لزوم اصلاح تعرفه نمایندگی های خدمات پس از فروش
به گزارش خبر خودرو،عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی کسب وکار نمایندگی های خدمات پس از فروش را سودآور ندانست و گفت: در ابتدا لازم است مدل کسب و کار نمایندگی های خودروسازان مشخص شود زیرا تا زمانی که تعمیرات برای آنها سودآور نباشد، نمایندگی ها به اقداماتی دست خواهند زد که به هر طریقی کسب و کار را برای خود سودآور کنند.
دکتر امینی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو گفت: همانطور که اشاره شد ریشه اصلی مشکلات این است که کسب و کار نمایندگی ها سودآور نیست و در همین راستا افزایش تعداد نمایندگی ها با توجه به این که بخش سودآور فعالیت آنها فروش خودرو محسوب می شود، موجب کاهش سود آنها شده است.
وی افزود: به همین دلیل است که بیشتر نمایندگان راغب به فروش خودرو و انجام تعمیراتی مثل صافکاری و نقاشی هستند؛ زیرا صافکاری و نقاشی جزء گارانتی محسوب نمی شود. این در حالی است که رضایت مشتری بیشتر در مباحث تعمیرات مکانیکی و برقی خودرو مطرح است که نمایندگی رغبت چندانی در انجام آن ندارد.
وی تصریح کرد: بنابراین همین تعداد نمایندگی نیز برای ارئه خدمات کفایت می کند و باید کارهای اساسی دیگری برای ارتقای سطح رضایت مشتریان انجام شود.
وی با تاکید بر الویت هایی که باید در این زمینه مدنظر قرار گیرد،گفت: باید کار مطالعاتی جامعی بر روی تعرفه خدمات نمایندگی ها صورت گرفته و تعرفه ها اصلاح شود. لازم به ذکر است بسیاری از قطعات خودروسازان از خارج از شبکه قطعه سازی تامین می شود و از قطعات چینی نیز استفاده می شودهمچنین دیر رسیدن قطعات از شبکه تامین نیز یکی از مواردی است که موجب نارضایتی مشتریان می شود.
وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که سطح آموزش برای پرسنل تعمیرگاه ها افزایش نیافته، اصلاح کیفیت قطعه تولیدی در سطح قطعه سازان و اصلاح تعرفه های تعمیرگاه ها به انجام نرسد، نمی توانیم در بحث خدمات پس از فروش موفق عمل کنیم.
وی در پایان خواهان افزایش کیفیت امداد رسانی این شرکت ها شد و گفت: شرکت های امداد خودرویی نیز یکی از زیر مجموعه های شرکت های خدمات پس از فروش محسوب می شوند که فعالیت مناسب و امداد رسانی به موقع آنها می تواند در رضایت مشتریان نقش موثری داشته باشد.