چالش های ناشی از واگذاری تعیین قیمت خودرو به شرکت های خودروساز
به گزارش خبر خودرو، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس صنعت خودرو ضمن عدم مثبت ارزیابی نمودن واگذاری مطلق مسئولیت قیمت گذاری خودروهای تولید داخل به شرکت های خودروساز، گفت: چنانچه دولت در امر قیمت گذاری خودروهای تولیدی نقشی نداشته باشد و این مسئولیت تماماً به شرکت های خودروساز داخلی واگذار گردد، بدون شک ، متعاقب این امر شاهد بروز چالش ها و نیز ایجاد معضلات عدیده ای در صنعت خودرو و همچنین بازار خودروی ایران خواهیم شد.
دکتر امینی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با بیان اینکه هم کنون صنعت خودروی کشور در شرایطی به فعالیت خود ادامه می دهد که بازاری کاملاً انحصاری را در اختیار دارد، افزود:شرایط موجود در صنعت خودروسازی کشور در کنار بالا بودن نرخ تعرفه های وارداتی خودروهای خارجی عملاً موجب شده صنعت خودروی ایران ،فعالیت در شرایط رقابتی را تجربه ننماید.با این تفاسیر مسئولین مربوطه می بایست به دنبال یافتن راهکارهای موثر به منظور ایجاد شرایط رقابتی در بازار خودرو باشد.
وی تصریح کرد: در صورتیکه مسئولیت قیمت گذاری خودروهای تولید داخل به شرکت های خودروساز داخلی محول گردد، قطعاً فعالیت این شرکت های خودروساز در وضعیت انحصاری تثبیت می گردد و در نهایت قیمت خودروهای داخلی با افزایش قابل توجهی روبرو خواهد شد.
وی متذکر شد: واگذاری مطلق مسئولیت قیمت گذاری خودروها تنها در شرایطی می تواند مثمر ثمر واقع شود که بازار خودروی ایران در وضعیتی رقابتی فعالیت نماید و تعرفه های وارداتی جهت افزایش میزان واردات خودروهای خارجی از سایر کشورها، کاهش چشمگیری یابد.
وی انجام پذیرفتن اقداماتی در راستای ایجاد شرایط رقابتی میان شرکت های خودروساز داخلی را در شرایط کنونی صنعت خودروسازی کشور، بی تاثیر دانست و اذعان کرد: از آنجایی که در حال حاضر تعداد شرکت های خودروساز داخلی معدود بوده و نیز میزان محصولات تولیدی این شرکت های از تنوع قابل ملاحظه ای برخوردار نیست، بنابراین نمی توان انتظار داشت که با ایجاد رقابت میان شرکت های خودروساز داخلی تحولی عظیم و مثبت در این صنعت به وجود آید.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو ، ایجاد رقابت در بازار خودروی کشور، نیازمند سرمایه گذاری های هنگفت بوده همچنین لازم است که در این راستا شرایط و زمینه تولید برندهای مختلف از خودروهای خارجی در کشور مهیا گردد.
امینی در پایان در نظر گرفتن زمانی منطقی برای شرکت های خودروساز داخلی را در راستای ارتقای سطح کیفی و کمی محصولات لازم و ضروری دانست و اذعان کرد: چنانچه مسئولین مربوطه به منظور رقابتی نمودن بازار خودروی کشور در صدد کاهش تعرفه های وارداتی خودروهای خارجی هستند می بایست در مرحله نخست فرصتی را برای شرکت های خودرساز داخلی تعیین و سپس نسبت به اجرایی نمودن این مهم اقدام نماید.