6 اسفند دریافت کردیم،اما آخر اردیبهشت به ما اجازه شمارهگذاری داده شد.
کاهش 27 تومانی پیشبینی eps زامیاد
بهرام زبرجد عضو هیئت مدیره شرکت زامیاد نیز در این نشست با بیان اینکه تأخیر در پلاکگذاری وانت نیسان باعث کاهش پیشبینی eps سهام شرکت از 32 به حدود 5 تومان شده است، گفت: عدم النفع این مسئله بیش از 110 میلیارد تومان در زمینه سود سهام است.
وی تصریح کرد: تأخیر در فروش وانتهای زامیاد باعث بالا رفتن هزینه تولید از محل خواب سرمایه و هزینه انبارداری شده و در نهایت هزینه مالی تولید شرکت 2.5 برابر افزایش یافته است.
وی تأکید کرد: اینکه دستگاههای اجرایی شرایط روز را ندانند و بر اساس برخی محدودیتها با تولیدکنندگان برخورد کنند، تأثیر منفی را به همراه دارد و این مشکلات به راحتی برطرف نخواهد شد.
زبرجد با اشاره به افزایش نرخ ارز در بهمنماه گفت: این مسئله هزینه چندین میلیارد تومانی را به ما تحمیل کرد که برای حل مشکل افزایش قیمت تمام شده، درخواست افزایش قیمت محصولاتمان را به سازمان حمایت ارائه کردهایم.
وی افزود: قیمت تمام شده تولیدات زامیاد بین 7 تا 15 درصد افزایش یافته است.
به گفته عضو هیأت مدیره زامیاد، پایان سال گذشته افزایش قیمتی در مورد محصولات زامیاد اعمال نشده و فقط در سه ماهه سوم سال 90 براساس مجوز سازمان حمایت تعدیل قیمت صورت گرفته است.
وی با اشاره به مصوبه شورای عالی استاندارد برای نصب کیسه ایمنی هوا بر روی خودروها از ابتدای برنامه پنجم، گفت: در این مصوبه عنوان "خودرو" به کار رفته اما به این مسئله اشاره نشده که منظور خودرو سواری است یا تجاری.
وی افزود: در این مورد با مؤسسه استاندارد مکاتبه کردیم و آنها پاسخ دادند که منظور از "خودرو" فقط خودروهای سواری است و الزامی برای نصب کیسه هوا بر روی وانت وجود ندارد.
زبرجد توضیح داد: تفسیر سازمان استاندارد را به تولید ارائه کردیم ولی آنها هنوز این مسئله را نپذیرفتهاند و در عین حال، مؤسسه استاندارد نیز ابلاغیهای به پلیس نداشته است.