تا دير نشده ابعاد بحران را محدود كنيد




Click here to enlarge
Click here to enlarge
به گزارش خبرخودرو ، هر چند كمبود نقدينگي در توليد، از جمله در صنعت و منجمله در صنعت خودرو داستاني تكراري است، اما مي دانيم كه حديث عشق نا مكرر است.
1- مدتهاست وضعيت بحراني توليد ، صنعت و صنعت خودرو، ابعاد گسترده تري به خود گرفته است. نرخ منفي رشد توليد در چند ماه گذشته، گوياي مطلب است.خوشبختانه همتي جانانه به خرج داديد تاكارگروه حمايت از توليد با تزريق فوري 2000 ميليارد توماني به خودروسازان به شرطي موافقت كندكه تخصيص 60-70 درصدي آن به قطعه سازاني كه در صف نوبت 7 ماهه طلب خود از خودروسازان ، خسته و ناتوان در حال از پا درافتادن هستند، تخصيص يايد.
2- حتي اگر تصميم بجا، اما دير هنگام كارگروه حمايت از توليد از هفت خوان رستم بوروكراسي حاكم جان سالم بدر ببرد و اجرايي شود درد كشنده كمبود نقدينگي را براي كوتاه مدت و تا حدي تسكين مي دهد. اما مي دانيم كه اگر پزشك ، ريشه درد را علاج نكند، بيماري دوباره و با شدتي بيشتر ، بيمار را زمين گير مي كند.
3- جناب آقاي وزير علت العلل بيماري صعب العلاج نقدينگي، اتخاذ سياست سركوب قيمتها در15 سال گذشته، عليرغم تورم مستمر 15 درصدي بوده است. چند روز پيش پس از سالهابالاخره بانك مركزي به صراحت افزايش هزينه توليد را 34 درصد و نرخ تورم مصرف كننده را 22 درصد اعلام كرد. كه به معناي پيشي گرفتن 12 درصدي افزايش هزينه توليد بر افزايش هزينه مصرف كننده و به عبارت ساده تر سركوب مالي توليد كننده است.
4- موافقت سازمان متبوع وزارت صنعت، معدن و تجارت با افزايش قيمت خودروها در حد 2 تا 7 درصد، درحاليكه در ليست قيمت تمام شده ارائه شده توسط خودروسازها،قيمت قطعات ، قيمتهاي ثابت مانده درچند ساله گذشته قرار داشته ، به معني تداوم سركوب قيمتها در صنعت قطعه سازي مملكت است. و به هيچ رو ، هيچ مفري براي افزايش قيمت قطعات قطعه سازان، و يا حتي سود چند درصدي براي خودروسازان ديده نمي شود.
5- جناب آقاي وزير تا كنون دو بار( ارديبهشت و خرداد) در نامه هاي خود درخواست كرده ام پيشقدم شده وكاري اساسي براي توليد انجام دهيد.همان كاري كه دهه ها پيش ژاپن و بعدها كره و ساير كشورهاي شرقي آسيا انجام داده بودند. و آنهم محدود كردن ميزان توزيع سود نقدي شركتها ما بين سهامداران، و برعكس تبديل آن به افزايش سرمايه در درون بنگاه ها بود. تا بار نياز مالي آنها به منابع بيروني را كاهش دهند.اجراي اين كار مستلزم تهيه پيش نويس طرح قانوني براي تغيير موادي از قانون تجارت توسط خبرگان فن است . كه البته زمان بر است.
در آن نامه ها، درخواست شده بود لااقل در حيطه كاري وزارتخانه خود، مي توانيد سهامداران عمده خودروسازان را قانع كنيد تا از اصرار بر توزيع نقدي سود دست برداشته و اجازه دهند، سود هر چند ناچيز ( و حتي بعضاً صوري ) شركتها، توزيع نشده و تبديل به افزايش سرمايه شود.
6- جناب آقاي وزير وقت بسيار تنگ است و مجامع عمومي شركتهاي خودروساز در شرف تشكيل است. متمني است به اين درخواست ضروري بل حياتي، با قيد فوريت آني برخورد كنيد و قبل از آنكه دير شود دستور بررسي و اقدام عاجل صادر فرماييد.
داود میرخانی رشتی
مشاور انجمن خودروسازان ایران