صنعت خودرو نیازمند نفسی تازه است
به گزارش خبر خودرو، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت : با وجود اینکه از 30 سال گذشته تا کنون صنعت خودرو کشور امکان ورود به حوزه طراحی خودروهای جدید را داشته اما کما کان این شرکتهای برتر از ایران در دنیا بودند که شروع به فعالیت در این حوزه نمودند.
دکتر درعلی در گفتگو با خبر نگار خبر خودرو، افزود : البته به نظر می رسد عدم ورود جدی به حوزه طراحی پلت فرم های جدید در این سالها بیشتربه جهت منافع برخی و شرایطی بوده که موجب گردیده تا به نوعی بهانه بدست فعالان در این بخش دهد که کمتر در این زمینه اقدام کنند.
وی گفت : هم اکنون تبعات عدم پرداختن جدی به این بخش در صنعت خودرو، با تشدید تحریمها کاملا ملموس شده است به طوری اگر برخی قطعات شرکتهای تولیدی وارد نشود ، چرخه تولید کارخانه ها با خطرتوقف مواجه می شود.
وی ضمن تاکید بر لزوم اقدام سریعتر صنعت خودرو در طراحی پلت فرم های جدید ، گفت : ضمن اینکه باید پیش از اینها خودروسازان داخلی ، طراحی پلت فرم های جدید را در دستور کار قرار می دادند اما با این حال حرکت امروز خودروسازان نیز در این زمینه به جهت توانمندی خوبی که در داخل وجود دارد با مانع خاصی روبرو نخواهد بود.
وی در ادامه تامین سرمایه لازم در طراحی پلت فرم های ملی را برعهده شرکتهای خودروساز دانست و گفت : چنانچه دولت در این راستا کمکهای مالی را به شرکتها نماید قطعا به همان نسبت در کاهش تعهد کاری شرکتها تاثیرخواهد داشت در حالی که اگر خودروسازان خود در زمینه طراحی پلت فرم های جدید هزینه کنند بیشتر در این راستا احساس تعهد خواهند نمود.
وی همچنین ایجاد سایتهای جدید خودروسازی را به جهت کاهش سرمایه شرکتها را اقدام درستی از سوی شرکتهای خودروساز ندانست و گفت : هزینه نمودن شرکتها در بخش هایی که ضرورتی ندارد مانند ایجاد سایت های جدید تولیدی، اقدام خوبی از سوی شرکتهای خودروساز نیست در حالی که باید این میزان هزینه و سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و و توسعه شرکتها صرف شود.
وی استفاده سود سهام شرکتها در بخش توسعه فیزیکی را اقدام نادرستی در صنعت خودرو عنوان کرد و گفت : باید بخشی از سود سهام شرکتها خودروساز به حوزه تحقیق و توسعه صنعت خودرو اختصاص یابد.
وی ضمن تاکید بر خصوصی سازی کامل صنعت خودرو، خاطر نشان کرد : قطعا سرمایه گذاری و کمک دولت به صنعت خودرو اقدام درستی نیست بلکه باید با واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی ، شرکتها خود در زمینه تامین سرمایه و طراحی و تولید خودروهای جدید تلاش و اقدام نمایند.
ای کارشناس صنعت خودرو همچنین حضور دولت به عنوان رابط صنعت و دانشگاه را حرکت موثری در زمینه توسعه صنعت خودرو ندانست و گفت : باید پیش از اینکه دولت سرمایه گذاری را در زمینه تحقیق و توسعه در دانشگاهها برای حوزه صنعت می نماید، رابطه صنعت و دانشگاه بهبود یافته و این دو بخش نسبت به یکدیگر متعهد شوند و سپس دولت در این راستا اقدام کند.
در علی در ادامه با اشاره به لزوم طراحی پلت فرم های جدید طی 4 سال آینده در صنعت خودرو گفت : برای تحقق این موصوع صنعت خودرو نیازمند نفسی تازه است تا افرادی که توانایی و تخصص در این راستا دارند کمک نموده تا این برنامه ریزی محقق شود.