تست ادواری مخازن سی ان جی دوگانه سوزها وظیفه خودروسازان است
به گزارش خبر خودرو، مدیر گروه خودرویی و سخنگوی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور ، ضمن تاکید بر ضرورت انجام تست ادواری مخازن سی ان جی خودروهای دوگانه سوز ، گفت: لازم است که مخازن سی ان جی خودروهای دوگانه سوز هر 5 سال یک مرتبه مورد بازرسی و کنترل قرار گیرند.
حسین هاشمی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با بیان اینکه مخازن سی ان جی به عنوان جزئی از قطعات خودروهای دوگانه سوز محسوب می شود که توسط شرکت های خودروساز به خودرو نصب و به متقاضیان عرضه می گردد، افزود: از اینرو شرکت های خودروساز باید در امر انجام تست ادواری مخازن سی ان جی دوگانه سوزها مشارکتی همه جانبه داشته باشند.
وی ابراز داشت: با توجه به اینکه صرفا مسئولیت تدوین طرح جامع معاینه فنی خودروهای گازسوز است، اما باید توجه داشت که در این خصوص شرکت های خودروساز وظیفه خطیرتری را بر عهده دارند.
وی با اعلام اینکه بخشی از وظایف اجرایی مهیا نمودن شرایط و زمینه لازم جهت انجام تست اداواری مخازن سی ان جی دوگانه سوزها بر عهده شرکت های خودروساز می باشد، اذعان داشت: البته لازم است که یادآور شویم که در این خصوص و به جهت همکاری، برخی از شرکت های خودروساز داخلی از جمله شرکت خودروساز سایپا ، اعلام آمادگی نموده اند.
وی در ادامه سخنان خود از تدوین طرح جامع معاینه فنی خودروها سخن به میان آورد و گفت: طرح جامع معاینه فنی مربوط به تمامی خودروها اعم از گازسوز و بنزین سوز می گردد که مقرر گشته توسط وزارت کشور تهیه و تدوین گردد و سپس به ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور جهت کسب تاییدیه ارائه و در نهایت امر جهت اجرا به دستگاه های اجرایی مربوطه ابلاغ شود.
سخنگوی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور با اعلام اینکه زیرساخت های لازم جهت اجرایی گشتن این مهم در شرکت های خودروساز داخلی وجود دارد، اظهار داشت: طی جلساتی که در کار گروه سی ان جی تشکیل یافت ،در خواست همکاری و تعامل در خصوص جامه عمل پوشاندن بر امر تست ادواری مخازن سی ان جی به شرکت های خودروسازی ارائه شد.
به گفته هاشمی، تا کنون بیش از پانزده جلسه تحت عنوان کارگروه صنعت سی ان جی با حضور نمایندگانی از سازمان های ذی صلاح برگزار گردیده است.
وی اضافه کرد: در هیمن راستا مقرر گشت که مجوز واردات برای مخازن سی ان جی دوگانه سوزها در صورتی به شرکت های خودروساز ارائه شود که این شرکت ها نسبت به تست ادواری مخازن سی ان جی خودروهای تولیدی و عرضه شده ، برنامه هایی را پیش بینی و به اجرا در آورند.
وی همچنین تصریح کرد: به عبارت دیگر اعطای مجوز واردات مخازن سی ان جی دوگانه سوزها منوط به روشن شدن تکلیف مخازن نسب شده بر روی خودروهای دوگانه سوز می باشد.
وی متذکر شد: مسئولیت بازرسی،نگهداری و تعمیرات مخازن سی ان جی بر عهده شرکت های خودروساز می باشد.
هاشمی با بیان اینکه کارگاه های غیر مجاز تبدیل خودروهای دوگانه سوز فاقد مجوزهای قانونی جهت ادامه روند فعالیت می باشند، ابراز داشت:در همین راستا برخی از کارگاه های تبدیل که دارای مجوز قانونی جهت انجام فعالیت هستند می توانند تغییر فعالیت داده و نسبت به انجام تست ادواری مخازن سی ان جی برای خودروهای تبدیل کارگاهی مجاز اقدام نمایند.
مدیر گروه خودرویی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور در پایان ضمن رد این مطلب که وزارت کشور در خصوص انجام تست ادواری مخازن سی ان جی دوگانه سوزها بی توجه بوده، خاطرنشان کرد: بر اساس ضوابط تعیین شده در خصوص حمایت از حقوق مصرف کننده ، وظیفه انجام تست ادواری مخازن دوگانه سوزها بر عهده شرکت های خودروساز می باشد