آزادسازی قیمت خودرو در شرایط کنونی امکان پذیر نیست
به گزارش خبرخودرو، مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در خصوص آزاد سازی قیمت خودرو گفت: با توجه به وجود بازار انحصاری برای خودرو سازان داخلی و نبود فضای رقابتی در بازار خودرو به نظر میرسد در شرایط کنونی آزادسازی قیمت خودرو امکان پذیر نیست و تا زمانی که بازار رقابتی خودرو شکل نگیرد حقوق مصرفکنندگان تامین نخواهد شد.
شهرام میراخورلو در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو نخستین گام در این راستا را مدیریت عرضه و تقاضا در بازار خودرو عنوان کرد و افزود : باید تولید و کیفیت خودرو متناسب با سلیقه مشتری باشد از سوی دیگر باید قیمت تمام شده خودرو کاهش یابد تا هر فشار هزینهای در شرکتهای خودروسازی به مصرفکنندگان منتقل نشود بنابراین لازم است در این راستارانت ایجاد شده در بازار خودرو را با بازنگری در نظام عرضه و تقاضا از بین ببریم زیرا رانت ایجاد شده در بازار خودرو بیشتر تابع نظام عرضه و تقاضا است و با اختلالات موجود در نظام عرضه و تقاضا و انحصاری بودن بازار خودرو امکان ایجاد اختلاف قیمت در بازار وجود دارد.
وی همچنین خواستار کاهش انحصار در صنعت خودرو شد و گفت: مشکلات موجود با تعرفه قابل رفع نیست بلکه باید حمایت لازم از صنعت خودرو صورت گیرد و اجازه حضور سرمایهگذاران داخلی و خارجی فراهم شود اما هم اکنون با در نظر گرفتن نوع قراردادهای خودروسازان با قطعه سازان، قراردادهای خدمات پس از فروش، نوع تولید و نحوه نگرش بخش خصوصی به این صنعت شرایطی را فراهم کرده که باعث انحصار مطلق در تولید، عرضه و فروش خودرو در بازار داخلی شده است.
وی افزود : آزادسازی قیمت خودرو به اهتمام شرکتهای خودروسازی نیز مرتبط است به نحوی که هم اکنون شرکتهای خودروسازی خواستار آزادسازی قیمتها نبوده و معتقدند اقدامات دولت نسبت به تعیین قیمت خودرو در بازار یک حاشیه قیمتی مناسبی را برای عرضه خودروهای داخلی فراهم میکند.
وی در پایان گفت: ضرورتی برای آزادسازی قیمت خودرو وجود ندارد زیرا قیمتهای کنونی بازار خودرو متعادل بوده و قیمتهای حاشیه بازار تنها در مورد برخی محصولات سیکیدی پارس خودرو یا ایران خودرو مصداق دارد که تلاش میشود با مدیریت عرضه این مشکل حل شود.