فضای صادرات در صنعت خودرو و قطعه سازی مناسب نیست
![]()
به گزارش خبر خودرو،عضو انجمن سازندگان قطعات وابسته به خودرو ضمن اشاره به تدوین استاندارد ملی قطعات خودرو توسط سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور، گفت: هم اکنون تمامی محصولات تولید شده توسط صنایع قطعه سازی در بسیاری از کشورهای جهان تنها مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید و در اختیار شرکت های خودروسازی و مجموعه های لوازم یدکی خودرو قرار می گیرد. ایرج یزدان بخش در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو ضمن مثبت ارزیابی نمودن تدوین استاندارد ملی قطعات خودرو در کشور،افزود: تدوین و ابلاغ این استانداردها به واحدها و مجموعه های کوچک و بزرگ قطعه سازی می تواند اثرات مثبتی را از جمله جلوگیری از تولید قطعات بی کیفیت و در نهایت بهبود روند کیفی سازی محصولات گروه خودرویی به همراه داشته باشد.ضمن آنکه تحقق این مهم می تواند کمک شایانی را در راستای جلوگیری از ورود قطعات بی کیفیت از سایر کشورها نماید.
وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 70 درصد از قطعاتی که در اختیار مجموعه های لوازم یدکی خودرو قرار دارد، وارداتی است و تنها 30 درصد از قطعاتی که توسط این مجموعه ها در اختیار متقاضیان قرار میگیرد، تولید داخل بوده، ابراز داشت: به منظور جلوگیری از سوء استفاده ها در این بخش و ارتقای فرهنگ مشتری مداری در صنعت خودرو و قطعه سازی در کنار تمامی اقدامات صورت پذیرفته از قبیل تدوین استاندارد ملی قطعات خودرو ، نیازمند تعامل و همکاری اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران از حیث عدم اعطای مجوز ورود برای کالاهای فاقد استاندارد، هستیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مجموعه های قطعه سازی در کشور از توان صادرات محصولات تولید شده ، برخوردار می باشند؟اظهار داشت: صنعت قطعه سازی کشور به لحاظ دارا بودن فناوری و تکنولوژی های روز دنیا، قادر به تولید محصولات جهت تامین نیازهای موجود در بازارهای داخلی و خارجی می باشد و به عبارت دیگر توانایی تولید محصول را جهت صدور به سایر کشورها دارد.
به گفته یزدان بخش ، مسئله ای که هم اکنون از اهمیت بالایی برخوردار است، لزوم تضمین کیفیت کالاها و خدمات ارائه شده توسط شرکت های قطعه و خودروساز بوده که تحقق این مهم از طریق رعایت استانداردهای روز دنیا میسر خواهد شد.
وی با اعلام اینکه هم اکنون شرکت های قطعه سازی برنامه هایی را در راستای تضمین کیفیت محصولات تولیدی، پیش بینی نموده اند، تصریح کرد: لازم است که یادآور شویم که تضمین کیفیت قطعات و محصولات گروه خودرویی از همان ابتدای مسیر تولید تا مراحل نهایی آن توسط گروه های ویژه ای مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد و همین مسئله موجب می گردد تا محصولات با کیفیت روانه بازار گردد.
عضو انجمن قطعه سازان در ادامه سخنان خود با اعلام اینکه فضای سیاسی و اجتماعی کشور(اعمال تحریم ها) اجازه افزایش میزان صادرات را به شرکت های خودرو و قطعه ساز نمی دهد، اظهارداشت: کمبود میزان صادرات محصولات در این گروه در حالی است که صنعت خودروسازی توانسته هر ساله سطح نمرات کیفی محصولاتش را بهبود بخشد.
وی در پایان ضمن تاکید بر ضرورت اعمال سیاست های حمایتی دولت از صنعت خودرو و قطعه سازی، خاطرنشان کرد: اعمال سیاست های حمایتی در کنار تلاش و کوشش شرکت های خودرو و قطعه ساز می تواند به میزان فراوانی در امر مشتری مداری موثر واقع شود.