افزایش قطب های خودروسازی هدر دادن سرمایه ملی است




Click here to enlarge
Click here to enlarge


به گزارش خبر خودرو، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ایجاد قطب های جدید خودروسازی را به نفع دولت ندانست و گفت : افزایش قطب های خودروسازی در صورتیکه توسط شرکت های دولتی و خودروسازی وابسته به دولت صورت پذیرد باعث افزایش انحصار دولتی خواهد شد.
دکتر امینی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو گفت: دولت نشان داده است که در زمینه خودروسازی موفق عمل نکرده است و بدون توجه به کارایی و رقابت ، سرمایه گذاری هنگفتی در این خصوص هزینه نموده است در حالی که سودی در این خصوص عایدش نشده است بنابراین سرمایه گذاری برای احداث شرکت های خودروسازی جدید به نفع دولت نیست بلکه فقط باید زیر ساختهای ایجاد آن توسط دولت فراهم شود.
وی افزود: دولت در صورتی که می خواهد به خودروسازان کمک کند باید به چند گروه و شرکت خصوصی وامهایی اعطا کند تا شرکت های خصوصی به فکر ایجاد شرکت های خودروسازی باشند وهمین دو شرکت خودروسازی کنونی نیز باید به بخش خصوصی واگذارشوند تا دولت در صنعت کوچک تر شود و از تصدی گری به حکمرانی روی آورد.
وی تصریح کرد: حمایت از دو خودروساز کشور بسیار ضروری تر از احداث قطب های جدید خودروسازی است و همچنین لازم است دولت دو شرکت خودروسازی را کمک کند تا خودروسازان خودروهایی با کیفیت بهتر تولید کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: ممکن است هدف دولت از افزایش قطب های خودروسازی اشتغال بیشتر باشد ولی همانطور که اشاره شد این اشتغال زایی نیز باید از طریق واگذاری به بخشهای خصوصی صورت گیرد و از این طریق بانکها را ملزم به ورود به بخشهای تولیدی کرد تا به خودروسازان کمک شود.
وی در پایان گفت: در اکثر استانهای کشور سرمایه گذاران و قطعه سازان بسیاری در بخشهای خصوصی فعالیت می کنند که می توانند در احداث شرکت های خودروسازی سهیم شوند بنابراین لازم است از طریق دولت حمایتهایی از بخش های خصوصی صورت گیرد تا این بخش تشویق به سرمایه گذاری شود. بنابراین اگر قرار باشد هزینه های سرمایه گذاری برای ایجاد قطب سوم خودروسازی توسط دولت تامین شود، در حال حاضر دو خودروساز بزرگ در کشور وجود دارند که نیازمند حمایت دولت هستند.