صنعت خودروسازی کشور از توان رقابت در سطح بین المللی برخوردار نیست
![]()
به گزارش خبر خودرو، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی علامه طباطبایی و کارشناس صنعت خودرو، با اعلام اینکه حدود 50 سال است که صنعت خودروسازی کشور تحت حمایت کامل دولت قرار گرفته، گفت: از اینرو می توان گفت که تا کنون هیچ صنعتی به اندازه صنعت خودروسازی کشور مشمول حمایت های دولت قرار نگرفته است. دکتر بخشی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با بیان اینکه البته میزان حمایت های دولت از این صنعت در طول این سال ها از شدت و ضعف خاصی برخوردار بوده ،افزود: با همه این تفاسیر شاهد رشد و پیشرفت صنعت خودروسازی کشور در سایه تمامی حمایت ها بوده ایم اما باید گفت که شرکت های خودروساز داخلی نتوانسته اند آنطور که باید بر انتظارات پاسخگو باشد.
وی با اعلام اینکه پیشرفت های صنعت خودروسازی در سالهای اخیر نسبتاً مطلوب بوده، ابراز داشت: با این حال باید گفت که این صنعت نتوانسته همگام و همراستا با صنایع خودروسازی در سایر کشورها مراحل رشد و پیشرفت و بپیماید.
به گفته وی، در حال حاضر صنعت خودروسازی کشور از توان رقابت در سطح بین المللی برخوردار نیست.
وی در خصوص تاثیر ورود خودروهای خارجی به کشور بر روند کیفی سازی محصولات خودروسازان داخلی، ابراز داشت: با توجه به تحولات به وجود آمده در کشور می توان اظهار داشت که حتی با آزاد سازی ورود خودروهای خارجی و کاهش تعرفه های وارداتی ، امکان ورود خودروهای خارجی به کشور همچنان با مانع روبرو خواهد بود.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه سخنان خود یادآور شد: اعمال تحریم ها در کنار افزایش نرخ ارز که به نوبه خود موجب افزایش هزینه خرید خودروهای خارجی را فراهم می آورد از عمده عواملی است که موجب می گردد ، صنعت خودروسازی از آزاد سازی واردات خودروهای خارجی به کشور بی تاثیر بماند.
وی تصریح کرد: با نگرشی ساده می توان مشاهده نموده که قیمت خودروهای وارداتی در پی افزایش نرخ دلار در مقایسه با گذشته با افزایش 50 درصدی روبرو شده است و در صورتی که تعرفه های وارداتی نیز کاهش یابد بازهم خواهیم دید که قیمت وارداتی ها رقمی بیش ار نرخ فعلیشان محاسبه خواهد شد.
وی متذکر شد: تمامی عوامل فوق موجب می گردد تا یک فاصله قیمتی بالا میان خودروهای خارجی و خودروهای داخلی ایجاد شود.
بخشی همچنین در ادامه گفت:از میان رفتن سقف واردات خودرو به دلیل وجود شرایط حاکم بر کشور، عملاً نمی تواند صنعت خودروسازی کشور را دچار چالش و متحمل ضرر نماید و صنعت خودروسازی داخلی همچنان در حاشیه امنیت مطلوبی به فعالیت خود ادامه می دهد.
وی ابراز داشت: پیش بینی ما این است که در پی افزایش نرخ دلار و اعمال تحریم ها، قیمت خودروهای داخلی با افزایش روبرو خواهد شد. البته اخیراً صنعت خودروسازی کشور شاهد این افزایش قیمت در خصوص خودروهای داخلی بوده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی علامه طباطبایی بر لزوم افزایش تلاش و اهتمام خودروسازان داخلی در جهت بهبود و ارتقای سطح کیفی محصولاتشان تاکید نمود و افزود: با توجه به اینکه فضای بازار خودروی ایران عاری از هرگونه فعالیت رقابتی میان خودروسازان داخلی و خارجی می باشد، از اینرو لازم است که در مرحله نخست میان شرکت های خودروساز داخلی یک فضای رقابتی مناسب و سازنده حاکم شود .
وی تصریح کرد: از آنجایی که صنایع خودروسازی سایر کشورها در طول این سال ها پیشرفت های عالی و قابل ملاحظه ای را کسب نموده اند،لازم است که با مهیا نمودن زمینه رقابت میان شرکت های خودروساز داخلی ، مسیر رشد و پیشرفت برای صنعت خودروسازی و حضور در بازارهای بین المللی فراهم آید.
وی بر لزوم کاهش دخالت های دولت بر امر قیمت گذاری خودروهای تولید داخل تاکید نمود وخاطرنشان کرد: دولت می تواند با سپردن مسئولیت قیمت گذاری محصولات گروه خودرویی به شرکت های خودروساز داخلی، زمینه رشد و پیشرفت را برای این صنعت و حرکت خودروسازان در مسیر تحقق اهداف پیش بینی شده، فراهم سازد.
وی در پایان گفت: این امر می تواند موجبات روند نزولی قیمت را برای محصولات تولید شده توسط شرکت های خودروساز داخلی فراهم آورد ضمن آنکه می تواند امکان صادرات محصولات گروه خودرویی کشور را به سایر کشورها مهیا سازد.