قيمت خودروهاي داخلي با كيفيت آن متناسب نيست
خودروسازان ايراني به دليل هزينههاي سربار بالا موفق به توليد خودرو كيفي متناسب با قيمت اين خودروها نميشوند. محمدحسن شجاعيفرد - رييس دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت، اظهار كرد: اصولا در تمام دنيا رابطه منطقي بين كيفيت و قيمت خودروهاي توليدي وجود دارد.
وي با بيان اينكه مسلما ما نيز به هيچوجه انتظار كيفيت يك خودرو 30 ميليون توماني را از يك خودرو 10 ميليون توماني نداريم، خاطرنشان كرد: اما مشكل اين است كه خودروسازان داخلي به دليل هزينههاي سربار بالا، يك خودرو را با قيمتي بيش از قيمت واقعي آن توليد و به بازار عرضه ميكنند.
رييس دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: بنابراين در اين شرايط تناسب واقعي بين كيفيت يك خودرو با قيمت فروش آن وجود ندارد و مطمئنا سطح كيفي خودرو كمتر از سطح قيمتي آن است كه در اين شرايط مصرفكننده متضرر ميشود. وي افزود: بنابراين خودروسازان داخلي بايد با درك درست از موقعيت خود در بين خودروسازان جهاني و سطح كيفي توليدات آنها با رشد بهرهوري و مديريت درست منابع، هزينههاي سربار توليد را كاهش دهند كه اين موضوع در تمام خودروهاي توليد داخل در تمام سطوح قيمتي صدق ميكند.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه مشتريان توقع دارند كه متناسب با پول پرداختي از خودروي كيفي بهرهمند شوند، تصريح كرد: اما در حال حاضر بيشتر توليدات داخلي اين انتظار را برآورده نميكند. البته اميدواريم كه با بهبود فرآيندهاي توليد و ارتقاي بهرهوري شاهد حركت به اين سمت باشيم.
وي در پاسخ به اينكه نقش شرايط محيط كسب و كار و عملكرد سيستم بانكي در وضعيت فعلي واحدهاي خودروسازي چيست؟ اظهار كرد: مطمئنا نميتوان نقش متغيرهاي فرابنگاهي از جمله سيستم بانكي در فرآيند توليد را مدنظر قرار نداد؛ با اين حال خودروسازان داخلي در فرآيندهاي توليد درون بنگاهي نيز با مشكلاتي مواجه هستند كه بايد با مديريت مناسب اطلاح شود.