روند کند توسعه صنعت قطعه سازی در چند سال اخیر
به گزارش خبر خودرو، عضو انجمن قطعه سازان گفت : مشارکت و همکاری قطعه سازان بزرگ که در این راستا از دانش فنی لازم برخوردارند قطعا در طراحی و تولید پلت فرم های جدید در صنعت خودرو موثر خواهد بود.
محمد پیر محمدی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به توانایی قطعه سازان بزرگ به منظور همکاری در پروژه های بزرگ و طراحی خودروهای جدید افزود : در حال حاضر اغلب قطعه سازان بزرگ از تکنولوژی و توان فنی لازم برای همکاری در طرح های جدید خودرویی برخوردارند بنابراین لازم است در این راستا مشارکت نموده چرا که امروز خودروسازان به لحاظ مالی ،توان کافی جهت سرمایه گذاری در طراحی پلت فرم های جدید را ندارند.
وی ضمن تاکید بر وجود پتانسیل لازم در سازندگان قطعات خودرو به منظور طراحی و تولید پلت فرم های جدید گفت :البته در این راستا چنانچه طراحی کل پلت فرم های جدید به قطعه سازان واگذار شود و تنها مدیریت این پروژه ها در اختیار خودروسازان قرار گیرد براحتی این امکان و پتانسل در قطعه سازان وجود دارد که چنین کاری را انجام دهند.
وی در ادامه به مشکل نقدینگی قطعه سازان اشاره کرد و اظهار داشت : در راستای طراحی پلت فرم های جدید و مشکلات نقدینگی قطعه سازان ، چندی پیش مدیریت قبلی سازمان گسترش و نوسازی صنایع مطلبی را در خصوص کمک دولت و ارائه وام های کم بهره به قطعه سازان و خودروسازان مطرح نمود که به نظر می رسد این حمایت ها به جهت محدودیت دولت در حمایت و کمک مالی از این نوع پروژ ه ها و زمانبر بودن ارائه این نوع تسهیلات از سوی دولت عملا روند اجرای پروژه ها را با کندی مواجه می کند.
این کارشناس صنعت خودرو و قطعه سازی کشور در ادامه ضمن تاکید بر امکان تحقق اهداف و چشم انداز صنعت خودرو و طراحی پلت فرم های جدید گفت : درصورت اراده خودروسازان مبنی بر طراحی خودروهای جدید و ملی، این اقدام در صنعت خودرو ایران تا زمان تعیین شده قطعا امکان پذیر خواهد بود.
پیر محمدی همچنین رشد و توسعه صنعت خودرو را در گرو رشد صنعت قطعه سازی دانست و گفت : بسیاری از خودروسازان بزرگ زمانی رشد و توسعه یافتند که بخش قطعه سازی آنها توسعه پیدا کرد البته در ایران نیز صنعت قطعه سازی در دهه 70 رشد خوبی را یافت به طوری که از پیکان شروع و به پژو رسید اما در چند سال اخیر به جهت مشکلات نقدینگی، قطعه سازان صرفا به دنبال تهیه مواد اولیه و تولید بودند و کمتر در راستای تحقیق و توسعه حرکت کردند.
وی گفت : چنانچه خودروسازان بر رشد و توسعه قطعه سازان متمرکز شوند قطعا قطعه سازان پتانسیل و دانش فنی لازم را دارند به طوری که امروز عمده مشکل در این بخش در حوزه سرمایه گذاری و بهره های بالای تسهیلات بانکی است.
وی افزود : در صورتی که دولت خواستار کمک به طرحها و پروژ ه های تولیدی و ملی است باید وام های کم بهره را در اختیار تولید کنندگان قرا دهد.