امکان تولید خودروهای با سوخت غیر فسیلی در کشور وجود ندارد
![]()
به گزارش خبر خودرو، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیر کبیر ، بازار و تقاضا را بهترین محرک برای صنعت خودروسازی جهت حرکت در مسیر رشد و تعالی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه صنعت خودروسازی کشور در عرصه دستیابی به پیشرفت و نوآوری نتوانسته آنطورکه شایسته است حرکت نمایند از اینرو ضرورت ایجاد شرایطی مساعد جهت ایجاد تحولی مناسب دراین صنعت،به شدت احساس می شود. دکتر بهروز کریمی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو ضمن تاکید بر اینکه الزماً حرکت شرکت های خودروساز به سمت توسعه و تعالی می بایست متداوم و پیوسته باشد، افزود: البته باید توجه داشت که شرکت های خودروساز هیچگاه قادر نخواهند بود به صورت یکباره به پیشرفت ها و تکنولوژی های روز دست یابند و در این راستا لازمه رسیدن به اهداف ، پیش بینی برنامه های بلند مدت می باشد.
وی به حرکت صنایع خودروسازی بسیاری از کشورها در مسیر طراحی و تولید خودروهایی که انرژی آنها توسط سوخت های غیر فسیلی تامین می گردد(خودروهای خورشیدی و هیبریدی)اشاره کرد و ابرازداشت: هم اکنون برخی از کشورهای دارای صنایع پیشرفته خودروسازی به منظور دستیابی به تحولات عظیم و مثبت حرکت خود را به سمت بهره گیری از انرژی های خورشیدی و هیبریدی آغاز نموده اند.
وی تصریح :لازم به یادآوری است که هم اکنون امکان طراحی و تولید خودروهای هیبریدی و خورشیدی در صنعت خودروسازی کشورما به لحاظ عدم وجود زیرساخت های لازم آن وجود ندارد ضمن آنکه لازم است که در مرحله نخست فعالان این صنعت نسبت به ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدی اهتمام کافی و لازم را اعمال نمایند چراکه هم اکنون صنعت خودروسازی کشور از حیث سطح کیفی محصولات، در وضعیت نامناسبی قرار دارد.
وی طراحی و تولید خودروهای هیبریدی و خورشیدی را در کشور مستلزم مهیا بودن برخی از شرایط دانست و اظهار داشت: در صورتیکه صنعت خودروسازی کشور پس از طی مسیرهای پیش بینی شده خواهان حرکت به سمت تولید خودروهای با سوخت های غیر فسیلی باشد، می بایست در مرحله نخست پس از صرف هزینه های هنگفت و انجام سرمایه گذاری های قابل ملاحظه، زمینه های مساعد را از قبیل ایجاد خدمات پس از فروش مطلوب برای این دسته از خودروها در کشور فراهم نماید.
نکته مهمی که این کارشناس صنعت خودرو در ادامه سخنان خود به آن اشاره کرد این است که پیشرفت و توسعه صنعت خودروسازی به میزان قابل ملاحظه ای به پیشرفت و بهبود سطح کیفی محصولات تولید شده توسط صنعت قطعه سازی وابسته است.
وی تصریح کرد: در این رابطه لازم است که سطح کیفی محصولات و قطعات تولید شده توسط واحدها و مجموعه های قطعه سازی ارتقاء یابد و این محصولات مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید و در اختیار شرکت های خودروساز قرار گیرند.
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیر کبیر متذکر شد: شرکت های خودروساز می بایست به نیازهای موجود در بازار در سایه حمایت ها پاسخی مناسب دهند و در ادامه نسبت به سرمایه گذاری در راستای طراحی و تولید خودروهای با سوخت های غیر فسیلی اقدام نمایند.البته نباید فراموش کرد که تولید این دسته از خودروها مستلزم صرف سرمایه های هنگفت است و هم اکنون تولید کنندگان خودرو در کشور قادر به صرف چنین مبالغی نیستند.
کریمی با بیان اینکه تونایی تولید محصولات استاندارد و با کیفیت میان واحدهای تولیدی در کشور پراکنده است، گفت : قطعه سازان از طریق تولید و تامین قطعات با کیفیت و خودروسازان نیز از طریق طراحی خودروهای جدید ، می توانند همگام و همراستا با یکدیگر در مسیر رشد و تعالی صنعت خودروسازی گام بردارند.
وی در پایان ضمن عدم مثبت ارزیابی نمودن روند انجام مطالعات مربوط به تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی کشور، خاطرنشان کرد: لازمه انجام چنین مطالعاتی در صنعت خودروسازی ،رقابتی نمودن بازار خودرو در کشور از طریق کاهش تعرفه خودروهای خارجی می باشد.